Hur bäst fördela trycket?

Zewz

Trådstartare
Jag har en 16" dressyr albion till min lilla pålla. Sadeln ligger jättebra, vi båda två trivs jättebra med den.
Men jag har funderat lite över storleken på den, iom att den är så liten och nätt blir ju trycket på ryggen väldigt koncentrerat.
Vilket sätt och material är bäst om man vill sprida ut trycket lite? Eller är jag bara löjlig med henne som funderar alls?
Särskilt såhär års, när hon lätt tappar lite muskler skulle det kännas bättre att ha nåt som jämnar ut trycket en aning.
Annars ligger den bra, med jämnt tryck över bak-mitt-fram.
Någon som vill dela med sej av funderingar?

Varför tappar hon muskler så här års? Det är en sak jag inte förstått, alla säger att hästarna tappar nu min häst bara musklar på sig :crazy: :)
Jag tror iofs inte på paddar så, men just för att slippa byta sadel varje gång hästen ändrar sig lite, går upp över sommaren eller minskar på vintern, så kan ju en fårskinnspadd eller en gul gelépadd (finns på http://www.equinet.nu) det är dem jag tror är det man ska ha om man nu ska ha padd vilket jag inte tycker.
Väldigt motsägelsefullt, jag vet det..

Ridningen blir inte ens skuggan av densamma som vanligt.
1. är det hårt i backen. Inga givande skogsturer med klättring och sånt, utan mest en massa kringskrittande.
2. jag kommer sällan ut innan mörkret på vardagar, vilket resulterar i att vi skrittar runt på banan, vilket man tröttnar på rätt kvickt. Visserligen med en del jobb där, men inte en bråkdel av vad vi brukar göra.
Sen tappar hon alltid lite hull på vintern. Nu har vi fått bättre bukt med det, hon sätter bättre päls och jag har redan börjat öka på fodret rejält.
Vill inte behöva lägga på täcke om det inte är "nödfall" (riktigt skitväder, med andra ord)

Ska kika på de där paddarna. Tack :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 557
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 211
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar