Hur är saxbett?

Red_Chili

Trådstartare
Min valp har ett bra tag haft överbett, stundvis ganska kraftigt sådant... Eftersom rasen ska ha saxbett har jag gått och hållit tummarna för att det ska växa till sig..

Nu vet jag inte längre hur tänderna ska vara när de är bra. Jag har helt klart blivit hemmablind och glömt bort hur ett korrekt saxbett ser ut! :o

I onsdags såg hennes tänder ut såhär:
mobil164copy.jpg

(ursäkta bildkvaliteten, fotade med mobilen...)

Hur är hennes tänder nu? Visst är de ganska bra? :confused:

Skulle någon vilja vara vänlig att posta bilder på ett perfekt saxbett hos vuxen hund så att jag har något att jämföra med..? :D

Sv: Hur är saxbett?

Nu är ju visserligen detta bara skelett men det kanske duger så länge? :) http://fwt.txdnl.com/6-10/d/a/darkflyers/ovrigt/images/hbettyper.jpg

En till skelettbild (pdf-fil)
http://www.skk.se/pdf/uppf_utb/oh/oh_anatomi_s28o30.pdf

Jag vågar inte uttala mig om din tjejs tänder men min stora hade tångbett när han var liten men nu har han saxbett :) Jag hade kunnat fotat hans bett men det är omöjligt att hålla upp läpparna och samtidigt knäppa, mina händer räcker inte till :D

Senast ändrad:

En liten tröst kan vara att huvudet slutar växa sent (ca vid 2 års ålder, varierar säkerligen mellan raser). Underkäken växer längst, tidsmässigt. Jag har sett ett stort antal schäfrar med överbett som valpar och som sedan fått perfekta saxbett. Varför inte kolla med din uppfödare hur det brukar vara på din ras?

Smulis: tack för bilderna

Trolltyg: Jo, det är en liten tröst :) Uppfödaren bor ca 100 mil härifrån, men jag åker dit nästa helg och ska be dem titta på tänderna. Jag har själv bott där uppe periodvis och sett att de haft en och annan hund som haft överbett som liten, men där det rättat till sig.. Fast det verkar inte vara så jättevanligt ens på valpar med överbett.
Jaja, det blir nog bra till sist.

Det brukar ju kunna växa till sig så det är bara att hålla tummarna. :)
Såhär ser Majas bett ut och hon har vad jag har förstått perfekta tänder och bett.

CIMG4806.jpg

CIMG4810.jpg

Det där är inte ett korrekt saxbett. Ser ut som tångbett samt att en del tänder saknas, vilket iofs är tillåtet för vissa raser att ha.

Korrekt saxbett, där de övre incisiverna saxar tätt över de nedre på ett bra och regelbundet sätt.

Bett-1-1.jpg

Ts valp har i dagsläget ett överbett.

Bilden är ju inte jättebra, men jag tycker ändå att hennes bett ser okej ut. Vänta tills hon bytt alla tänder också. Dock kan jag se ett litet överbett fortfarande.

Jag ser ett överbett.
Men jag tycker inte du ska vara orolig. Vänta tills hon fått sina nya tänder.
Min valp här (född 4 januari) hade lite överbett tyckte jag en tid. Inte när jag hämtade henne, men med tiden så kom det. Men sen när hon fick sina nya tänder, så har hon fått ett jättefint bett.

Nähä, trodde det eftersom hon aldrig fått nån anmärkning på tänderna på utställning och veterinären har sagt att hon har perfekta tänder. Kanske bara är mina bilder som är lite missvisande? Hon har ju inte munnen helt stängd på bilderna. Vad är det för tänder som fattas?:)

Alla raser har ju inte fulltaligt saxbett som krav och får då heller inget nedslag på bettet om det saknas en tand eller två, eller om de har tångbett :)

Ser ut som någon p1, saknas på hö. sida i alla fall (kan vara skuggorna som gör det) + att det ser ut som i alla fall en incisiv saknas..

Kan vara bilden som du säger, men det ser väldigt glest ut mellan tänderna och då drog jag slutsatsen att det saknas tänder eftersom det är rätt vanligt inom många raser.

Tänderna kan ju vara fina även om det inte är ett saxbett ;)

CIMG4809.jpg

Så ser tänderna ut framifrån. Där har hon inte heller munnen helt stängd (lite svårt att hålla upp läpparna och hålla igen munnen samtidigt med en hand). Ser du nu om det fattas någon tand? Jag kan inte så mycket om tänder så det är därför jag frågar för jag vill ju gärna lära mig. :)
Tångbett kan jag konstatera att hon inte har efter att ha kollat på skelettbilderna som smulis skickade, utan det som är mest likt är faktiskt saxbett. Men jag tror min bild vart lite missvisande eftersom hon har munnen lite öppen.

Mycket bättre :laugh:

Nu syns ju att det bara var lite glest mellan tänderna och att det inte fattas någon tand, som det såg ut från sidan :)

Titta inte din valp i munnen annat än för att kolla hur tänderna lossnar, och för att plocka ut otillåtna saker ;) Det händer så mycket under växtperioden att det är omöjligt att säga hur det blir i slutänden. Du slipper mycket våndande om du helt enkelt låter bli att titta och spekulera. Det kan se helt tokigt ut ena veckan för att nästa vecka vara perfekt. Ibland är det tossigt hela valpperioden för att som vuxen bli fullständigt normalt.

Rent generellt brukar underkäken växa långsammast, så överbett och trånga underkäkar är det som oftast rättar till sig i slutänden.

Kapar lite....

Du skriver att trånga underkäkar kan rätta till sig. Vår tik är nu 1,5 år och har trång underkäke med den ena undre hörntanden lite innanför, den ska förmodligen slipas ned lite. Hon har inget besvär av den och vi har tid hos vet nästa vecka. Men tror du att det är "kört" när hon är så pass "gammal"? Eller ska man vänta tills hon är 2 år innan man låter hoppet fara?

Det beror antagligen på ras, men jag skulle nog inte hoppas på för mycket när hunden blivit så pass gammal. Personligen skulle jag låta hoppet fara runt ett års åldern.

Jo, det är väl lite så jag tänker också :cry:. Men det sägs ju att "hoppet är det sista som försvinner"....

:eek: Vilka extremt fina tänder!!
Alltså, jag måste bara passa på att fråga, hur sköter du tänderna på hundarna för att de ska vara så vita och fina?

Duvan: Haha, jag får nog sluta med det :p Började kolla efter att vi vaccinerade 12-veckors-sprutan och veterinären sa "och så har hon ett litet överbett ja.." Jag hade ingen aning om det och när vi sedan tränat på att kolla tänder inför utställning har jag börjat kolla lite väl mkt, just för att jag blir så nyfiken på hur tänderna växer :D

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
493
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 832
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
722
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka