Hur avgöra om hästen behöver ett extra år.

W

wyntzi

Jag är nybliven ägare till en 3 åring på 171. Han är en ädel typ med långa ben.
Min plan med hästen (som gått 3 årstest) är att försöka kvala till kvaliten nästa år, men många stora hästar behöver ju ett par extra år innan de är redo för sådana uppgifter. Hur avgör jag bäst om min häst är redo- för det är väl inte kategoriskt så att alla stora hästar behöver extra tid?
Han har en bra balanserad galopp och en taktmässig trav. Han rör sig lätt och är inte framtung. Relativt välmusklad, tas lätt för en 5 åring. Inte överbyggd nu i allafall. Har har ju växt fort eftersom han var 168 på sommaren som 2 åring. Har växt jämt hela tiden enligt ägaren och såg för ögat "färdig" ut som 2 åring.

Om nu allt känns och ser ok ut, skall jag då ändå göra en röntgen innan för att se att tillväxtsoner är klara, för det kan man väl se på röntgen...

Sv: Hur avgöra om hästen behöver ett extra år.

träna inför det kan man väl med alla hästar ?? trodde jag iaf...

och sen märks det väl efter resans gång om hästen mår/utvecklas. Om den är är positiv, pigg, växer mer, faller ur etc. och så får man ta det därifrån om man kan vara med eller inte. Tror det är svårt att avgöra i år om hästen kommer vara mentalt och fysiskt förberedd i september 09....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 098
Senast: lil-sis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama