Äter kebab, rulle eller sallad, betydligt oftare än pizza när jag handlar på kvarterspizzeria. Men de gånger det blir pizza varierar jag mellan några favoriter. Oftast mellan Quattro, Capricciosa eller Du Chef.
Om jag druckit vin kvällen före så att det
kräver hämt-pizza inhandlas Hawaii special/bananpizza, dvs skinka, ananas och banan med curry.
Ett trick jag har är att be dem halvera mängden ost. Pizzan blir torrare, lite krispig och de andra smakerna känns mer. Tycker osten har en tendens att dränka allt + jag vill dra ner på kalorier.
Jag har blivit väldigt förtjust i den norska kedjan Pizzabakeren som har panpizzor. De är goda, fluffiga och lite torra pizzor. Mina favoriter är Hot Hawaii Kyckling som är kyckling + ananas och den är verkligen hot. Sen finns deras variant av Capricciosa och en vegetarisk med fetaost som också är jättegoda.
Avdrag på osten även här.
I Italien eller på italienska pizzerior satsar jag ofta på Bianco-pizzor och favoriten i alla kategorier är Con patate (potatis). Även Fiori di Zucca (zucchinblommor) är en favorit. I Italien äter jag ofta vegetariska pizzor. Tror att det beror på att kvaliteten och variationen på grönsakerna är högre.