Hur är min sits??

Sv: Hur är min sits??

Och får jag fråga varför i hela världen du sitter och rider i repgrimma?

Lycka till!! :D :bow:

Inte för att vara messerschmidt, men hon har ju repgrimman UNDER
huvudlaget, och rider på tränsbett?!?

Ps.. Såg nu att hon håller i grimman och bettet sitter i hornet...
Don´t mind me, sorry... DS

Hej
Jag förstår inte hur du menar, sidepull anser jag vara ett klassiskt ridverktyg eller ett sk övergångshuvudlag, där man ridit med för mycket hand och för lite tryck och eftergift, jag börjar alltid en unghäst med tränsbett av två skäl, hästen ska ha bett så småningom iaf, lika bra att det blir en naturlig del från början, två vill du att hästen snabbt ska begripa sammanhanget med yttertygeln på halsen (neckreining) och att den då ska böja sitt huvud åt riktningshållet, så är både en vanlig grimma och sidepull ett alldeles för klumpig verktyg, tränsbettet ger exakt eftergift (belöning) i samma ögonblick som du släpper, den responsen får du aldrig i vare sig en grimma eller sidepull. När hästen greppat dessa saker funkar en repgrimma superbra, nästan lika bra som en bosal om man inte har en sån. Och bosal är ju ett "bett" som är avsett för unghästar, som en mellannivå till stången. Men visst kan man rida hästen på i stort sett vad som helst, det är bara bra anser jag då får man kollat både hästens nivå och sin egen... Och alla har ju sitt sätt, men tyckte att din fråga vs åsikt var lite underlig med tanke på att det är westernridning vi sysslar med och inte militärarvet vi har på de svenska ridskolorna än idag.
Mvh Mia

Du har missförstått mig Totalt.
Men här med bjuder jag in dig till att hälsa på mig som uppenbarligen rider med för mkt hand, dålig eftergift och Enbart är skolad inom klassiskt militärt rytteri. Hjärtligt välkommen att prova på mina hästar, när som helst. Men Mia, du får betala som alla andra elever..

Jag vet Precis vad du talar om när det kommer till bett-stegen, så någon uppläxning är Inte intressant. Jag vill däremot Fortfarande veta vart tusan ni lärt er de därteorierna om att rida i repgrimma på unghäst! (ursäkta TS!!) Då grimridning inte har ett s*it med westernridning att göra ö.h.t. och något Messerschmidtande behöver du inte sysselsätta dig med heller, frågan är ärligt och intresserat ställt eftersom jag under min tid som unghästryttare och problemhästryttare Aldrig i hela min yrkesverksamma tid hörde talas om teorierna om att rida unghästar i repgrimma.. inte heller har jag tidigare mött någon som anser en sidepull vara mer klassisk än t.ex. ett tränsbett - har du missat att en häst är en häst är en häst och att det är HÄSTEN man skall ta hänsyn till i ned/uppbetsling och inte vilken modefjang på sadel man har?

Senast ändrad:

No worries, det är lätt att missa/missförstå detaljer på forum :)

Förstår hur du menar :) Letar efter en repgrimma med sidoringar. Men för oss har vanlig repgrimma funkat super med ändå, men tror mycket har att göra med att vi tränat väldigt mycket från marken så det är sällan jag behöver ta i repgrimman. Sen är min mycket grövre än TS grimma + styvare rep, så den ger nog ifrån ganska tydliga signaler tror jag iaf :p Sedan det dära med tur håller jag med om :D Har nog trillat av för lite i mina dar och litar kanske lite för mycket på pållen, så får se när man tuggar gräs nästa gång ;)

Jag är väl en aning cynisk och ifrågasättande med tanke på att jag arbetat inom det där med inridning i ett par år och under min mest aktiva tid red in ca fyra-fem olika hästar/månad. Och Aldrig blandades det in någon repgrimma ö.h.t... jag Antar att ingen här arbetat inom inridning? Jag blir lite kort i tonen eftersom jag blir lite orolig för er då det finns vissa säkerhetsaspekter med att ha bett/stabilare bettlösa lösningar vs. att rida i grimma och vet ni inte helt 100% vad ni gör utan bara anammat någon "skogstränares" teori i kombination med detta Eviga repsvingande blir jag lite orolig för er säkerhet faktiskt.. det kan gå så J*vla illa och det så fort att man inte hinner förstå vad som hänt...

Safety First!!

Hej igen, ja det är mycket möjligt att jag missförstått dig och jag menade inte alls att läxa upp dig, jag ville snarast visa att din ståndpunkt inte är sanning utan din åsikt, liksom min åsikt och erfarenhet endast är sant för mig och de som jag lärt av vs lär ut till, eftersom detta sätt fungerar i min värld. Jag tyckte väl snarast att du var lite tråkig mot ts och därför gick jag in och svarade. Dock skriver du på ett ganska självgott sätt om dina erfarenheter och ditt yrkesarbete med hästar, jag är också yrkesverksam med hästar som en stor del av min verksamhet och har så varit de senaste 15-20 åren, men jag anser mig fortfarande inte sitta på alla svaren, snarare tvärtom så tycker jag att ju äldre jag blir desto mer inser jag hur jäkla lite jag vet. Mitt "arv" kommer framför allt från boskapsryttare - läs cowboys - i texas, men vad vet jag det jag lärde mig av dom kanske är fel, men det har funkat bra för min del och för många andra. Och tack för erbjudandet, men har ett gäng trevliga hästar härhemma, så jag klarar mig.
Mvh Mia

Jag är väl en aning cynisk och ifrågasättande med tanke på att jag arbetat inom det där med inridning i ett par år och under min mest aktiva tid red in ca fyra-fem olika hästar/månad. Och Aldrig blandades det in någon repgrimma ö.h.t... jag Antar att ingen här arbetat inom inridning? Jag blir lite kort i tonen eftersom jag blir lite orolig för er då det finns vissa säkerhetsaspekter med att ha bett/stabilare bettlösa lösningar vs. att rida i grimma och vet ni inte helt 100% vad ni gör utan bara anammat någon "skogstränares" teori i kombination med detta Eviga repsvingande blir jag lite orolig för er säkerhet faktiskt.. det kan gå så J*vla illa och det så fort att man inte hinner förstå vad som hänt...

Safety First!!

Vem har sagt att jag inte tänker på säkerheten?!?!
Och jag vet vad jag gör, även fast jag inte jobbat inom inridning, har jag ridit in och till hästar de sista 10-15 åren. Dock mest inom den klassiska ridningen. Men SÄKERHETEN är den jag sätter först när jag har med unghästar att göra. Rider bara i repgrimma i paddocken som är inhängnad.
Angående repgrimman så är det något jag lärt mig genom John More och är enligt mig ett bra redskap att rida in hästar i.
Angårnde användandet på just denna hästen var det det ända jag kunde sätta på henne utan att hon bråkade eller kastade sig och därför rider jag henne med det. Ocj när korten är tagna har jag redet henne ca 5ggr. Alltså inte så mycke. Hon är inriden sen har hon blivit skrämd och därefter "oridbar" Nu är hon helt klart ridbar. Red henne med sidepull i går för att få henne att söka sig nedåt och hitta sin balans. Vilket inte gick helt smärtfritt, men bättre än väntat.

Som Mia sa dina åsiket är dina och mina är min. Jag vet vad jag gör.
Dock handlade denna tråd om min sits inte vilket huvudlag jag rider på.

Ja, jag red med grimman och hade tyglen till bettet runt hornet pga att vi skulle skritta ut i skogen sen och vill inte rida där på bara repgrimma. Måste tänka på säkerheten.

Hej igen, ja det är mycket möjligt att jag missförstått dig och jag menade inte alls att läxa upp dig, jag ville snarast visa att din ståndpunkt inte är sanning utan din åsikt, liksom min åsikt och erfarenhet endast är sant för mig och de som jag lärt av vs lär ut till, eftersom detta sätt fungerar i min värld. Jag tyckte väl snarast att du var lite tråkig mot ts och därför gick jag in och svarade. Dock skriver du på ett ganska självgott sätt om dina erfarenheter och ditt yrkesarbete med hästar, jag är också yrkesverksam med hästar som en stor del av min verksamhet och har så varit de senaste 15-20 åren, men jag anser mig fortfarande inte sitta på alla svaren, snarare tvärtom så tycker jag att ju äldre jag blir desto mer inser jag hur jäkla lite jag vet. Mitt "arv" kommer framför allt från boskapsryttare - läs cowboys - i texas, men vad vet jag det jag lärde mig av dom kanske är fel, men det har funkat bra för min del och för många andra. Och tack för erbjudandet, men har ett gäng trevliga hästar härhemma, så jag klarar mig.
Mvh Mia

Kan inget annat än att hålla med dig! :bow::bow: Vi har rätt samma syn på världen :banana:
Hoppas vi syns snart.

Ner med hälarna! Du har inte en chans om hon far iväg:D

Sen tycker jag att du ska strunta i vad folk säger om att du sitter för mycket på rumpan, det gör man när man rider unghäst. Iallafall jag, av två skäl, ett är att du sitter bättre om hästen får spunk och två är att du håller din egen balans jämnare på en otränad häst.

Däremot tycker jag att du ska lära henne och ge för bettet, det är det allra första jag lär en häst som jag sitter på.
Dels för att hon ska kunna träna upp sin egen balans, och för att hon ska lära sig att det är skönt att gå där nere.

Ang hennes problem med skänkeln, det bästa är att bumpa, inte trycka.
Om du t.ex vill att hon ska gå fram ett steg, så bumpar du först löst och sen hårdare och hårdare tills hon tar ett steg, när hon har tagit ett steg, sluta bumpa med en gång.
I slutändan kommer du bara behöva lyfta benet ifrån henne och hon fattar va du menar.
Sitter man och kramar på en häst som är trög i skänklarna, eller inte kan, så har man snart en skänkeldöv häst och 10 ggr mer jobb.

Tack för dina tips,
Red henne i sidepull i går och nu börjar hon ge efter för bettet och då kommer bjudningen automatiskt märkte jag.
Men det där med bumpandet har varit det ändå som hälpt när hon har stått i mot. Så då får det bli det i fortsättningen oxå om hon börjar stå i mot igen.
Ska försöka få med någon ut och filma mig någon dag.
Lättare att se felen på film än på bild. För bilderna fångar ju bara ögonblick.

Safety First!!

Självklart tänker man på säkerheten oxå :) Rider i repgrimma när vi tränar i ridhus eller inhängnat, ute endast när vi har en äldre häst som går med, annars rids han i en bosal. Har ridit in både hästar och ponnier innan dock inte westernvis. Sedan förstår jag inte vad du menar med "skogstränare" och repsvingare ? Har hjälp av duktiga tränare både via markträning och uppsuttet.

den e helt ok din sits. De som e viktigt är att du e i balans, var tung i rumpan skritten , rid lätt i traven, men luta dig inte framåt. håll lägre händer, för att få henne att sänka sig. Rid o åter rid var inte tjatig eller hård, ha skoj. Träna mycke på igångsättning, från stillastående, från skritt. Hon blir mer kännslig i sin framåtbjudning då. Tillslut kan du sätta igång henne med hjälp av sätet. Lycka till.

tja.. lite för att jag personligen Absolut hade föredragit ant. en bra sidepull eller en vanlig, lite grövre grimma med sidoringar för att få det hela lite tydligare för hästen... en repgrimma är för fladdrig och instabil för att jag personligen ska anse det vara tillräckligt tydligt på en proglem/ung häst..

Märk väl, jag har själv tränat hästar i grimma, men då har det varit en grimma med sidoringar så att det har blivit Rejält tydligt vad jag menat eftersom en repgrimma gör att trycket centreras och blir wobbligt.. förstår du hur jag menar?

..och det finns INGEN tur i hästträning.. det finns bara sådana som inte får riktigt de blåmärken de kanske behövt.. ;) :P men neaj.. rida i repgrimma är inget jag själv kommer anamma någon gång i mitt liv, men jag skulle gärna vilja veta vart ni fått det från och vad ni tycker/tror att ni uppnår med det.. eftersom jag är en nyfiken själ :D

Säkerheten har inget att göra med VILKET huvudlag men rider med utan HUR man använder det.

En repgrimma är egentligen ett enkelt Hackamore (Bosal + huvudlag + Mecatetyglar). Att rida in och till en "hackamore horse" är en gammal tradition med rötter i Califorien som tyvärr håller på att dö ut.......dom flesta väljer idag den snabbare "reiningskolan" (med rötter i Texas) som är den inriktning inom western som blivit mest populär både i Sverige och USA.

Men det finns några få som fortfarande håller traditionerna vid liv....

Varsågod, här är en länk till en liten introduktion.....
http://www.youtube.com/watch?v=mScfr9h-bkE
http://www.youtube.com/watch?v=zYrRz58Ve_c

En Hackamore Horse blir till slut en Bridle Horse.........
http://www.youtube.com/watch?v=NFmRus56miQ

Det finns också en bok i ämnet
"Hackamore Reinsman" av Ed Connell

Carina
"En repsvingande skogstränare med ambitionen att till slut ha skolat en Bridle Horse"

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 431
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
511
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar