Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

Sv: Hur beter sig era hästar när det är dags för mat?

haha....min häst om han ska få hö stryker han öronen slickade bakåt och viftar med huvudet om det är kraftfoder så är öronen slickade bakåt och han slänger med huvudet och studsar typ úppochned men han äter inte förens jag har gått vet ej varförr han gör så.. xP

Vi har lärt våra 2 pållar att vänta på "varsågod" :) så det är alltid hur lugnt som helst vid matdags. Den ena "hummar" lite medan man fyller höpåsarna men sen går de båda och ställer sig en bit in i sina boxar och väntar snällt medan man lägger in höet. När båda har fått sitt hö och boxdörrarna är stängda så säger vi "varsågod" och först då börjar de äta :) När vi köpte den ena var hon halvt galen vid matdags.. skrapade med framhovarna och sparkade i väggen och nästan högg efter en när man gick förbi.. Nu är hon som en helt annan häst. Står nöjd och väntar med öronen på skaft :D

BTW, vi gör samma sak när de får mat ute i hagen

Min häst har gått från att stå och vänta lugnt och tyst till att bli ett monster som rantar runtrunt, sparkar i boxdörren och skrapar med hoven i golvet. När hon väl fått maten i krubban är hon lugn och väntar tills man ger henne tillåtelse att äta, men innan dess är det rent förjävligt att höra henne.

Är övertygad om att hennes nya beteende beror på att alla andra hästar i hennes nya stall gjort så från första början.

Min medryttarhäst får bara sin mat utomhus då han går på lösdrift, han skrapar med hoven när jag kommer med kraftfodret efter ridningen ibland men jag försöker ta det ur honom genom att vända om och gå tillbaka när han börjar.
När jag lägger hö framför honom när jag t ex ska borsta honom brukar jag stanna honom och sedan säga varsågod.
Jag tycker det är sorgligt att så många hästar är stressade vid maten - jag läste någonstans (minns källan som pålitlig men vet ej var jag läste det) att nästan 80 % av alla hästar har magsår, magkatarr etc pga att hästens tarmsystem är gjort för att äta nästan hela tiden och inte bara ett par gånger per dygn. Hade något med magsyran och PH-värdet att göra.

Då kan man ju förstå varför dem beter sig som dem gör vid fodringen. :crazy:

Senast ändrad:

*kl*

Det är rätt kul att läsa den här tråden...
Det verkar som att det främst är "alla andras" hästar som är monster :devil: när man fodrar, medan våra egna står som små änglar och väntar på sin tur... :angel::rofl:

*kl*

Det är rätt kul att läsa den här tråden...
Det verkar som att det främst är "alla andras" hästar som är monster :devil: när man fodrar, medan våra egna står som små änglar och väntar på sin tur... :angel::rofl:

:rofl:Det har du rätt i, ungefär som det brukar vara med barn.
Det finns väldigt mycket "dåliga kamrater" runt folks egna barn ibland när ungarna gör dumheter:angel:

mina ponnyer lever för sitt kraftfoder (trots fri tillgång på hö :p) och man skulle kunna tro att dem aldrig sett mat förut... dem gnäggar och stoet gräver i marken. står och hänger precis vid krubban, flyttar dock på sig om man säger till.

min stora häst kan brumma lite ibland, oftast står han bara och tittar, om ens det. han har också nästan fri tillgång, så har han hö så äter han det tills kraftfodret ligger i krubban.

Min ponny kan vifta lite med ena frambenet (gammal ovana sedan en MKT mutande skötare) :angel:.
Men tränger aldrig, utan flyttar på sig när man kommer och kastar inte ner huvudet i maten innan man flyttat sig därifrån.

*kl*
Verkar vara väldigt många här som tycker att det bara är hästar som får för lite grovfoder som inte vet hur man uppför sig vid fodringarna.

Och oftast stämmer det nog. Verkar i alla fall göra det på min gamle häst efter att hon börjat få fri tillgång på hö, som bara stå med spetsade öron och tittar på en tills hon får sin mat. Backar lugnt undan så att jag kan sätta in hennes mat, och äter sedan lugnt numera.

Värre är det med 3-åringen som sedan jag köpte henne alltid sett ut som en huggorm och kobra, så fort hon vet att det vankas någon typ av mat. Redan innan hon ens blivit åring, satt hon i boxgallerna mot boxgrannarna, och stod hon utan boxgrannnar, så gjorde hon precis likadant ändå:confused: Hon är nu något lugnare sedan det finns en vägg utan galler mellan henne och gamlingen, så hon har blivit lite tuktad, kan inte göra som hon vill utan att bli tillsagd längre:angel:

Men undrar fortfarande om det någonsin kommer bli roligt att ta fodringarna med henne i stallet. Men den perfekta hästen finns ju tyvärr inte så får väl stå ut med att hon inte heller är perfekt:smirk:

Någon som har någon idé på hur man kan få henne lugnare vid utfodring så berätta gärna:)

/Camilla

om hästen är i hage så gnäggar han en gång, sen står han och väntar tills maten är i hagen. om han är i boxen så går jag in och han står bakom mig och väntar tills jag släppt ner maten, då först börjar han äta :D

När min häst fattar att det är kraftfoder på gång så börjar han "prata" och humma, men aldrig gnägga eller bära sej "dumt" åt. När jag kommer in med hinken i boxen lägger han öronen bakåt och backar snällt undan tills jag har lagt i maten i krubban.

Hästar är ju olika personligheter från början, verkligen. Det värsta är väl att de kan få igång boxgrannarna när de håller på sådär.

Det allra enklaste om du ska ge kraftfoder är att redan innan se till att det stoet har ngt att tugga på, som en tuss hö. Det brukar fungera.

Mina kollar lite och gnäggar men står snällt och väntar på sin tur.

Just nu står det bara 2 hästar här hemma..eller just nu, jag ska inte ha fler heller :o När jag kommer på morgonen är det så lugnt, Joppe står o tittar ut genom fönstret o halvsover, han hör mig hälla upp foder då går han fram till dörren, jag öppnar och han får backa undan innan jag serverar maten :) Likaså med hö..backa undan så kommer maten.. Samma sak med ponnyn. Hade ett matvrak i form av ett halvblod här i höstas, och hon bankade i väggen, stog med skallen i vägen när man skulle in, men det tar inte så lång tid att få dom att förstå att man inte ska trängas i dörren, då väntar jag bara tills dom backat undan.

Kör samma sak i hagen när jag kommer med hö..man vill ju inte bli överfallen direkt :o:D

Mina hästar gnäggar (hälsar) när man kommer och väntar sedan snällt på att maten lagts fram - sen börjar de äta. Vid intagning på kvällen då de har mat inne väntar de också tills de är lösa i boxen innan de börjar äta. På morgonen får de hö ute, inget inne, men de är ändå väldigt lugna och väntar fint medans man tar av lindor + täcken och pysslar. Storhästen kan till o med ha boxdörren öppen utan att han ens skulle tänka tanken att gå ut på egen hand.

Shettisen kan skrapa med hoven ibland på morgonen men slutar när man säger till henne. Ute har hon vanan att ALLTID kissa när det är utfodring, vad det beror på vet jag inte. :D

Bägge hästarna var inte vana vid att just VÄNTA tills de är släppta i boxen innan man börjar äta när de kom till mig - men lärde sig snabbt. Är övht mkt noggrann med att det inte ska vara ngt tjafs vid utfodring ÖVHT då min familj/andra ofta fodrar istället för mig och flera av dem inte är hästvana.

Har arbetat lite i ett stall (privat) med ca 10 hästar. Rätt kaosartar på morgonen vid utsläpp + fodring samt vid insläpp + fodring. Mkt sparkar, vävning, sura miner och gap och skrik - från hästarna då.

Jag tror sådant har med omgivningen (stressande miljö) samt avsaknad uppfostran/rätt hantering att göra. På det här stället finns det också föl och unghästar, de lär sig automatiskt att det är "livat" vid insläpp/utsläpp om de stora hästarna beter sig så och inga konsekvenser vidtas tror jag.

Min häst kan komma fram och ta en tugga när jag ger hö, smackar jag litegrann så går hon undan och kommer sedan och äter när jag sätter ner maten. Inga problem alls alltså.

Ang. hästar som skrapar med frambenen, bonkar och blir allmänt jobbiga när man ger mat. Man måste ju skilja på om det är stress de känner, eller om det bara är ren djävulskap. Antar att det kan bli ganska stressigt för hästar i stora stall att vänta när de hör fodervagnen komma i andra änden.

Jag var på en föreläsning om beteendestörningar och annat som hade med hästens beteende att göra, och där sas att många tyvärr gör väldigt fel när hästen är stressad och exempelvis börjar vandra runt i boxen och skrapar med benet. Att man ofta tänker att "nä, nu är du så jobbig, du får mat sist" vilket leder till att hästen fortsätter att hålla på ända tills maten kommer. Det kan leda till att det blir värre och värre, det börjar med vandring i boxen, skrap med benet och sen börjar hästen krubbita, snappa luft, och till slut väva. Man förstärker helt enkelt ett dåligt beteende. Ser man att hästen blir stressad vid fodring ska man se till att förebygga problemet, dvs. exempelvis ha maten färdig i boxen när man sätter in den. Då hinner den inte börja med beteendet.

Jag har antecknat en del, men detta är det jag kommer ihåg. Om någon är intresserad kan jag kolla upp anteckningarna och försöka berätta lite mer ingående.

Tyvärr fungerar det inte alls att med att se till att hon har hö för hon bryr sig överhuvudtaget inte om det, är bara ute efter kraftfodret.

Det som fungerar bäst hittills är att se till så att hon har kraftfodret i boxen redan när hon kommer in, då hinner hon liksom inte stressa upp sig över det.

Är himla glad att vi har så bra hö att vi bara behöver fodrar med något lite för att dom ska få i sig sina mineraler, och på morgonen är det bara att släppa ut dom sedan har dom fri tillgång på hö i hagen.

/Camilla

Hej min valack jojjo står snällt och väntar på maten,däremot min dotters häst pratar när man kommer med maten,men inget tjavs eller sparkar:bow:

Min häst reagerar inte. Han har aldrig varit mattokig, inte ens när vi köpte honom. Man kan glömma mata honom vid fodring utan att han verkar bry sig det minsta. Han vet att förr elle senare blir det hans tur. ;)

Det har väl att göra med för det första hur hästarna hanterats vid utfodring men också vad de har för inställning till mat. min höst hade fri tillgång på hö när jag köpte honom och har även haft det de senaste 2,5 åren hos mig så han har nog aldrig gått runt och väntat på mat eller upplevt stress kring utfodring.

Men visst är det skillnad på olika hästar. Jag har aldrig behövt använda våld mot en häst i samband med fodring. Inte ens den gången vi hade en unghäst på över 170cm som jag fick utfodra åt en kompis som inte vågade gå in i hagen längre för att hon rent av sprang ner en och gick till attack när man kom med hösäckarna. Ett par minuter, bara den gången, sen var hon aldrig till problem mer.

Det handlar om pondus och ömsesidig respekt, som med allt annat. Och när jag kommer med mat till en hage tar jag för givet att alla ska acceptera att jag är den som bestämmer över maten tills jag lämnar över den. Det finns inte en chans att jag tillåter någon att ta för sig. Jag vill se att hästarna väntar innan de får äta.

Jag har även utfodrat min egen häst med kraftfoder i en hage på ca 10 varav en del var riktigt upprörda över detta. Det var en del jobb i början men han fick äta sin mat ifred medan de andra stod lugnt och väntade, efter ett tag, trots att han inte var ledarindivid alls. Efter ett tag kunde även de andra hästägarna utfodra sina hästar med kraftfoder i hagen.

När jag möter en ny flock tex. vid flytt av min häst så ser jag alltid till att skapa en relation mellan mig och flocken som vi alla är överens om. Jag är högst i rang av alla när jag kommer. Jag är kanske ingen flockmedlem men jag är störst och starkast och ingen går på mig eller jagar bort en häst som jag hämtar/matar eller liknande. Och i mitt ansvar ingår att jag också ser till att detta inte händer, så att min häst kan lyssna på mina signaler istället för den som försöker domdera brevid. Vi hade i början en häst som regelrätt hoppade på (upp på bakbenen och sen attack) hästarna som leddes in från hagen av sina ägare. Det var en sån situation där jag var tvungen att visa min häst att han kunde lita på att jag skyddade honom från detta. Han går med mig, lugn och fint, utan att ens reagera, för han vet att jag hindrar alla andra från att gå på honom. Han är helt trygg i mina händer och det är också därför han kan stå och äta kraftfoder i godan ro medan de andra susar runt och jagar på varandra. Men jag använder aldrig våld eller piskor eller annat. Klart och tydligt hästspråk räcker hur bra som helst.

Saken är att kunna försätta flocken i harmoni och lugn i alla situationer. Hela flocken. Då behöver man aldrig bråka.

Jag tycker det är sorgligt att så många hästar är stressade vid maten - jag läste någonstans (minns källan som pålitlig men vet ej var jag läste det) att nästan 80 % av alla hästar har magsår, magkatarr etc pga att hästens tarmsystem är gjort för att äta nästan hela tiden och inte bara ett par gånger per dygn. Hade något med magsyran och PH-värdet att göra.

Då kan man ju förstå varför dem beter sig som dem gör vid fodringen.

Jag tro att det bero på just det du skriver:crazy: Jag tro på antingen fri tillgång i den mån det går. Hade det förut vintertid men inte längre eftersom de hästar jag har idag tränas /tävlas mer. Men därimot får dem mat väldigt ofta;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka