Hur arbeta med häst som "attackerat" människa?

Sv: Hur arbeta med häst som "attackerat" människa?

Efter det tog jag henne direkt och körde några enkla flytta-"ledarskaps"övningar som jag arbetat mycket med tidigare för att få mer respekt, och hon var snäll som ett lamm mot mig, inte en sur min. Men när hon någon minut senare stod i hagen och kompisen skulle hälsa på henne över staketet, så gjorde hon ett utfall och högg efter honom igen.

Hmmm, tror ärligt talat inte att ditt sto lärde sig något av att DU körde det du kallar för "ledarskapsövningar"... för det var ju inte mot DIG hon gjorde utfall.... Klart att hon var som ett lamm mot just dig...du är ju den hon har som ledare... inget konstigt alls.... problemet ligger ju i att hon inte accepterar din vän... och det kan du inte lära henne...det måste vännen göra... med ödmjukhet, list och känsla... FAST...Han bör ju vara medveten om att han redan kommit på kant med hästfröken å då lär det ju bli både lite jobb och massor med tålamod och även en hel del debatter dom emellan...

Är din kompis hästvan?

Jag skulle ALDRIG förespråka att en icke hästvan människa ska korrigera hästen så skarpt som skulle behövas med denna häst du beskriver. Hästen är inte dum, den har läst av att personen är ovan, och att då försöka mörka detta kan bli livsfarligt. det är ju det här som gör att så många får problem ibland, just för att de är osäkra men ändå går in och ska styra och ställa med hästen. De är inte dumma, de läser ju av folk och om det kommer ngn som hästen ser inte har ngn pondus eller inger förtroende, kan de bli oerhört förbannade om dessa ändå börjar styra och ställa med dem. Nu ska ju inte hästen attackera oprovocerat, men eftersom hon gör det, så inte skulle jag säga att det vettiga är att den osäkra personen försöker sätta henne på plats, snarare tvärtom, kan bli livsfarligt.

Senast ändrad:

*kl*
Jag har väldigt svårt att förstå varför det ska hållas på att backas konstant? Själv backar jag aldrig en häst om det inte är för att det finns ett reellt behov att den flyttar på sig. Antagligen har den här hästen blivit backad en gång för mycket och hon tar det inte från någon hon inte har respekt för.

Men det är inte en ursäkt för att måtta mot en människa.

Och varför ska det backas för att man ska kolla att man har ledarskap, känner man inte det före? Att man jobbar bra ihop?

I ditt fall skulle jag vara ytterst uppmärksam på liknande beteende från hennes sida och kväva det i sin linda. Om hon ex.vis hugger mot någon över staketet ska det komma en konsekvens som formligen får henne att flyga iväg från staketet.
Exakt hur det går till spelar ingen större roll men hon ska veta att det är absolut förbjudet.
Informera alla som kan komma i kontakt med hästen så att hon inte skadar någon.

:bow::bow:

En utmärkt sammanfattning.

Har aldrig fattat varför alla hästar ska acceptera att bli runtbossade av varenda människa. Dock får en häst aldrig försöka fysiskt skada en människa. Men det är en annan sak.

TS:
Det viktigaste tror jag är att de som hanterar hästen, förutom dig, vet om vad som kan hända och vet hur de ska agera.

Senast ändrad:

Nej, alltså, poängen med att jag tog över var ju inte att hon "skulle lära sig något", jag är också medveten om att hästar inte fungerar så. Jag ville bara se om hon reagerade likadant när jag bad henne att göra något.

mackan: Vännen ifråga är långt mer hästvan än jag, även om jag med det sagt inte är någon nybörjare. Dock är jag ändå långt ifrån trygg, och om det varit jag som stått där med grimskaftet i handen hade jag förmodligen flytt all världens väg, så jag tror väl inte heller att det handlar himla mycket om hur säker man är som person. Jag har haft henne i snart fem år och under hela den perioden varit jävligt osäker (inte på henne, men det är lite sådan jag är som person, nerverna utanpå och tror alltid att det ska hända något), och hon har aldrig flugit på mig eller hotat, trots att jag helt garanterat tillrättavisat och "skällt" lååångt mycket mer än någon annan gjort.

kl

Tack för svar, jag har lite bråttom nu men ska kolla lite noggrannare senare.
Och självklart låter jag inga osäkra människor hantera hästen, utan bara de som är införstådda med att hon har humör samt hur jag vill att man inte/reagerar. Utöver mig själv är det bara två personer till som hanterar henne, de har funnits i stallet så länge vi varit där (dvs. två år) och är väl medvetna om att hon är lite egen och ingen man går på hur som helst; De har inte heller några problem med henne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 179
Senast: IngelaH
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar