Hur är rasen haflinger?

G

GUMZAN

Jag funderar på att köpa en haflinger vallack, men skulle gärna vilja veta lite mer om hur just den hästrasen är.
Har bara hört positiva saker men vill gärna höra om det finns något särskilt man bör tänka på?

Sv: Hur är rasen haflinger?

Jag har haft ett haflingersto som såldes i sommras pga att jag vill hålla på med islandshästar och då får hon inte den uppmärksamhet hon förtjänar.

Men iallafall, jag ÄLSKAR haflinger! Dom är mysiga, snygga, pigga, glada och framåt. Men det är ju en liten arbetshäst så de kan bli riktigt starka. Jag kan inte komma på något speciellt som man ska tänka på rasmässigt, det mesta beror ju på individen :) Jag skulle vilja ha en till haflinger någon gång i framtiden att rida western med :) Det är som sagt en mysig ras i lagom storlek!

De är oftast orädda och lätta att hantera. Min, och säkerligen en del andra också, kan dock bli lite starka när man rider. Sedan är det väl individuellt men min pålla är oftast väldigt pigg och positiv till arbete, och jag tror att många andra haflinger också är det. Trevlig ras men man bör nog ha lite erfarenhet och inte vara rädd för att visa vem som bestämmer...;)

Tack för att ni ville dela med er av era erfarenheter:)
Det är ett stort beslut att ta, men dom verkar ju så himla mysiga.
Sen sägs det ju att dom är väldigt friska av sej och himla säkra på foten i terrängen, det är ju också ett stort plus tycker jag.

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 996
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross