Hur är min sits??

ishmanda

Trådstartare
Hur är min sits???
Jag vet att det kan vara svårt att svara på utifrån några bilder, men några tips har ni säkert!! :banana:

Hästen är bara 4 år och bara riden i 3 månader, står emot rätt mycke för skänklen i mellan åt, hur ska jag lösa det??? Hon är väldigt spänd i traven men börjar slappna av något steg i mellan åt

23609458.jpg

23609469.jpg

23609486.jpg

23609487.jpg

Fler bilder i nästa inlägg

Sv: Hur är min sits??

Ser bara små röda kryss, men dom är å andra sidan mkt centrerade i små vita rutor.
Bara att hoppas att du sitter lika centrerat på din häst!

Tror bilderna kommer upp vid 10 då pixbox tydligen har underhåll av sin server

tycker det ser helt ok ut, ev lite lätt framåtlutad ibland, men det kanske behövs för att driva på lite, kan ju inte jag veta...
tycker det ser ut som en trevlig häst. det där blir nog bra.
lycka till...

tycker du ser ut att sitta helt ok, lite för mycket på rumpan bara kanske. :p Angående hästen skulle jag nog kortat tyglarna och arbetat henne lång och låg och när hon balanserar sig bra ge efter på tyglarna, ser ut som att hon inte klarat av att bära sig "av sig själv" utan behöver stöd utav dig :)

Det jag reagerar mest på är att du ser väldigt spänd ut. Som att du bara väntar (oroar) dig för att det ska hända nånting, att hästen ska bli rädd och sticka iväg eller liknande.

Slappna av. Om du har svårt för att sjunka ner i sadeln, finns det ett litet tips. Håll in magen och du sjunker ner djupare automatiskt.

Det är bara som det ser ut, hästen är super cool och jag är inte ett dugg spänd. Men det kan vara något i ridningen som gör att det ser spänt ut tex att hon inte går framåt ordentligt.

Det som jag själv reagerade på när jag såg bilderna är att jag drar upp hälarna på nästan alla bilderna.

Du sitter för mycket på rumpan istället för på dina sittben. Då åker dina knän framåt och hälarna uppåt. Lycka till!:)

Hah! Här kommer lilla fröken Motvals igen!

..vinkla in höfterna - som om du skulle skjuta in en byrålåda med dom. Ihop med skulderbladen, UPP med blicken!!

Nu är det ju som så att du sitter på en Ung häst och då trillar lilla fröken säkerhet fram här hos mig - Hälarna MÅSTE ner, du spänner dig i benen, sluta genast med det - och du måste djupare ner i sadeln. Bättre att du sitter slightly med huvudet bakom dina hälar på en så ung häst = du sitter tyngre i sadeln, alltså sitter du stabilare. På en yngre häst ska du Givetvis sitta balanserat och rakt över hästen - men tänk mer som så att du ska sitta på bakfickorna än att du ska sitta på den välkända "triangeln" medelst sittbenen.. Jag anser, personligen, att du har en stel sits, av bilderna att dömma, där du lätt blir framtung och stel i din kropp Samt att din häst är stel under ryttare dels pga din sits, sin egen ålder och outbildning samt att jag tycker det ser ut som om du/sadeln/hästen överlag låser hästens bogar? Och tänk på att ha så LITE fot som möjligt i stigbygeln.. jag har ridit många "snälla" unghästar - det är då man gör illa sig för man tullar på säkerhetstänket.. bara tå i stigbygeln, sitt DJUPT i sadeln, skit i dressyrsitsen och se till att du Inte trillar frammåt.

Och får jag fråga varför i hela världen du sitter och rider i repgrimma?

Lycka till!! :D :bow:

Du kommer alltid med bra och formulerade svar :D
Men måste fråga varför frågan om repgromman ? :p Rider in min 3 åring i repgrimma för stunden, dock är det bara tills vargtänderna är utdragna, och har tur att han naturligt går i låg form :)

tja.. lite för att jag personligen Absolut hade föredragit ant. en bra sidepull eller en vanlig, lite grövre grimma med sidoringar för att få det hela lite tydligare för hästen... en repgrimma är för fladdrig och instabil för att jag personligen ska anse det vara tillräckligt tydligt på en proglem/ung häst..

Märk väl, jag har själv tränat hästar i grimma, men då har det varit en grimma med sidoringar så att det har blivit Rejält tydligt vad jag menat eftersom en repgrimma gör att trycket centreras och blir wobbligt.. förstår du hur jag menar?

..och det finns INGEN tur i hästträning.. det finns bara sådana som inte får riktigt de blåmärken de kanske behövt.. ;) :P men neaj.. rida i repgrimma är inget jag själv kommer anamma någon gång i mitt liv, men jag skulle gärna vilja veta vart ni fått det från och vad ni tycker/tror att ni uppnår med det.. eftersom jag är en nyfiken själ :D

Förstår hur du menar :) Letar efter en repgrimma med sidoringar. Men för oss har vanlig repgrimma funkat super med ändå, men tror mycket har att göra med att vi tränat väldigt mycket från marken så det är sällan jag behöver ta i repgrimman. Sen är min mycket grövre än TS grimma + styvare rep, så den ger nog ifrån ganska tydliga signaler tror jag iaf :p Sedan det dära med tur håller jag med om :D Har nog trillat av för lite i mina dar och litar kanske lite för mycket på pållen, så får se när man tuggar gräs nästa gång ;)

Hej
Jag förstår inte hur du menar, sidepull anser jag vara ett klassiskt ridverktyg eller ett sk övergångshuvudlag, där man ridit med för mycket hand och för lite tryck och eftergift, jag börjar alltid en unghäst med tränsbett av två skäl, hästen ska ha bett så småningom iaf, lika bra att det blir en naturlig del från början, två vill du att hästen snabbt ska begripa sammanhanget med yttertygeln på halsen (neckreining) och att den då ska böja sitt huvud åt riktningshållet, så är både en vanlig grimma och sidepull ett alldeles för klumpig verktyg, tränsbettet ger exakt eftergift (belöning) i samma ögonblick som du släpper, den responsen får du aldrig i vare sig en grimma eller sidepull. När hästen greppat dessa saker funkar en repgrimma superbra, nästan lika bra som en bosal om man inte har en sån. Och bosal är ju ett "bett" som är avsett för unghästar, som en mellannivå till stången. Men visst kan man rida hästen på i stort sett vad som helst, det är bara bra anser jag då får man kollat både hästens nivå och sin egen... Och alla har ju sitt sätt, men tyckte att din fråga vs åsikt var lite underlig med tanke på att det är westernridning vi sysslar med och inte militärarvet vi har på de svenska ridskolorna än idag.
Mvh Mia

Hej
Jag förstår inte hur du menar, sidepull anser jag vara ett klassiskt ridverktyg eller ett sk övergångshuvudlag, där man ridit med för mycket hand och för lite tryck och eftergift, jag börjar alltid en unghäst med tränsbett av två skäl, hästen ska ha bett så småningom iaf, lika bra att det blir en naturlig del från början, två vill du att hästen snabbt ska begripa sammanhanget med yttertygeln på halsen (neckreining) och att den då ska böja sitt huvud åt riktningshållet, så är både en vanlig grimma och sidepull ett alldeles för klumpig verktyg, tränsbettet ger exakt eftergift (belöning) i samma ögonblick som du släpper, den responsen får du aldrig i vare sig en grimma eller sidepull. När hästen greppat dessa saker funkar en repgrimma superbra, nästan lika bra som en bosal om man inte har en sån. Och bosal är ju ett "bett" som är avsett för unghästar, som en mellannivå till stången. Men visst kan man rida hästen på i stort sett vad som helst, det är bara bra anser jag då får man kollat både hästens nivå och sin egen... Och alla har ju sitt sätt, men tyckte att din fråga vs åsikt var lite underlig med tanke på att det är westernridning vi sysslar med och inte militärarvet vi har på de svenska ridskolorna än idag.
Mvh Mia

Men nu menar jag inte att man ska rida i sidepull eller Duallygrimma, utan gav bra exempel på en grimma med sidoringar(bettlösa ex) -.-' eller om ens häst trivs med bettlöst som mitt quarter sto, men självklart varierar man bett och bettlöst.:grin:

jag rider också på repgrimma ibland så inget ont mot repgrimma(min är också den grövre), men då är det ingen träning i sig, utan mest rakspår och svänga :)

Ner med hälarna! Du har inte en chans om hon far iväg:D

Sen tycker jag att du ska strunta i vad folk säger om att du sitter för mycket på rumpan, det gör man när man rider unghäst. Iallafall jag, av två skäl, ett är att du sitter bättre om hästen får spunk och två är att du håller din egen balans jämnare på en otränad häst.

Däremot tycker jag att du ska lära henne och ge för bettet, det är det allra första jag lär en häst som jag sitter på.
Dels för att hon ska kunna träna upp sin egen balans, och för att hon ska lära sig att det är skönt att gå där nere.

Ang hennes problem med skänkeln, det bästa är att bumpa, inte trycka.
Om du t.ex vill att hon ska gå fram ett steg, så bumpar du först löst och sen hårdare och hårdare tills hon tar ett steg, när hon har tagit ett steg, sluta bumpa med en gång.
I slutändan kommer du bara behöva lyfta benet ifrån henne och hon fattar va du menar.
Sitter man och kramar på en häst som är trög i skänklarna, eller inte kan, så har man snart en skänkeldöv häst och 10 ggr mer jobb.

Senast ändrad:

Vet inte om jag tryckte på rätt knapp, men svaret var till Bewildred jag ber om ursäkt om det blev fel...sen kan jag tillägga att jag håller med sidekick, tycker de läggs alldeles för stor fokus på hur Sofi har rumpan, vi är alla olika skapta och har därmed olika säte, man ska sitta där man har bäst balans, det är väl det bästa råd man kan ge.
Mvh Mia

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 431
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
511
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar