Hur berätta för familj??!

N

Nordstjarna

Min sambo och jag är med barn och vi funderar över lite roliga sätt att berätta för familjen att vi väntar barn.

Planen är att vi ska hem till min familj (mor, hennes man, systrar och storebror) och att vi ska berätta det för dem under julhelgen på något vis...hur har ni gjort?
Tips på roliga och/eller lite annorlunda sätt att 'berätta' det för dem?
Gärna nåt där de måste fundera eller gissa lite... :) men överlag letar vi mest tips och idéer.
Har letat lite på några av'gravidhemsidorna' men inte hittat nåt.

Tack på förhand!

N+sambo :bow:

Sv: Hur berätta för familj??!

Vi köpte en ny bil i hemlighet och åkte sedan och visade upp den för mina föräldrar. När mamma öppnade bakluckan sa jag något om att mycket skulle in där. Hon fattade direkt, men inte pappa. :D

Men det är ju lite nära inpå jul, så ni kanske inte hinner köpa nån bil! ;)

Min man ringde till sin mamma och sa helt enkelt 'du ska bli farmor'. Hon svarade glatt att 'åååå ska Bella få bebis?'... där Bella då är HÄSTEN (vi hade pratat om att hon skulle betäckas). Så hur tydlig man än är så gissar de fel ibland, haha!

Kanske en UL-bild i julklapp om ni har en?

Förra julen fick alla som var här ett litet paket med varsin bokstav i. Dessa skulle passas ihop till: ALICE PAKET
När dem hade klurat ut detta gav vi Alice (vår äldsta dotter) ett paket. I paketet låg en tröja som det stod STORASYSYSTER på.
Då trillade polletten ner!

Ingen i våran närhet kunde tro att vi skulle ha barn. Då vi varit tillsammans i 15 år.
Vi fick göra ett tidigt UL och sen mailade vi de närmaste.

MEN då vi har hästar och alla säkerligen skulle gissa mer på att vi köper ny häst än skaffar barn så modifierade vi allt lite.
Så i medelandet stod det Tillökning i stallet.
Sen skrev vi lite om att ena hästen skulle säljas och en annan var skadad så skickade vi en bild på nyförvärvet. Vi ville få dem att tro att bilden vi skickade med var en bild på en ny häst. På UL-bilden hade vi skrivit leverans 10-06-03.

Våra föräldrar var lite tveksamma till om det var ett barn eller ifall vi köpte ett ofött föl... Min mamma och F´s mamma räknade snabbt ut det. min syster glasklart eftersom mailen var ifrån min man och han skulle aldrig skicka till henne annars. F´s pappa däremot hörde vi inte av på en vecka???? Så vi ringde dit och frågade ifall det inte skulle bli kul att bli farfar (hans andra son hade precis fått ett barn när vi skickade ut detta). Men han fattade ändå inte förrens vi sa att vi ska ha barn. Han trodde verligen att det var ett föl!:rofl:

Vi bjöd ut min mamma och min mormor på restaurang och hade med oss ett paket till mamma. Vi hade köpt ett fotoalbum och på framsidan (var en sån där ficka som man kunde ha en bild "utåt" i) hade vi satt in en kopia på första ultraljudet (gjorde ett redan i vecka 12). Det blev väldigt uppskattat! Tyvärr hade mamma redan lite misstankar så hon blev mest glad. Mormors min däremot var obetalbar!! Först trodde det var en bild på hunden, sen blev hon helt tyst, sen grät hon lite (glädjetårar bör kanske tilläggas) och sen tappade hon talförmågan igen. Hon var nog inte sig själv förrens dagen efter :D

Sambons pappa och syster berättade vi för på fars dag (lite sent för det nu men berättar det ändå, känns ju orättvist att bara berätta om "min" del av släkten ;)). När den blivande farfarn hade fått sitt paket sa min sambo att detta var sista året som han inte skulle få egna fars dagpresenter. Jag tror att syrran fattade först, men självklart glada båda två!

Min mamma sa också: "Åh, ska S ha föl igen?! :laugh:" när vi berättade att hon skulle bli mormor... :D

Vi berättade för min familj när typ hela släkten var samlad för att förbereda min brors bröllop som var dagen efter. Vi hade vissa planer på att göra en större grej av det och "stjäla showen" lite, men eftersom det visade sig att hans numera fru var självaste Bridezilla vågade vi inte :angel: Så jag sa det bara lite tyst till mamma helt enkelt, som sedan sade det HÖGT till alla :D

Min kompis slog in muggar med världens bästa mormor och morfar i... En kul idé tycker jag...

Jag själv sa det bara till m&p en dag- varpå jag fick ett Du ljuger av min pappa... Precis sm när jag äntligen tagit körkort ;)
Höga tankar han har m mig ;)

Tack alla snälla som svarat!

Riktigt roliga historier ni har :). Känner inspirationen lite sakta komma krypande och förbereder mig för att åka in till stan för en liten rekognosceringstur...

Tar gärna och tacksamt emot flera tips, idéer och roliga/annorlunda berättelser om hur ni berättade om väntande tillökning.

Mvh N + sambo

Hej
Vi berättade på julafton ett antal år sedan.
De berörda fick varsitt paket, i paketet låg en instruktion om vad de skulle göra bla hålla handen och gå till ugnen, strax innan hade vi smusslat in en kanelbulle i ugnen. de fick öppna ugnen, mamma sa är det något i ugnen men sedan fattade hon direkt att det var ju "en bulle i ugnen":D

Haha, min kompis fick ett så roligt vykort.
I stil med
"hej tant ***!
Jag är just nu på semester, här är det varmt och skönt.
37 grader i vattnet. Har inte kollat in utelivet än men
jag har hört att det ska vara super!
Vi ses i april!

*** (underskrift från bebis, typ grodden/grodan el. likn)

:D

Min plan har varit att göra ett eget pussel på UL-bild plus BF-datum och ge till min mamma som är galen i att lägga pussel. Nu har jag dock inte kunnat hålla tyst för mamma så länge ändå, så hon vet redan. :D

Hihi, vykortet tycker jag var jättecharmigt!

Haha, min kompis fick ett så roligt vykort.
I stil med
"hej tant ***!
Jag är just nu på semester, här är det varmt och skönt.
37 grader i vattnet. Har inte kollat in utelivet än men
jag har hört att det ska vara super!
Vi ses i april!

*** (underskrift från bebis, typ grodden/grodan el. likn)

:D

Åh så tänkte vi göra med ett kanelbullsformat vykort. Blev aldrig så :( köpte ett fint kort til svärmor där vi skrev att det var dags att ta fram stickorna och sticka en babyfilt och att hon hade till maj på sig. Hon grät av glädje, svärfar sa att han visste redan för jag hade blivit lite rund om magen berättade i v. 7 :o

Mina föräldrar fick ett paket med babytofflor, mamma fattade inte, pappa fattade och farmor som var med kommenterade med: Tänk vad bråttom en del har :( och de hade vi inte, vi var (är) dessutom gifta.
Mormor kommenterade när jag berättade på telefon: Men du skulle ju inte ha barn :confused:

Min släkt är så rara så :grin: visste att det skulle bli succsé hos mannens släkt men trodde inte det skulle bli så illa bland mina släktingar. Tur att alla är eld och lågor nu i alla fall :)

kl

Nu är det ju lite fel tid på året, men min svåger (?) berättade det den 1 april :D

kl

Nu är det ju lite fel tid på året, men min svåger (?) berättade det den 1 april :D

Haha, april april! Hur många trodde på er först?

Min dotter + sambo berättade bara rätt av när vi hade födelsedagskalas hos dem. De var jättenervös och min mamma skulle iväg och jobba så de fick skynda på det hela lite.
Det blev alldeles tyst!
Efter ett tag så pratade alla i mun på varandra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar