Hur behandla träet på rockard

Maris_

Trådstartare
Jag har en hemmabyggd rockard som nu inte har använts på några år. Träet är tryckimpregnerat. Har tänkt fixa i ordning den nu, och funderar på vad som är bäst för träet. Olja, eller kanske lacka? Från början hade jag tänkt måla träet men för tillfället vill jag ha det träfärgat, men det är möjligt att jag senare kommer vilja måla det. Så, om jag oljar det, går det att måla på senare? Eller är det bäst att lacka det?

Sv: Hur behandla träet på rockard

Jag har en hemmabyggd rockard som nu inte har använts på några år. Träet är tryckimpregnerat. Har tänkt fixa i ordning den nu, och funderar på vad som är bäst för träet. Olja, eller kanske lacka? Från början hade jag tänkt måla träet men för tillfället vill jag ha det träfärgat, men det är möjligt att jag senare kommer vilja måla det. Så, om jag oljar det, går det att måla på senare? Eller är det bäst att lacka det?

Om du ska måla senare bör du olja. Annars blir det mycket slipandes om du ska måla.

Om jag inte kan fel så behöver du inte olja, lacka eller måla tryckimpregnerat verke då det redan är behandlat och klarar sej väldigt väldigt länge utan att rutna up. Så det ända är ju om du vill ha det i en annan färg och målar det så fal. Men för träets skull behöver du inte göra nått av det. :D

Om jag inte kan fel så behöver du inte olja, lacka eller måla tryckimpregnerat verke då det redan är behandlat och klarar sej väldigt väldigt länge utan att rutna up. Så det ända är ju om du vill ha det i en annan färg och målar det så fal. Men för träets skull behöver du inte göra nått av det. :D[/QUOT

Helt rätt oljan gör ingen större nytta mer än att det blir lite finare.

Tack för era svar! Så, egentligen behöver jag inte göra så mycket, mer än att bara använda rockarden som den är? Är så rädd att jag ska "förstöra" träet på något sätt, men det är säkert tåligt. Nu gäller det bara att vagnen passar storleksmässigt till hästen, det blir nästa steg att prova. :angel:

Ett snabbinhopp! :laugh:

Jag tycker absolut du ska olja in träet.
Visserligen ruttnar det inte, men det torkar, spricker och grånar, fr a om det även utsätts för fukt. Allt det där motverkas av oljan. Min erfarenhet är även att ytan blir hårdare och därmed slitstarkare.

Att underhålla ytan är dessutom enkelt, bara att slabba på mer olja.
Som redan sagts är det lätt att senare måla med oljefärg.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka