Hur beskriva rygg?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har pratat med en sadelutprovare ang min häst och vi hade lite delad uppfattning om hennes rygg.
Hon hävdade att ryggen är rak, men det gör inte jag.
Tänkte höra hur ni skulle beskriva ryggen? Rak, svängd osv osv.
(omusklad vet jag däremot att den är:o:p)
De 2 första bilderna är från i somras när hon precis kommit, den andra är från ett par veckor sedan. Tyvärr har det inte blivit så mycket ridning eftersom hon varit sjuk men nu har vi börjat sätta igång.

rygg1.jpg

rygg3.jpg

DSC05618.jpg

Sv: Hur beskriva rygg?

I mina ögon är ryggen svängd, hur hon kan anse att den är rak är för mig en gåta

Hörde att du skulle komma ut tilll oss och kolla sadel? :D
Kul!

Jag är ingen ryggexpert, men rak tycker jag då inte att hon är...

Håller inte med ni övriga. Tycker hästen har en rak rygg, men den sluttar lite framåt eftersom hästen är överbyggd bak.. :)

hästen är något lågstalld främ.
Slutenda rygg från kors till mänkmusklar.
Något kurv bakom mänkkamen.

Jag kan inte sätte i bilderna har men många varmblod häste är vad vi kalla för Rakrygg, från kors till pricis bakom mänkkamen är det en Rak linjä.
Az

Den är rak.

Finns utrymme att bygga litet kring manke och i halsen när hon får mera protein, vilket ser ut att behövas.

//Waern

Den är rak.

Finns utrymme att bygga litet kring manke och i halsen när hon får mera protein, vilket ser ut att behövas.

//Waern

?that is a Straight Line?
Either I need new glasses you need Your eyes checked.
Az

Jag tycker inte heller den är rak.
Visst den är rak men sluttar framåt, men då är den inte "rak".
Det går ju inte att ha en sadel med rak bom.

Jag tror inte att sadelutprovaren med "rak" menar att den är vågrät. De flesta ryggar sluttar mer eller mindre framåt, och jag har hört uttrycken i sadelsammanhang om hästen är överbyggd bak eller inte, om den är högre fram eller inte.

"Rak" rygg är för mig att hästens ryggkurva har en rak del efter manken, eller om ryggen är svängd, en del ryggar ser ju ut som ett U. Om man lägger en rak sadel på en svängd rygg, så hamnar sadeln i brygga och ligger inte an på mitten. En svängd sadel (alltså med svängd bom) på en rak rygg ligger och guppar och ligger inte still, då den inte ligger an hela vägen.

Hoppas du förstår min förklaring!

Ryggen är rak men överbyggd, se till att sadeln blir tillräckligt kort annars lär hon putta fram den vid ridning.

Du ska titta från där manken slutar och bakåt och då är den ju rak och inte svängd, däremot går den i en rak linje uppåt.

Trixig häst att fixa sadel till som ligger riktigt bra skulle jag tro.

En häst rygg kan vara valdig individual, därför 'r sadel tillpassning så svår och att Till Paddningär så viktig.
Man kan alltid göra ett uttalande till en tolknings fråger och igen kan bli klok på nonting, LAWYER TALK!
Vissa häst ras, mules, åsna är vad man kalla för Rak Rygg, från den nedra mänk kutan bak till korst, ett horizontal rak linjä.
Hästen på bilen år igen sån.
Az

Jag tror inte att sadelutprovaren med "rak" menar att den är vågrät. De flesta ryggar sluttar mer eller mindre framåt, och jag har hört uttrycken i sadelsammanhang om hästen är överbyggd bak eller inte, om den är högre fram eller inte.

"Rak" rygg är för mig att hästens ryggkurva har en rak del efter manken, eller om ryggen är svängd, en del ryggar ser ju ut som ett U. Om man lägger en rak sadel på en svängd rygg, så hamnar sadeln i brygga och ligger inte an på mitten. En svängd sadel (alltså med svängd bom) på en rak rygg ligger och guppar och ligger inte still, då den inte ligger an hela vägen.

Hoppas du förstår min förklaring!
Jag förstår!

Trixig häst att fixa sadel till som ligger riktigt bra skulle jag tro.
Jo tack jag har märkt det. Suck! :(

Men har äntligen hittat en sadel som ligger helt ok!
Har ridit henne svettig med den och det ser ut som det ska, den trycker ingenstans men har en pad med cutback samt lite tjockare framtill nu, när hon sätter muskler kommer den nog sitta som ett smäck, annars får jag väl byta igen då.

Min sadelmakare ska komma och kika i veckan också, även om han har slutat tillverka sadlar så är han grymt duktig på området.

Det känns iaf skönt efter flera månaders sökande och provande.

Jag har pratat med en sadelutprovare ang min häst och vi hade lite delad uppfattning om hennes rygg.
Hon hävdade att ryggen är rak, men det gör inte jag.
Tänkte höra hur ni skulle beskriva ryggen? Rak, svängd osv osv.
(omusklad vet jag däremot att den är:o:p)
De 2 första bilderna är från i somras när hon precis kommit, den andra är från ett par veckor sedan. Tyvärr har det inte blivit så mycket ridning eftersom hon varit sjuk men nu har vi börjat sätta igång.

rygg1.jpg

rygg3.jpg

DSC05618.jpg

Tittar man på konturen så är ju rygglinjen inte rak, men det som är intressant är ju hur rygglinjen ser ut bredvid ruggraden där sdeln liggen an o den linjen kan ju vara rak.

Begriper inte vad den här tråden går ut på? Vill man ha en sadel så måste man prova!!! Ni kan sitta och diskutera ryggform tills f-n avlöser er, det hjälper inte ett dugg. Om jag lägger ut en bild på mina fötter så kan vi väl ha en lång och invecklad tråd om vilken fotform jag har och därigenom kunna avgöra vilka boots som passar?!

Begriper inte vad den här tråden går ut på? Vill man ha en sadel så måste man prova!!! Ni kan sitta och diskutera ryggform tills f-n avlöser er, det hjälper inte ett dugg. Om jag lägger ut en bild på mina fötter så kan vi väl ha en lång och invecklad tråd om vilken fotform jag har och därigenom kunna avgöra vilka boots som passar?!

Tråden går ut på att lära sig se vilken form en rygg har, var man tittar och vad som är viktigt att tänka på i sadeldjungeln.
Man kan inte bara börja prova för då lär man få prova hundra sadlar innan man hittar någon som passar.
Det vettiga är att ta reda på vilken form ryggen har och sedan prova sadlar med en bom som kan matcha hästens rygg.

Inte provar du skor för breda fötter om du har smala? Eller stl. 43 om du har stl. 45?

Ni har boda rätt:
Kenneth, en saddle fitter måsta har dom olika bommer med sig för att få ett något så nära passning.

Tiny Winy, en som är insätt i saddle fitting kan titta på ryggen och få en uppfättning om vilket bom kan passa.

När jag hål på med saddle fitting fick jag ofta bilder av häst rygg med införmation om hästens storlik och kunda vet rätt nära vilket bom skulla passa.

I det här fäll kan saddle fitter mena att Sadel Läget Är Räk.
Az

Till TS:
Skulle inte kalla den där ryggen varken för rak eller svängd, den är Överbyggd, och det är en kategori för sig då den ställer andra krav på sadelns utformning än vad en svängd rygg gör, även om samma sadlar kan passa dessa båda ryggtyper.

Till TS:
Skulle inte kalla den där ryggen varken för rak eller svängd, den är Överbyggd, och det är en kategori för sig då den ställer andra krav på sadelns utformning än vad en svängd rygg gör, även om samma sadlar kan passa dessa båda ryggtyper.

? vilket krav skulla det vara?
Az

Ni har boda rätt:
Kenneth, en saddle fitter måsta har dom olika bommer med sig för att få ett något så nära passning.

Tiny Winy, en som är insätt i saddle fitting kan titta på ryggen och få en uppfättning om vilket bom kan passa.

När jag hål på med saddle fitting fick jag ofta bilder av häst rygg med införmation om hästens storlik och kunda vet rätt nära vilket bom skulla passa.

I det här fäll kan saddle fitter mena att Sadel Läget Är Räk.
Az

Och delvis knapplån.

Ja en sadelinpassare bör kunna se vilken form ryggen har annars är det riktigt illa. Men om man vill lära sig att se själv så är ju detta ett väldigt bra sätt att lära sig, genom att fråga och lära sig vad man ska titta på.
Jag litar inte till hundra på att en sadelutprovare skulle säga att märke x, y, z har en bom som passar din häst för att dens bom är rak precis som din häst´s rygg utan många sadelutprovare säger bara att märke x ska du ha och sedan kan ryttaren själv inte se om den verkligen passar.
Precis som med mycket annat så är det bra att ha kunskap själv så att man vet vad sadelutprovaren pratar om och kunna ställa rätt frågor.
Då kan man själv också se när det är dags att byta sadel och man får en gladare häst som slipper problem.

Sadeldjungeln är stor och som ryttare behöver man all kunskap man kan få för att kunna göra det bästa för sin häst. Det räcker inte att anlita en sadelutprovare och sedan tro blint på denne utan man måste kunna själv så att man ser hur den ligger och hur hästen rör sig.

Vet man då att märke x,y,z kan passa och vet att dessa passar en rak rygg så kan man också förstå att det inte är någon ide att prova å,ä,ö sadlarna som passar en svängd rygg.

Har man ett antal sadlar som passar både i bom och längd, först då är det dags att prova.

Och delvis knapplån.

Ja en sadelinpassare bör kunna se vilken form ryggen har annars är det riktigt illa. Men om man vill lära sig att se själv så är ju detta ett väldigt bra sätt att lära sig, genom att fråga och lära sig vad man ska titta på.
Jag litar inte till hundra på att en sadelutprovare skulle säga att märke x, y, z har en bom som passar din häst för att dens bom är rak precis som din häst´s rygg utan många sadelutprovare säger bara att märke x ska du ha och sedan kan ryttaren själv inte se om den verkligen passar.
Precis som med mycket annat så är det bra att ha kunskap själv så att man vet vad sadelutprovaren pratar om och kunna ställa rätt frågor.
Då kan man själv också se när det är dags att byta sadel och man får en gladare häst som slipper problem.

Sadeldjungeln är stor och som ryttare behöver man all kunskap man kan få för att kunna göra det bästa för sin häst. Det räcker inte att anlita en sadelutprovare och sedan tro blint på denne utan man måste kunna själv så att man ser hur den ligger och hur hästen rör sig.

Vet man då att märke x,y,z kan passa och vet att dessa passar en rak rygg så kan man också förstå att det inte är någon ide att prova å,ä,ö sadlarna som passar en svängd rygg.

Har man ett antal sadlar som passar både i bom och längd, först då är det dags att prova.

Dom Saddle Fitters om springa runt är äntingen upplärd av mig eller av non som jag hade lärt utt
Mina saddle fitting kurser gick utt att folk ska änvända huvud, saddle fitting är ett helt logisk tänkenda:
VIKT PLACERING X VIKT FÖRDELNING
så enkle är det.
Saddle Fitters uppgift är att förklara det till häst äger, har med olika bommer som DU kan läga på hästen och se själv var du har kontack och var det finns bara luft.
Den ska oxå förklara för häst äger att man är begransed när det gäller Sadle Bommer igenom att dom är inte Custom Made, dom är byggd för dom genomsnit ridhäst, inte för drag häst typ som här igen sadel lägget.

Man försöka att få så mycket kontackt som mjölig, resten är BALANCERING MED TILLPADDNING!
"OCH DET HÄR ÄR DET VIKTIGEST FÖR EN SADDLE FITTER"
H-n ska lära dig hur du ska padda till för att få den bäste tillpassning så att man minimera risk för sadle skav/tryck.
Az

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix