Hur åtgärda dålig ventilation (och mögel?) i stall

S

sodapop

Vad gör man åt ett stall som det är dålig ventilation i och ev mögel i? Hur går man tillväga rent praktiskt? Det luktar lite mögel tycker jag, därför misstänker jag mögel men är inte helt hundra på att det är det. Dock är det välkänt att ventilationen är kass. Finns ingen fläkt eller liknande idag och stallet är ganska lågt i tak. Är det enda alternativet att köpa in en fläkt till stallet eller finns det något mer ekonomsikt alternativ? Kan man åtgärda det rent byggnatsmässigt kanske?

Jag är intresserad av att hyra två boxar i stallet som fn inte används men vill ju att det ska fräscht och med bra luft i först. Vet inte hurvida stallägaren ställer sig till att fixa det, hon tar bara 300 kr/box i hyra varje månad så jag kan förstå om hon inte vill köpa en dyr stallfläkt för flera tusen t.ex.. men samtidigt behöver ju ventilationen fixas. Känner en som är bygg-kunnig, så på något sätt kanske man kan lösa det på den vägen annars?

Tyvärr finns bara en dörr och inga öppningsbara fönster..

Tacksam för all hjälp jag kan få :bump:

Sv: Hur åtgärda dålig ventilation (och mögel?) i stall

Fläkt i alla ära, vad ska du med den till om det ändå inte finns något intag för frisk luft. Här är den största boven till taskig luft i stallar nämligen avsaknaden av friskluftsintag, fläkten skulle kunna vara bra till att fungera som utsugare och på så sätt få ruljans på luften så cirkulationen ökar. Men då krävs det lite mer än att man sätter upp en badrumsfläkt.;)

Men vad ska man göra då? Hur fixar man så det blir ökat friskluftsintag? Det är en skulle ovanpå stallet för hö/halmförvaring, egentligen tror jag det hade varit bäst om man kunde ta bort den så stallet blev högre i tak och luftigare. Men det kanske blir svårt och dyrt? Finns inte så många andra förvaringsmöjligheter heller. Så vad gör man då? Ett hål i väggen?

Appropå fläkt så hade jag väll inte direkt tänkt en badrumsfläkt utan en stallfläkt, men man får väll anta att det kostar en del pengar att investera i..

Om du inte har anspråk på varmstall så är friskluftsintag en väg att gå, det är nog den billigaste och enklaste vägen. Vill man ha ett lite varmare stall men med bra luft, då pratar vi ventilation i helt andra prisklasser.

Nu vet jag ju inte hur stallet ser ut. Men eftersom det enbart verkade som att dörren gick att öppna så kanske det kunde räcka ganska bra ifall man sågade upp en öppning i väggen på ett ställe så att det blev lite drag ifall man hade dörren öppen. Sen får man väl lämna dörren delvis öppen.

Det ska finnas både till-och frånluftsdon i ett häststall. När det gäller tilluft är det bästa att ha en öppning ut i varje box, helst placerad i ett hörn så att hästen själv kan välja om den vill stå nära detta intag eller ej. Som frånluftsdon används ofta trummor i stallgången.

Mekanisk ventilation används ofta i större stall, och har man en spolspilta är det bra att ha en fläkt nära denna så att luften ej blir så fuktig.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka