Hur ärftlig är pissemärrsgenen?

pastejja

Trådstartare
Lite nyfiken på detta med ston. Jag måste haft en förbaskad tur och bara varit lycklig ägare till ston som varit kanon bra och jämna i temperamentet, hela tiden. Inga problem vid brunst etc. Sedan hör man om folk som absolut bara vill ha valack för att ston ofta är så besvärliga i temperamentet, framförallt vid brunst, något som jag inte alls känner igen.
Är det någon som har funderat över om detta är ärftligt? När brukar det börja visa sig? Är det redan när de börjar bli könsmogna eller senare?

/Ulrika

Sv: Hur ärftlig är pissemärrsgenen?

Jag har ett hbl sto som är lite emot alla regelböcker..... Hon är i dag 14 år och står i avelsboxen, väntar sitt sjätte föl så de senaste åren har hon ju inte varit brunstig såp mycket..... :D

Men i yngre år då hon gick som ridhäst funkade hon bäst när hon var brunstig! :o
Hon har alltid varit en oerhört trevlig häst att hantera, ridmässigt kunde hon i bland vara en riktig skata, men under brunst gick hon som en klocka!

Det sto av hennes avkommor som är äldst är 6 år, jag aldrig märkt någon som helst skillnad i hennes humör, hon är alltid lika trevlig, har heller aldrig sett att hon varit riktigt "råbrunstig", hon bara piper lite och lyfter på svansen vid brunst.

Nästa sto är 3 år (såld) hittills har hon inte heller visat nåt speciellt vid brunst, får väl se hur det blir i vår.....

Kan tillägga att moderstoet har nån form av hormonrubbningar den sista tiden av dräktigheten, hon har nu 3 mån kvar och börjar beter sig som en hingst, brummar, blåser upp sig och rider på ett annat sto. :o

Sv: Hur ärftlig är pissemärrsgenen?

Jag har 3 ston. Av dessa så funkar två okej när de brunstar och den tredje märker man inget på än men hon är bara 3 år så jag tror det märks senare om de blir något extra då.

Det jag har märkt genom åren är att ena stoet är svårare att fånga i hagen när hon brunstar och kan vara lite mer springig och spänd än annars när man rider. Men inget katastrofalt, skulle inte stryka mig från en tävling t.ex.

Den andra kan bli trögare, speciellt om man har sällskap med en valack på turen, så att när man driver så händer det typ ingenting. Äter sämre och står mest och kissar vid staketet till valacken. Men annars går det att rida som vanligt, inget man undviker.

Det som stör mest är det där kissandet överallt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 772
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross