Sv: Hur bestämde ni er för att få barn?
*KL*
Jag och min man började prata om att skaffa barn för 5-6 år sedan. Vi arbetade båda i häst-branchen så ekonomin var upp och ner och allt annat än bra och vi bodde dessutom inneboende hos mina föräldrar. Praktiskt med tanke på att vi skötte deras gård på heltid, men inte drömläge när man vill starta egen familj.
Åren gick och den biologiska klockan började ticka. Jag bröt mig loss från hästarna och skaffade lite arbeten utanför gården, min man arbetar fortfarande hemma. Ekonomin blev lite stabilare iom min månadslön, och vi hyr nu ett hus på lagom avstånd från mina föräldrar. Så förra vintern sa vi att nu eller aldrig, det blir nog inte bättre än så här. Jag sökte information på internet om ägglossning, visste när jag haft senaste mensen och fick fram ett datum.
Datum för min ägglossning var på en onsdag, så vi planerade in sängkammaraction måndag, onsdag och fredag den veckan. Nu arbetade jag kväll måndag och när jag kom hem hade min man somnat
, så vi försökte istället på tisdagkvällen. Min man hade haft en mycket hård dag på gården och fick för första gången i historien inte upp den
. Onsdagen såg vi till att hålla ledigt direkt efter lunch. Nu funkade det och torsdag morgon när jag vaknade kände jag mig gravid
! På fredagen sa jag att ikväll behövs det inte, det är klart nu
. Sedan blev det till att vänta på testet. Jag kände mig så säker, så testet kändes bara som ett led i att fastställa att allt gått väl. Testet plussade och idag har vi fyra dagar kvar
Även om vår livssituation idag hade kunnat vara bättre (ägt vårt eget boende, stabilare månadsinkomst etc.) så känner vi att den är tillräckligt bra för att vi ska klara ut det. Kärlek och vilja finns det gott om och vi är båda beredda på att arbeta hårt om det är det som krävs. Vi har båda längtat så länge nu, och väntar vi längre kan det vara för sent.