Hur bäst introducera bebis till "flocken"?

Jag tror det bästa en kan göra är att göra så lite affär av det hela som möjligt, samt att låta hund och bebis bekanta sig.

Hade jag fått barn hade jag gjort som jag gör med alla andra nya saker, tar med det hem, låter hunden kolla läget och sen är det inte mer med det. Är hunden normal och stabil ska det inte krävas mer än så.

Hahaha, detta får mig att tänka på min sista shar-pei Puma. När jag fick mitt första barnbarn för 12 år sedan, så kom min dotter och lillgrabben hit efter 5 dagar och hälsade på. Puma var skendräktig.....

Dottern la lillgrabben i soffan, Puma hoppar upp och lägger sig försiktigt bakom barnet och mjölken börjar spruta :cautious::heart Efter den dagen så var mitt barnbarn Pumas stora skyddsling i livet. När han började lära sig sitta, så la hon sig alltid bakom honom så han inte skulle ramla :love: Bästa vänner från start och då var denna hund tidigare inte så mycket för barn, då hon var ovan vid dom - även om hon alltid var snäll :)

Hade jag fått barn hade jag gjort som jag gör med alla andra nya saker, tar med det hem, låter hunden kolla läget och sen är det inte mer med det. Är hunden normal och stabil ska det inte krävas mer än så.

Men det jag tänker är att man inte är som med "alla andra nya saker" med sin bebis utan att hunden märker tydligt att den här gången är det något väldigt annorlunda som har dykt upp? Som t.ex. när jag träffade nuvarande mannen, då tyckte hunden att det var jobbigt och blev lite deprimerad, helt enkelt för att i tidigare förhållandet har jag och hunden legat i en soffa och exet i en, medan nu ligger jag och mannen i samma soffa och hunden bredvid. Det blir ju väldigt annorlunda för henne. :)

Men det jag tänker är att man inte är som med "alla andra nya saker" med sin bebis utan att hunden märker tydligt att den här gången är det något väldigt annorlunda som har dykt upp? Som t.ex. när jag träffade nuvarande mannen, då tyckte hunden att det var jobbigt och blev lite deprimerad, helt enkelt för att i tidigare förhållandet har jag och hunden legat i en soffa och exet i en, medan nu ligger jag och mannen i samma soffa och hunden bredvid. Det blir ju väldigt annorlunda för henne. :)
Här brukar djuren ligga i knät på oss eller mellan oss :D.

Jag har fått visa att det är Min bebis, inte hennes. Jag tar hand om pipochskrik. Sen är jag noga med att bjuda in vovve, hon får vara nära, ligger gärna bredvid och är med och bygger klossar. Har jag inte bebis i knät är hon snabb upp, och vi tar egna promenader också. Men flockar ändras, nu ingår lilla Pipskrik och det är ok för alla

Såvida man inte har adopterat så är det ju inget som bara har "dykt upp". Hunden är såklart mkt medveten om att det är "valpar" på gång, säkerligen innan man själv är det.

Jag har fått visa att det är Min bebis, inte hennes. Jag tar hand om pipochskrik. Sen är jag noga med att bjuda in vovve, hon får vara nära, ligger gärna bredvid och är med och bygger klossar. Har jag inte bebis i knät är hon snabb upp, och vi tar egna promenader också. Men flockar ändras, nu ingår lilla Pipskrik och det är ok för alla

Ja och det är precis så jag vill att hon ska känna det! Att flocken har utökats/förändrats men att det inte betyder att hennes plats är tagen. :) Tror också på att hon ska få vara med så mycket som möjligt med bebis (eller ja, så mycket hon själv vill), men att jag ska försöka att hitta tid att bara vara vi också, även om det bara innebär att ligga nära nära 10 min när bebis sover.

Såvida man inte har adopterat så är det ju inget som bara har "dykt upp". Hunden är såklart mkt medveten om att det är "valpar" på gång, säkerligen innan man själv är det.

Ja, dom är säkert det! Min har inte visat det på något sätt men det behöver ju inte betyda att hon inte är medveten om det. :)

Vår dåvarande hund (cairnterrierhane, 6 år) var rätt rolig när vi fick barn. Vid första mötet med dottern var han vad jag skulle beteckna som "normalt nyfiken och glad", och liksom bara noterade att det kommit en ny tvåbent till familjen, men de första dagarna hemma var han extremt jobbig - studsade upp vid minsta pip från bebisen, låg under hennes lilla spjälsäng och vaktade/gnällde och sprang mellan spjälsängen och oss.

Så en natt - typ andra eller tredje natten hemma - ville dottern inte alls ligga i sin egen säng och kom inte till ro efter amning, så jag tog henne till vår säng istället och lade henne bredvid mig. Då hörde jag plötsligt hunden kravla sig tillrätta under sängen ("hans" plats, hade han bestämt, under huvudändan på min sida sängen), och komma till ro med en djup, lättad suck. Det kändes som om han tänkte "Så skönt - ÄNTLIGEN har de förstått hur man gör med valpar!" Efter det var han som vanligt igen och funkade väldigt bra med dottern under hela sitt resterande liv (han levde ytterligare åtta år). :D

Det enda man behöver veta o ta hänsyn till är att dom vill hjärna (gärna),men har ingen :angel:
hEE2F66A1

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka