Pirayan och Truls:
Vilka parasiter tänker du på och varför så ängslig för dom?
Det här med att bekämpa vissa växter, t ex tistlar, är en fråga för sig. Tar man till storsläggan, t ex Round-up, stryker allt med, även det man ville ha kvar.
Samma sak om man gör som Roper föreslår, om vi tänker oss att det finns en varierad flora.
Om man bara har en insådd betesvall, spelar det inte så stor roll. Då kommer samma gräs, som man sått, upp hela tiden. En sådan vall brukar bli utarmad efter några år, med färre men större plantor. Får växterna däremot vara ifred och blomma och fröa av sig, sker en succesiv förnyelse. Gäller fr a klöver m fl.
Att plöja, harva osv dämpar ogräset (och ev parasiter), men tar inte bort det helt. Dessutom sker ju hela tiden en "invandring" från omgivningarna.
Bäst tycker jag är att punktbehandla typ tistlar. Dom brukar inte vara fler än att det går. Våra hästar tycker tistelblommor är en delikatess, så jag låter tistlarna på vallen vara så länge som möjligt, innan jag slår av dom för att hindra fröförökning. Ett effektivt alternativ är att lägga en droppe Round-up på ett blad på varje tistelplanta så tidigt på våren som möjligt.
För den som vill göra en levande äng av en gammal vall, är insådd av lämplig fröblandning det bästa. Det finns "gammeldags" att köpa på marknaden. Beroende på hur vallen ser ut, grov, måste man kanske plöja upp osv. Annars räcker det med sådd plus någon form av bearbetning, t ex lättharvning. Fröna måste ju ner i jorden. För att en äng med olika gräs och örter skall leva och frodas, måste växterna stå tills dom fröar av sig, dvs man måste hålla undan öar eller stråk från hästarna, så dom inte käkar rent. För det gör dom! Dom älskar blandningen av örter och gräs.
Eftersom dom flesta örter inte vill ha "kraftig" jord, dröjer det innan en tidigare välgödslad vall passar dessa växter, men det kommer. Beroende på, kommer vissa växter att trivas förträffligt, medan andra tynar bort. Jag gjorde insådd av sommarblommor på en gräsmatta en gång i tiden, och det som klarade sig allra bäst var prästkragar. Efter några år var det rena prästkragsdjungeln där, medan övriga växter trivdes betydligt sämre.
När det gäller "gammeldags slåtterängar" etc, så finns sällskap som pysslar med detta och har massor av kunskap. Det brukar finnas reportage i tidningar som Land m fl, men går kanske att hitta på nätet också. Jag slog på ordet "slåtteräng" och fick massor av träffar.
Lycka till!
LIA