Hur bäst introducera bebis till "flocken"?

Sofie_B

Trådstartare
Jag har ju insett hur lite jag faktiskt kan om hundars beteende och psykologi efter att ha hängt här i hundforumet, trots att jag har haft haft hund i hela mitt liv. Har dock "bara" haft sällskapshund och aldrig jobbat aktivt med hunden på det sättet så har liksom inte funnits något behov av att fördjupa mig i det hela. Tycker dock att det är väldigt intressant! Nå väl, till min fråga;

Jag har en 13-årig tax som är väldigt mycket "min" hund. Vi har hängt ihop i hela hennes liv och hon har hängt med mig genom samboskap, separationer, flyttar etc. Hon är med mig dygnet runt och har alltid varit. Hon är rent generellt väldigt mammig och jag gillar det. Hon är van att få min fulla uppmärksamhet och när jag flyttade ihop med min nuvarande man blev hon deprimerad då hon plötsligt fick finna sig i att ligga bredvid i soffan medan vi kramades istället för på mitt bröst som alltid annars. Det löste sig dock genom att vi aktivt började "kärleksbomba" henne så mycket som möjligt.

Nu i februari kommer det en liten bebis till familjen och jag vet inte hur jag bäst ska introducera den utan att hunden igen blir deprimerad? Eller om det ens går? När jag träffar andra bebisar blir hon också sanslöst mammig och ska verkligen visa att jag är hennes. Hur ska man bäst bemöta det beteendet? En bebis i familjen kommer ju onekligen innebära ett annat fokus för min del och jag vill helst att hunden ska känna att tillskottet är något positivt och att hon kanske kan "vara med" och ta hand om bebis om ni förstår hur jag tänker. Inte att hon ska känna att bebis tar hennes plats och att hon blir bortstött..

Låt din partner ta med sig en mössa eller filt hem som luktar bebis o ge till hunden. När ni kommer hem så ställ/lägg bebis (på filt) på golvet så att hunden kan inspektera den noga.

Jag har bara ställt ner babybilstolen med bebis i på golvet när jag kommit hem från bb, så har hundarna inspekterat nytillskottet och konstaterat att den tvåbenta familjen har utökats och sen har det inte varit mer med det. De har varit tämligen obrydda.

Låt din partner ta med sig en mössa eller filt hem som luktar bebis o ge till hunden. När ni kommer hem så ställ/lägg bebis (på filt) på golvet så att hunden kan inspektera den noga.

Skulle jag lägga en bebis på golvet så hade den bebisen inte varit oskadd efter att mina äldre hundar trampat sönder den stackars ungen. :eek: Sen så finns det såklart hundar (min yngsta t.ex) som man kan göra så med, men skulle verkligen inte rekommendera något sådant. Mina äldre blir aldeles för vilda.

Med alla fyra ungarna har jag gjort precis som Gnist bara ställt ner bilbarnstolar så hundarna fått nosa. Sen har jag suttit med bebisen i famnen så de fått inspektera lite mer och sen har det inte varit några konstigheter. Kommer göra likadant med femman.

Jag har bara ställt ner babybilstolen med bebis i på golvet när jag kommit hem från bb, så har hundarna inspekterat nytillskottet och konstaterat att den tvåbenta familjen har utökats och sen har det inte varit mer med det. De har varit tämligen obrydda.

Så har jag också gjort.
Båda mina hundar (medelålders hanar, dvärgpinschrar) tycker väldigt mycket om bebisar och vill gärna ligga nära/ha kontakt/vakta.

Vår plan är att bara ställa ner bilbarnstolen på golvet.
Hunden kommer inte vara hemma när vi kommer från BB utan mannen kommer hämta honom en stund senare.
Alternativt så kommer jag sitta i soffan med bebis i famnen så får hunden inspektera där.
Viktigt är att inte tvinga fram något från hunden

Filt med till bb som bebis får ligga på och som ni sedan ger hunden innan ni åker hem.
Låt hunden hälsa på och nosa på bebisen.
Var noga med att gäster hälsar på hunden först och sedan bebisen under första tiden.

Hunden är ett flockdjur så den förstår troligtvis att det kommit en "valp" till familjen. Gör inte så stor grej av det. Om hunden är lämplig för det så låt den vara med, ligga nära vid amning osv så får den också vad den behöver i form av närhet och uppmärksamhet.

Förmänskliga inte hunden.

Det är snart 13 år sen jag kom hem med sonen från BB men vi gjorde inget speciellt. Voff fick nosa på honom sen var det inget mer med det. Minns att hon låg mycket inne vid hans spjälsäng i början och kikade.

Hunden är ett flockdjur så den förstår troligtvis att det kommit en "valp" till familjen. Gör inte så stor grej av det. Om hunden är lämplig för det så låt den vara med, ligga nära vid amning osv så får den också vad den behöver i form av närhet och uppmärksamhet.

Förmänskliga inte hunden.

Jag har nog en väldig tendens att förmänskliga mina djur rent generellt, men ska försöka att låta bli det. Hon kommer definitivt få vara med så mycket hon vill, hon är väldigt fin med barn. Tycker hon att dom blir jobbiga (när dom blir lite äldre och kan dra henne i öronen, kasta saker på henne osv) så går hon undan och sätter sig en liten bit bort.

Tack alla för era råd! Vi ska testa med filt. Bra tips med att gäster hälsar på hunden först (kanske även husse och matte när vi varit borta?). Hunden kommer inte vara hemma när bebis kommer hem utan husse kommer få hämta henne hos någon av våra föräldrar. Bör jag gå och hälsa på henne först utan bebis då eller bör jag ta med bebisen och liksom visa henne?

Skulle jag lägga en bebis på golvet så hade den bebisen inte varit oskadd efter att mina äldre hundar trampat sönder den stackars ungen. :eek: Sen så finns det såklart hundar (min yngsta t.ex) som man kan göra så med, men skulle verkligen inte rekommendera något sådant. Mina äldre blir aldeles för vilda.

Min är extremt lugn, så det kommer gå bra att låta henne gå fram och inspektera bebisen. :)

Är du säker? Alltså, min huligan är en tornado, men bebisen är hon otroligt rädd om från dag ett.

Ixi var också otroligt försiktig med bebisar, trots att hon var den klumpigaste hårbollen som fanns.
Har nog aldrig oroat mig för att hundarna ska skada de små.. Värre med katterna som far runt som idioter och inte ser sig för det minsta

Jag har ju insett hur lite jag faktiskt kan om hundars beteende och psykologi efter att ha hängt här i hundforumet, trots att jag har haft haft hund i hela mitt liv. Har dock "bara" haft sällskapshund och aldrig jobbat aktivt med hunden på det sättet så har liksom inte funnits något behov av att fördjupa mig i det hela. Tycker dock att det är väldigt intressant! Nå väl, till min fråga;

Jag har en 13-årig tax som är väldigt mycket "min" hund. Vi har hängt ihop i hela hennes liv och hon har hängt med mig genom samboskap, separationer, flyttar etc. Hon är med mig dygnet runt och har alltid varit. Hon är rent generellt väldigt mammig och jag gillar det. Hon är van att få min fulla uppmärksamhet och när jag flyttade ihop med min nuvarande man blev hon deprimerad då hon plötsligt fick finna sig i att ligga bredvid i soffan medan vi kramades istället för på mitt bröst som alltid annars. Det löste sig dock genom att vi aktivt började "kärleksbomba" henne så mycket som möjligt.

Nu i februari kommer det en liten bebis till familjen och jag vet inte hur jag bäst ska introducera den utan att hunden igen blir deprimerad? Eller om det ens går? När jag träffar andra bebisar blir hon också sanslöst mammig och ska verkligen visa att jag är hennes. Hur ska man bäst bemöta det beteendet? En bebis i familjen kommer ju onekligen innebära ett annat fokus för min del och jag vill helst att hunden ska känna att tillskottet är något positivt och att hon kanske kan "vara med" och ta hand om bebis om ni förstår hur jag tänker. Inte att hon ska känna att bebis tar hennes plats och att hon blir bortstött..
Vi gjorde ingen grej av det alls utan när hon kom hem (vi var hemma ett tag själva först) så var det mest "här är en bebis, du behöver inte bry dig om den om du inte vill men den finns här och han har sina egna ställen som är hans och där får inte du ligga". Första veckorna totalignorerade hon honom, vilket var helt OK om hon ville göra det, men sen började hon sakta ta kontakt- nån slick här och en puss där med positiv uppmuntran från oss. Nu är han 3,5 månad och han struntar blankt i hunden och hon är väl inte direkt på hon heller, men de ligger gärna och sover ihop under samma filt i soffan och han får en puss då och då.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 373
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka