Hur bättrar jag på betet?

L

LuddeLump

Vi har inget riktigt bete (typ vall) på gården, men en äng på ca 1/2 ha som hästarna ska få gå på i sommar så länge det räcker. Kan jag göra nåt för att bättra på näringsvärdet och tillväxten utan tillgång till några jordbruksmaskiner? Jag vet inte vad det växer för nåt, det är första året vi har hästarna så jag har inte tänkt på det förut mer än att det "grönt".
Kan ju tillägga att hästarna ska få åka iväg på bete några veckor och sen stödfodrar vi med hö när det behövs.

Om det är en riktig äng, blomsteräng, gör du ingenting! En sådan skall man vara rädd om. (Obs, min uppfattning!). Dom växter som finns där, brukar vara många arter, vill oftast inte ha mer näring, än vad som redan finns. Ev kan man kalka, men först efter en kartering, dvs i det här fallet att du tar några prov på markens Ph-värde. Dessutom brukar hästarna älska variationerna och detta är vad jag vill kalla för "riktigt bete"!
Ev kan du stängsla av några småplättar, så att växterna får en chans att föröka sig och leva vidare. Allra bäst (för växterna) är att ängen får vara ifred tills växterna fröat av sig, och man först därefter släpper in hästarna.

Är det däremot en fd vall är nog faunan ganska artfattig, och då kan du gå på med vanlig handelsgödsel. Hos lantmännen finns olika kombialternativ. Så ut det på en så pass liten yta som ½ ha kan du lätt göra för hand.

LIA

Huppsan, flora skall det vara och inte fauna! :o
Fast när jag tänker efter, så går nog flora och fauna "handihand" i det här fallet.

LIA, som skriver fortare än tänkt ibland.

Vi harvar (eller plöjer :confused: ) upp betet varje (nästan) vår och ibland kalkar vi. Annars inte så mycket mer, utan vi försöker växla hagar så ingen hage blir helt nedtrampad.

I sommras så gödslade jag med kalksalpeter för första gången. Testade då bara på de ställen som det vuxit dåligt på året innan. Tycker att det gav resultat och tänkte göra om det i år men då över hela ängarna.

Efter betet så går vi över ängarna med en betesputs/trimmer. Då bildas inte rator som växer sig större för varje år. Och så inbillar jag mig att tillväxten nästa år blir bättre.

Jag har inte så stor koll på hur stors ½ ha är men känns det illräckligt stort så dela av den i två. Då kan man alternera så att det hinner växa upp nytt gräs för hästarna att beta.

I stallet så eldar dom!
Förra sommaren eldade dom hela hagen då den inte blivit brukad på länge. I år så ska vi bara elda på ratorna :)

tack för era svar.
Nån riktig äng är det tyvärr inte, så vi provar att gödsla till våren.
När ska man göra det för att få bästa effekt?
Och en liten fråga till, vad är rator? :confused:

-Gödsla i god tid innan du tänker släppa hästarna där. Det tar 10 - 14 dagar efter gödslingen innan det är lämpligt att släppa hästarna, gödselkornen måste smälta först. Om det kommer rejäla regnskurar på går det fortare. Så för att gödsla en par veckor innan du släpper hästarna som du bör släppa innan gräset vuxit för mycket så blir det till att gödsla rätt tidigt på våren när gräset precis skjutit fart.

Rator har du inga nu :-) Rator är dom bitar på betet där hästarna skitit och därför lämnar området runtom obetat.

Hur fungerar det? Kommer det nytt fint gräs där efter att ni eldat?

Om man eldar sá tar väl det död pá parasiter ocksá?
Har sett hur grönt och fint det blir efter eldning av bete, men hur háller man elden begränsad?

Efter eldningen kommer det upp en massa fint gräs. Ratorna försvinner och parasiterna minskar!

Kan faktiskt inte riktigt svara på hur man gör :crazy: Blir mitt första år jag är med på eldningen nu! Men det går att göra själv och det ska nog vara lätt att kontrollera elden :)
Dom i stallet eldade hela hagen själva. Men vad man använder för nåt vet jag inte riktigt :smirk:

Du tar död på allt ytligt gräs oxå. Kvar blir bara de djupväxande grova arterna Efter ett par år har du ett bete lika spännande och näringsriktigt som betong.

Svar till Roper och Lia:
Aj aj.... :(
Det láter ju inte som jag vill ha det. Men om man bara eldar en gáng för att "rensa upp" lite...?
Har en hel del tistlar, hur fár man bort de?
Är det bättre att plöja dá och sedan sá nytt gräs?
Fár man bort parasiter dá ocksá?

Om man vill förbättra floran lite med div. gräs/örter....kan man bara stö ut frön då eller måste man harva eller något sådant. :confused:
Vi har en hage som en bonde tagit hösilage på tills för 2 år sedan när vi tog över hagen.

Putsa betet nu på tidig vår innan det börjar att växa. Putsa sen efter behov under säsongen. Be någon bonde komma med slåtter eller betesputs och traktor. På det sättet slår du av det grova tunga och hjälper fram det tunnare späda gräset.

Pirayan och Truls:
Vilka parasiter tänker du på och varför så ängslig för dom?
Det här med att bekämpa vissa växter, t ex tistlar, är en fråga för sig. Tar man till storsläggan, t ex Round-up, stryker allt med, även det man ville ha kvar.
Samma sak om man gör som Roper föreslår, om vi tänker oss att det finns en varierad flora.
Om man bara har en insådd betesvall, spelar det inte så stor roll. Då kommer samma gräs, som man sått, upp hela tiden. En sådan vall brukar bli utarmad efter några år, med färre men större plantor. Får växterna däremot vara ifred och blomma och fröa av sig, sker en succesiv förnyelse. Gäller fr a klöver m fl.

Att plöja, harva osv dämpar ogräset (och ev parasiter), men tar inte bort det helt. Dessutom sker ju hela tiden en "invandring" från omgivningarna.

Bäst tycker jag är att punktbehandla typ tistlar. Dom brukar inte vara fler än att det går. Våra hästar tycker tistelblommor är en delikatess, så jag låter tistlarna på vallen vara så länge som möjligt, innan jag slår av dom för att hindra fröförökning. Ett effektivt alternativ är att lägga en droppe Round-up på ett blad på varje tistelplanta så tidigt på våren som möjligt.

För den som vill göra en levande äng av en gammal vall, är insådd av lämplig fröblandning det bästa. Det finns "gammeldags" att köpa på marknaden. Beroende på hur vallen ser ut, grov, måste man kanske plöja upp osv. Annars räcker det med sådd plus någon form av bearbetning, t ex lättharvning. Fröna måste ju ner i jorden. För att en äng med olika gräs och örter skall leva och frodas, måste växterna stå tills dom fröar av sig, dvs man måste hålla undan öar eller stråk från hästarna, så dom inte käkar rent. För det gör dom! Dom älskar blandningen av örter och gräs.
Eftersom dom flesta örter inte vill ha "kraftig" jord, dröjer det innan en tidigare välgödslad vall passar dessa växter, men det kommer. Beroende på, kommer vissa växter att trivas förträffligt, medan andra tynar bort. Jag gjorde insådd av sommarblommor på en gräsmatta en gång i tiden, och det som klarade sig allra bäst var prästkragar. Efter några år var det rena prästkragsdjungeln där, medan övriga växter trivdes betydligt sämre.
När det gäller "gammeldags slåtterängar" etc, så finns sällskap som pysslar med detta och har massor av kunskap. Det brukar finnas reportage i tidningar som Land m fl, men går kanske att hitta på nätet också. Jag slog på ordet "slåtteräng" och fick massor av träffar.
Lycka till!

LIA

Tack för svaret.
Jag är ju lite orolig för parasiter, eftersom jag inte har sá mycket mark till mina hästar och samma hela áret.

Ja, jag är rädd för att floran inte är sá rik pá várt bete. Vi har alltsá ganska mycket tistlar och även brännäslor.... Det säger väl lite.....?
Tror inte ens att vi har maskrosor. Tuvor finns det gott om och gräset som de äter är ganska glest och finns i öar i hagen.
Vet inte vad som är bäst att göra, men vi väntar ju en fölis i Juli sá nágon förändring vore ju inte fel.
Vad tror du är bäst i detta fallet?

Om du tänker på olika inälvsmask, så räcker det nog med avmaskningarna. Vi gör dom enligt schema vår och höst, och har aldrig märkt av några parasiter.

Att du har mycket tistel och brännässlor, tyder på kväverik mark, dvs välgödslad.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att försiktigt bearbeta marken tidigt i vår med typ kultivato/harv och sedan kompletteringsså, samt därefter välta. Då kan du använda betet framåt sommaren, även om det inte blir så rikt första året/åren.

Alternativ för dig kan vara plöjning osv i vår, samt nysådd med typ ängs/örtrikt betesutsäde. Problemet är, att det dröjer minst till nästa sommar, innan du har fått en användbar betesvall, samt att vårsådd kan torka bort.

Ett vanligare scenario är annars: plöjning i höst, jordbearbetning tidigt våren 2005, insådd med skyddsgröda (t ex havre) samt betesutsäde, vilket skulle ge en färdig betesvall våren 2006 (ev försiktigt bete hösten 2005).

Ta upp frågan med "din bonde", så kanske det finns idéer, som passar dina förhållanden bättre.

LIA

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 361
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 088
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA