Hur bäst stötta vän vid IVF-behandling?

nickan1

Trådstartare
Har en kompis som ska göra IVF-behandling. Har förstått att det är ganska tufft Finns det något jag som vän kan göra för att stötta henne igenom denna period? Hon är en av mina närmsta vänner och har alltid ställt upp på mig när jag haft det tufft, nu vill jag göra något för henne. Nån som har erfarenhet? Har förstått att det kan bli jobbigt med humöret t.ex.

Sv: Hur bäst stötta vän vid IVF-behandling?

Jag tyckte inte alls att IVF-behandlingen var besvärlig. Märkte inte av några humörsvängningar. Fick inga biverkningar alls. Tyckte att ingreppen var okomplicerade. De gick snabbt och gjorde inte alls ont.

Jag vet att kvinnor kan reagera väldigt olika på behandlingen, så jag hade kanske tur. Men det behöver inte vara jobbigt!

Det emotionella tyckte jag inte heller var så jobbigt. Jag har aldrig haft någon våldsam bebislängtan, utan vi ville mer ta reda på om det fanns chans för oss att få biologiska barn innan vi eventuellt skulle gå vidare till adoption eller ett fint liv utan barn. Så det har varit odramatiskt, även om man förstås får förhoppningarna uppskruvade genom att ge sig in i IVF.

Däremot drabbades jag av överstimuleringssyndrom efter behandlingen. Rätt plågsamt faktiskt. Men då var jag ju gravid och kunde glädjas åt det.

Jag tycker att man ska se IVF som en fantastisk möjlighet. Inte som något svårt och plågsamt. Antagligen kan du vara en jättebra kompis genom att bara lyssna på hennes upplevelser runt detta och ha en allmänt positiv attityd. Har du några specifika undringar är det bara att fråga!

Har en kompis som ska göra IVF-behandling. Har förstått att det är ganska tufft Finns det något jag som vän kan göra för att stötta henne igenom denna period? Hon är en av mina närmsta vänner och har alltid ställt upp på mig när jag haft det tufft, nu vill jag göra något för henne. Nån som har erfarenhet? Har förstått att det kan bli jobbigt med humöret t.ex.

Jag tycker att du ska tala med henne om hur fantastiskt det kommer att bli när hon är mamma! Vad hon ska göra, hur mysigt det blir att ha en bebis, alla kläder hon ska köpa. Om man har en positiv målbild blir de flesta prövningar enklare att bära. Och hon går ju igenom obehaget för att få uppleva någonting som är värt alla hormonbehandlingar!

fast det där är bara dumt. det finns ju inga 100%iga garantier för att man blir gravid med ivf!
hon kanske tillhör den skaran som det inte tar på, och då står man där med skägget i brevlådan med en ledsen kompis.

när och OM hon blir gravid kan man prata om sånt, men inte innan..

TS,
jag tycker nog inte att du ska göra så mkt. lyssna om hon vill prata och krama henne om hon behöver. men var försiktig med goda råd om du inte är säker på att de blir uppskattade!

/wtf, som själv ska på utredning..

fast det där är bara dumt. det finns ju inga 100%iga garantier för att man blir gravid med ivf!
hon kanske tillhör den skaran som det inte tar på, och då står man där med skägget i brevlådan med en ledsen kompis.

Jag håller förstås inte med dig, för jag tycker inte att det är en särskilt kul livsinställning. Det finns INGA garantier för någonting, men peppning är inte skadligt. Tar det inte så tar det inte, men varför vara negativ i förväg?

Jag gjorde en behandling för ett år sedan som lyckades (använder mitt hemliga nick igen nu då jag inte gått ut med att det är en ivf-bebis jag har till alla och vill i sådan fall ta det personligen och inte via forum då jag inte är ett anonym alls med mitt vanliga nick).

Rent fysiskt reagerar alla olika på behandlingen. Själva hormondelen var inga problem för mig, fick huvudvärk två gånger av sprayen (när man nedregleras för att gå in i klimakteriet). Sprutningen var också lugn. Jag var rätt orolig för äggplocket då det kan vara extremt smärtsamt för en del och inte alls för andra och jag dessutom gjort en oerhört smärtsam äggledsspolning ett år tidigare. Men det gick bra. Absolut värst var ruvningen dvs tiden från man får tillbaka ägget tills man kan testa om det tagit sig.

Jag skulle på inga villkor velat diskutera det som att det fanns en bebis i min mage och prata bebiskläder. Chansen att det tar sig på första försöket är ganska liten 30% i snitt. På tre försök har 75% lyckats bli gravida. Fallet skulle bli så oerhört hårt om jag dessutom planerat in hela känslan av att vara mamma det hade jag inte mäktat med om det misslyckats.

Det jag gjorde var att planera roliga saker att göra som gick att genomföra oavsett resultatet på ivf:n försöka att inte hänga upp hela tillvaron på att det skulle gå vägen och planera mitt föräldraskap. Men vi är ju alla olika!

Det jag ville prata om var inte mycket MEN de som visste om att det var ivf på gång visste det och hade förståelse för om jag skulle bli knepig. Nu märktes det inte så mycket på mig men min chef och närmsta arbetskamrat visste utifall att.

Fråga din vän hur hon vill bli stöttad för mig var distraktion det bästa - göra annat dvs ha något för mig så jag inte behövde bli knäpp under ruvningen av att gå och grubbla. Men det är ju så olika en del blir istället tvärtom går in i sig själva och vill inte bli störda alls så bli inte sårad om din vän känns som hon försvinner under behandlingen inte alla som orkar att vara sociala heller.

Hoppas det går vägen för din vän.

Senast ändrad av en moderator:

Fråga din vän hur hon vill bli stöttad för mig var distraktion det bästa - göra annat dvs ha något för mig så jag inte behövde bli knäpp under ruvningen av att gå och grubbla. Men det är ju så olika en del blir istället tvärtom går in i sig själva och vill inte bli störda alls så bli inte sårad om din vän känns som hon försvinner under behandlingen inte alla som orkar att vara sociala heller.

Det tycker jag är ett jättebra råd. Vi är alla olika!

Jag tycker inte heller att man ska förutsätta att det är var vännen vill höra..

Inte ens i början av min graviditet så ville jag samtala om sådana saker ( pga en massa händelser ). Det är först nu som jag verkligen ser fram emot att bli mamma och faktiskt kan se slutmålet (med bebis i famn).

Innan så blev jag bara stressad och tyckte det var ruskigt jobbigt när alla pratade om hur fantastisk jag skulle bli som mamma och hur underbart det är osv..

Bättre då att fråga rakt ut så som hemligaste123 beskriver :)

Jag tycker att du ska tala med henne om hur fantastiskt det kommer att bli när hon är mamma! Vad hon ska göra, hur mysigt det blir att ha en bebis, alla kläder hon ska köpa. Om man har en positiv målbild blir de flesta prövningar enklare att bära. Och hon går ju igenom obehaget för att få uppleva någonting som är värt alla hormonbehandlingar!

Under min behandling hade jag INTE uppskattat den typen av "pepping" utan bara mått ännu sämre eftersom jag ju visste att det inte fanns några garantier att få barn. Jag vågade inte ens hoppas medan jag var gravid.

Mitt tips är att bara finnas. Lyssna och var en normal kompis. Prata om allt och låt henne tala om det hon vill. Gör det inte till en för stor grej, men var medveten om att det just nu ÄR en jättegrej och att förmodligen allt kretsar runt behandlingen för henne.

Vissa har inga problem alls under behandlingen, andra mår fysiskt och psykiskt dåligt. Jag tyckte att jag mådde bra och tog det hela med ro, men inser efteråt att det var en jättepärs.

Under min behandling hade jag INTE uppskattat den typen av "pepping" utan bara mått ännu sämre eftersom jag ju visste att det inte fanns några garantier att få barn. Jag vågade inte ens hoppas medan jag var gravid.

Jag är personligen själv den motsatta sorten, men som sagt var, man får väl känna in hur just den personen fungerar. Alla har olika coping-strategier.

Håller med Hemligaste123. Hör med vännen vad hon känner och vill berätta. Jag mådde bra av båda behandlingarna men vet vissa som mått skit av dom. Finns där för din vän när hon behöver dig bara. vet hon det räcker det långt. En kram till dig som ställer upp föör din kompis i en tuff period.

MIn syster genomgick IVF med mkt dålig prognos. Hon var ganska öppen själv, emn ingen pratade bebis som om det var självklart utan man frågade henne hur det var o så fick hon själv prata om det. Hon fick ju ett missfall under IVF: en men hade haft fler innan så vi ville inte prata alltför mkt bebis.Nu gick det bra trots dålig prognos hon har två barn som är gjorda med IVF. Vi var där o pratade med henne o vi visste hur mkt hon ville ha barn. Hon blev väldigt dålig av hormonbehandlingen men är sjuksyrra så hon visste hur det kunde bli. Det är viktigt att man inte peppar för mkt för besvikelsen är enorm om det inte funkar. De flesta som gör denna behandling längtar ngt enormt efter ett eget barn så man får tänka på det.
JAg själv blev gravid innan det ar klart att de fick göra IVF o det var tufft att berätta det. JGA var ju lixom inte den som nån trodde skulle skaffa barn.
FInns där o tala om att hon kan prata med dig om hon vill bara.

Tack till alla för era svar! Ska tala om för henne att jag finns här om och när hon vill/behöver prata om det. Och fråga henne om det finns något jag kan göra för henne, i så fall behöver hon bara säga till. Jag håller tummarna för dem och finns som stöd om hon vill. Ibland är det svårt att veta hur man ska gå till väga för jag vill inte såra på nåt vis, men det bästa är ju som flera av er skriver att faktiskt bara finnas till och vara en god vän. Vill hon inte prata om det utan om helt andra saker så är det också helt ok, ibland kan det ju vara skönt att få prata om nåt helt annat om alla runtomkring frågar hela tiden.

Senast ändrad:

Tänkte bara tala om att det har gått bra för min vän, nu håller jag tummarna för att det håller ända fram så att säga!

Jag håller förstås inte med dig, för jag tycker inte att det är en särskilt kul livsinställning. Det finns INGA garantier för någonting, men peppning är inte skadligt. Tar det inte så tar det inte, men varför vara negativ i förväg?

Därför att hon förmodligen har en lång rad av besvikelser, sorger, krossat hopp och förtvivlan bakom sig. Ytterst få går direkt på IVF. Tjosan hejsan-peppning skulle tas som ett hån.

Därför att hon förmodligen har en lång rad av besvikelser, sorger, krossat hopp och förtvivlan bakom sig. Ytterst få går direkt på IVF. Tjosan hejsan-peppning skulle tas som ett hån.

huvudet på spiken, enligt mig :)

ts, kul att det går bra för din kompis :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: MML
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar