Hur bemöta kontaktsökande på bästa sätt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Kerba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 734
K

Kerba

Det är möjligt att det hänt något fantastiskt och att min hund har börjat titta upp på och söka stöd i situationer han normalt kan tycka är obehagliga. Jag vill naturligtvis i så fall förvalta detta så väl jag bara kan. Just nu berömmer jag lugnt medan han tittar på mig och när vi "kommit ur" situationen klappar jag om honom ordentligt och vi har en mysig stund. Det här är ett nytt beteende som jag lagt märke till under de senaste dagarna.

Tidigare har jag försökt bemöta dessa situationer på samma sätt som vi gör med hundar. Nämligen att jobba upp kontakten innan han spänner sig och hålla honom upptagen medan vi går förbi med att göra små kommandon och trix och så får han godis av och till för trixen. Men jag kände att det snarare blev en signal till honom att vi faktiskt var på väg in i en konstig situation. Så jag gav upp det.

Istället har jag de senaste månaderna helt enkelt bara stannat på stället vi är om han har börjat skälla etc inte gjort något och sedan fortsatt gå när han lugnat sig. Vad tror ni om den metoden? Ofta är det någon manlig person som han tycker verkar obehaglig och då skäller på. Nackdelen med att stanna är ju att personen kommer att gå sin väg och att min hund då kan uppfatta det som att han lyckades med sitt skällande. Men det är ändå det sätt jag tycker att jag själv lyckats förmedla mest lugn.

Vi håller just nu på att miljöträna honom. Detta brukar göra att han allmänt reagerar mer på saker som han normalt klarar att hantera i sin normala miljö. Därför förväntar jag mig att vi kommer hamna i ganska många situationer där han blir osäker och vill varken bemöta hans kontaktsökande eller hans "flippar" fel. Vill ju inte skapa nya problem till följd av att vi försöker lösa ett annat.

Han är inte en unghund utan ca 3-4 år gammal men har inte blivit ordentligt miljötränad.

För att förtydliga det jag hoppas kunna bolla med er här på Buke:

1. Vad tror ni om mitt sätt att bemöta honom när han tar kontakt med mig och söker stöd i en för honom obehaglig situation?

2. Vad tror ni om mitt sätt att bemöta honom när han "flippar" och försöker skälla bort det obehagliga?

3. Känner ni igen att en hund som utsätts för miljöer där den inte känner sig helt trygg under en period kan reagera starkare på saker i den miljlö där den normalt känner sig trygg?

Tack på förhand!

Sv: Hur bemöta kontaktsökande på bästa sätt?

Jag är ingen expert men jag tycker att det låter som om du bemöter hans kontaktsökande på ett bra sätt.

Vad gäller skällandet skulle jag nog inte bara ignorera utan försöka dämpa tror jag...
Själv tycker jag att det är lättare att lugna en upphetsad hund om man fortsätter framåt men det är ju olika från person till person och mellan olika hundar.

Ang. punkt tre vet jag inte men det låter väl logiskt att den kan bli lite mer på tårna?

Oki. Bra då är vi i alla fall två som inte tycker att det verkar helt uppåt väggarna.

Någon mer som har åsikter eller tips?

1. Vad tror ni om mitt sätt att bemöta honom när han tar kontakt med mig och söker stöd i en för honom obehaglig situation?

Jag tycker också att du bemöter hans kontaktsökande på ett bra sätt, viktigt bara att han inte ser en bekräftelse i ditt bemötande på att det finns ett problem eller en fara, kanske att det räcker med att du möter hans blick och berömer med rösten och fortsätter er promenad helst utan att stanna?

2. Vad tror ni om mitt sätt att bemöta honom när han "flippar" och försöker skälla bort det obehagliga?

Jag hade nog inte låtit honom "skälla ut", kanske gå förbi "faran" och ge ett tydligt nej när han skäller och vara extremt snabb med beröm när han tittar från objektet, samma sak när han tystnar. Min hund flippade ordentligt förra Julen, det var ett livsfarligt brunnslock som det låg en meter snö på som hon inte riktigt kunde bestämma om det var farligt eller ej. Jag korrigerade henne med ett lätt ryck i kopplet och när hon tystnade gav jag henne beröm, sen närmade vi oss brunnen och varje gång hon skällde sa jag skarpt NEJ varpå hon slutade skälla, sen upptäckte hon vad det var och verkade skämmas över sin fånighet, hehe

3. Känner ni igen att en hund som utsätts för miljöer där den inte känner sig helt trygg under en period kan reagera starkare på saker i den miljlö där den normalt känner sig trygg?

Ja och nej, när jag fick min hund och vi(hunden och jag) var med om saker som fick henne otrygg och jag då inte visste hur jag skulle förmedla att situationen var ok så blev jag ju osäker vilket hunden definitvit kände av och den kännslan fökjde med hem då, nu vet jag bättre och nu är hon aldrig osäker i de miljöer vi normalt vistas i, men då och då så skjuter någon raketer i kvarteret bredvid och då blir hon otrygg och letar "fel" här hemma, men det går över på några minuter...lustigt nog så har hon inga problem vid skjutbanan där vi ibland promenerar, hon reagerar inte ens för smällarna.

Kan nog vara så att det är bättre att fortsätta gå framför att stanna upp. Har känt att jag med att gå hjälper honom att komma ur situationen, men det kan ju också bli så att han tar det som ett ytterligare tecken på att något är fel. Det är ju så man "brukar" göra.

Angående att "skälla ut" eller ej så är han tyvärr då så pass rädd/stressad att någon inlärning just då inte är så sannolik. Ser mina åtgärder just då mest som skademinimering.

Tack för input!

På något sätt tycker jag du ställer fel fråga.
Frågan borde väl vara, hur gör jag för att min hund inte ska vara rädd när den ser främmande män? Eller?

Hurvida den söker kontakt och du svarar på hundens kontaktsökande är en annan fråga, så länge vi inte vet om hunden fortfarande är rädd eller om den söker stöd eller vad den nu gör.

Du har fått tipset om att säga "Nej", då måste du fråga dig huruvida en varning i form av ett "nej" egetligen påverkar hundes känsla för det den är rädd för. Knappast. Då har du två alternativ:

Klassisk ombetinging, du pressar hunden till den gräns den klarar av, dvs har ett "lagom" avstånd till det den är rädd för och försöker här omvända känslan hos hunden för objektet den är rädd för. Detta görs enklast med klicker och godis. Så att skäck-objektet snarare blir en signal för hunden att säga "Var är mitt godis" istället för "den där måste jag ha längre avstånd till".

Nästa system som kallas "CAT", kommer inte ihåg förkortningen just nu, men är framtagen av en beteendevetare. Jag kan återkomma med källa om nån vill.

Då tar du din hund, en "hemsk farbror", ställer den hemska farbror så långt ifrån hunden att den inte "flippar" men så nära att det har en effekt.
Sen står du still och håller käften, ingen ögonkontakt, hunden skäller antagligen som en idiot. Så fort hunden tystnar, så går elaka farbrorn därifrån. Vänta tre minuter, gör om.

Detta är ganska tidsödande, man måste ha en "elak farbror" till hands, men ger väldigt stabila resultat.

Om hunden sedan slutar att vara rädd, men först då, kan du använda dig av ett "nej".

På något sätt tycker jag du ställer fel fråga.
Frågan borde väl vara, hur gör jag för att min hund inte ska vara rädd när den ser främmande män? Eller?

Vi jobbar med att han ska komma över sin rädsla för främmande män utifrån metod som nog bäst passar in på klassisk ombetingning.

I en situation där han skäller och är upprörd är jag enbart intresserad av råd angående vad man gör för att inte "göra ont värre". Att neja skulle inte fungera för honom i en sådan situation eftersom, precis som du skriver så botar det ingen rädsla plus att han ändå inte är i tillstånd att ta in vad jag menar med ett nej i det läget. Min taktik nu är som jag skrev först att helt enkalt stanna på stället och fortsätta gå först när han lugnat ner sig.

[/QUOTE]Hurvida den söker kontakt och du svarar på hundens kontaktsökande är en annan fråga, så länge vi inte vet om hunden fortfarande är rädd eller om den söker stöd eller vad den nu gör.[/QUOTE]

Som jag förstår dig har du olika sätt att bemöta kontakt utifrån om hunden är rädd eller söker stöd?

Han har definitivt fortfarande svårt för män. Även om han på senaste accepterat att någon kommer fram och frågar efter vägen utan att gå i taket. Det gick inte för ett par månader sedan.

Kan inte svara på varför han söker kontakt eller om det varit rena tillfälligheter. Men jag tänkte att det hellre borde tolkas som kontakt och uppmuntras än att inte göra något eftersom jag inte säkert kan veta om jag misstolkar. Vilket jag ville göra på bäst sätt.

Hoppas min tankegång blev tydligare

Nästa system som kallas "CAT", kommer inte ihåg förkortningen just nu, men är framtagen av en beteendevetare. Jag kan återkomma med källa om nån vill.

Då tar du din hund, en "hemsk farbror", ställer den hemska farbror så långt ifrån hunden att den inte "flippar" men så nära att det har en effekt.
Sen står du still och håller käften, ingen ögonkontakt, hunden skäller antagligen som en idiot. Så fort hunden tystnar, så går elaka farbrorn därifrån. Vänta tre minuter, gör om.

Detta är ganska tidsödande, man måste ha en "elak farbror" till hands, men ger väldigt stabila resultat.
¨

En fråga till :) Vi valde metod för mer klassisk ombetingning eftersom han är så otroligt godis motiverad. Han gör nästan vad som helst för en liten torrfoderkula. Han kan "komma över sig själv" och blir så sugen att han kan tänka sig att närma sig och kanske våga sig på att ta en liten sniff på den skrämmande karlen bara för att komma åt en gobit.

Tänker på det med stabila resultat. Du ställer dem ju inte mot varandra men tror du att metod alltså CAT kan ge mer "djupgående" resultat? Jag började fundera på om han mer på "riktigt" måste utstå den där otäcka mannen och komma underfund med att det inte är någon fara. Har förut bara tänkt på metod utifrån vad vår hund har mest fallenhet för.

Jag har inte ställt metoderna mot varandra, då det inte finns något veteskapligt underlag för detta. Beteendevetarna talar ju för "sin" sak som den mest pålitliga. Men man kan ju titta lite på för och nackdelar.

Ombetingningen är den vanligaste, men funkar sämre på djur som inte är intresserade av mat naturligtvis. "Motståndarna" säger ungefär så här: "Om du är flygrädd och jag lär dig att håller du bara i en festisflaska så flippar du inte ut vid flygning. Är ett, din flygrädsla verkligen borta då? Två, vad gör du den dag du glömmer festisflaskan? (Festisflaskan blir alltså godiset)

Då säger de som gillar ombetingning att det spelar mindre roll, du vänder känslan i hjärnan och det är det viktigaste.

Motståndarna mot CAT säger lite som jag nämnde tidigare, det tar längre tid, och går åt mer "funktionärer". Det finns en fara om hunden är tex hanhundsaggressiv och då är risken att den hund som man använder som figurant påverkas negativt av att många gånger bli exponerad för en aggressiv hund. Men den risken finns ju inte i ditt fall, då det är människor han är rädd för.

Så, lite expressen eller aftonbladet. Det enda man inte ska göra är att blanda stilarna, då det ena kräver förarstöd och det andra att hunden själv får räkna ut att den inte får himlen i huvudet bara för att det kommer en läskig människa gåendes.

Sen har vi nog inte någon skillnad på vad vi menar med kontakt. En hund som söker kontakt tycker jag alltid kan belönas. Vad jag menar är att i ditt fall så är det väl trevligt att din hund söker kontakt, men att det påverkar hans problem väldigt lite. Varken till eller från.
Ungefär som; min hund är halt, ska jag byta halsband? Det är alltid bra med ett trevligt halsband, men det lär inte påverka om den haltar.

Liknande trådar

Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
992
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka