Hur är man tryggheten själv för hunden i mötessituationer?

blabla55

Trådstartare
Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att hälsa. Vad gör du med din kropp/position/röst/koppelhållande för att göra eller hålla hunden lugn?

I situationen kan den andra hunden tänkas reagera på olika sätt: stå och stirra, ignorera oss, skälla upprört eller slänga sig mot oss. Och ens egen hund kan ju göra dessa olika saker tillbaka till den hunden, lite svårt att observera båda två samtidigt.

Jag lägger ingen vikt vid vad den andra hunden gör. Inte min hund - inte mitt problem. För mig och min hund kvittar det om mötande hund står och blänger, kastar sig i kopplet, skäller, morrar, piper, gör lekinviter eller biter sin matte/husse i smalbenen. Min hund ska vara med mig, och det är vad jag lägger mitt fokus på.

Jag kortar inte upp kopplet. Som jag fått lära mig (och jag tycker att det känns vettigt) signalerar jag då till hunden "Pass på, nu händer det något, nu måste vi vara beredda" vilket förstås sätter spänningar i både mig och min hund. I stället har jag kvar samma koppellängd och går på som vanligt. Om min hund reagerar vid hundmöten och blir svår att få kontakt med, ökar jag avståndet (innan jag "tappat" hunden) till ett där min hund fortfarande är kontaktbar och går att kommunicera med. Jag pratar vid behov med min hund, eller laddar upp med några godisar så att jag kan avleda och/eller belöna önskvärt beteende. Vilket, för mig, är: Fortsätt gå precis som vanligt.

Nu har min hund egentligen inga problem med hundmöten, enda gången hon "svarar" är om den andra är en retriever eller spaniel som vill leka, det kan hon tycka är en bra ide. Annars går hon mest förbi och ignorerar rädda och stressade hundar, kan t o m vända bort huvudet och nosa på annat för att lugna. Tror aldrig vi träffat någon riktigt aggressiv någon gång.

Men jag lärde tidigt in ett "bara forsätt gå"-kommando och fokuserar helt på henne och att hon ska uppföra sig. Det kanske kan funka även på hundar som har svårare för möten. Då får de en uppgift.
Jag kortar också alltid kopplet när vi möter någon, oavsett om de har hund med eller inte så hon är van vid det och det inte triggar henne.

Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att hälsa. Vad gör du med din kropp/position/röst/koppelhållande för att göra eller hålla hunden lugn?

I situationen kan den andra hunden tänkas reagera på olika sätt: stå och stirra, ignorera oss, skälla upprört eller slänga sig mot oss. Och ens egen hund kan ju göra dessa olika saker tillbaka till den hunden, lite svårt att observera båda två samtidigt.
En sak som jag tycker alltid hjälper om min hund skulle bli tveksam är att titta på den andra ägaren och säga hej hej och le, det gör alltid att min hunds kroppsspråk mjuknar och han känner sig trygg. Pluss att den andra ägaren oftare också blir glad tillbaka och även dens hund mjuknar betydligt och blir lugnare.

Annars gör jag ingen som helst grej av det, förväntar mig att det ska gå bra och min hund lyssnar bra på det.

När min hund var yngre dock så hade jag ofta en leksak med mej om det var så att han ville fram till någon annan, då distraherade jag honom med den och direkt efter mötet så kastade jag den framåt så fokus hamnade framåt och inte åt den andra hunden.

Jag tror mest på att inte göra en så stor grej av allting 🙈
Jag är väl lite gammal men tycker dagens hundägare i princip triggar hundar att börja tycka det mesta är svårare än vad det är.

Det ska fram med godisar och nervösa kommandon och nej nej nej trots att valparna bara tittar snällt.

Det verkar finnas någon ny teori om att hundar inte längre klarar någonting inte ens att bli utskällda av en annan hund.

Jag halsar pa den motande hunden's agare, om min hund fortfarande ser spand ut sager jag till den att ga fot. Mina personliga hundar kan "formell" fot (dar de tittar pa mig medan vi gar) och hundar jag tranar kan "ga fint bredvid" och det ar kommandot jag ger dem. Har de ett jobb att gora gar alla moten sa mycket battre.

Nar jag visste att jag maste passera langa strackor med hundar som attakerade staketet mot trottoaren eller bara levde om aldeles forskrackligt dar vi behovde ga forbi ... satte jag pa min gamla rottis henne's harness och spande upp vagnen. Far de ett jobb att gora har de inte tid att focusera pa hur oforskamda motande (eller bakom staket) hundar ar. :p
Min Miss Mandy (min profilbild) gick lungt och fokuserat forbi vilka vansinnigheter som helst ... nar hon gick fot eller drog en vagn. Vagnen var dessutom bra for jag kunde lagga mina varor i den och bohovde inte bara dem hem.:)

Jag tror mest på att inte göra en så stor grej av allting 🙈
Jag är väl lite gammal men tycker dagens hundägare i princip triggar hundar att börja tycka det mesta är svårare än vad det är.

Det ska fram med godisar och nervösa kommandon och nej nej nej trots att valparna bara tittar snällt.

Det verkar finnas någon ny teori om att hundar inte längre klarar någonting inte ens att bli utskällda av en annan hund.

Jag tror - är verkligen ingen expert, så det är bara gissningar - att det kan handla om att en del kanske inte riktigt förstått hur och varför de tränar som de gör?

Att hjälpa hunden göra rätt är väl en bra grundtanke, men hunden måste ju också få en chans att faktiskt hinna göra rätt val. En del är nog så ivriga att hjälpa sin hund, att de glömmer bort att hunden måste få välja först för att den ska kunna lära sig önskvärt beteende.

Till exempel gällande hundmöten och godis. Om jag ser en mötande hund, och innan min hund ens hinner registrera den drar jag fram en mjukosttub och trycker i ansiktet på min hund. Sedan passerar vi mötande hund och min hund har ingen aning om vad som hände eller varför den fick "belöning". Lär den sig något? Antagligen inte. Däremot kan det förstås vara användbart i en "nödsituation", om min hund bara måste passera ett möte som egentligen är för svårt för den. Men lära sig av det tror jag inte att den gör.

Jämfört med om vi ser den mötande hunden, jag noterar att min hund ser den utan att göra någon sak av det, och jag ger den en godisbit och säger att den gör rätt. Eller, vi går förbi den mötande hunden och min hund traskar på precis som jag vill att den ska göra - då kan jag belöna att den gjort ett bra/önskvärt val.

Skulle min hund ha svårt med hundmöten försöker jag att öka avståndet till ett där min hund inte känner sig mer pressad än att den kan göra ett bra val, och så belönar jag det.

Nu har jag turen att ingen av våra hundar har sådana problem, men jag har en träningsbekant som berättat att hen fick jobba väldigt mycket med hundmöten med sin unga retrieverhane. Från att han blev könsmogen till att han var några år gammal kämpade de massor, med jättestora avstånd till andra hundar o. s. v. Nu tränar den hunden i grupp "som vem som helst", och bryr sig inte nämnvärt om andra hundar (inte ens när hunden jag hade med mig bestämde sig för att tappa öronen fullständigt och springa runt och störa alla de andra stackars hundarna... :o )

Med det här sista vill jag bara ge lite hopp till de som kämpar :) Jag tror att så länge man har en vettig plan för träningen, så finns all potential att det ska bli bättre!

Eftersom jag har ett gäng hundar och oftast en som ska tjafsa (den yngsta) så försöker jag ta ut avstånd i första hand.
Pratar med hundarna som vanligt, går som vanligt, kortar upp kopplet på bråkstake så den inte kan flyga ut i hela kopplets längd men vill inte ha så kort att det provocerar fram en reaktion. Sen är nuvarande yngsta hund en godisråtta av rang så kan prassla lite i fickan för att avleda. Även om det blir ett tjafsigt hundmöte så går jag inte upp i varv utan går förbi som vanligt fast det är kaos. Chansen att lyckas nästa gång om man förstorar upp det blir mindre. Jag gör liksom ingen stor grej av det oavsett hur mötet blir.

Överlag så går hundmötena utmärkt när hundarna är välmotionerade, fått jobba mentalt och nöjda med livet. Är hundarna fulla med överskottsenergi blir lätt hundmötena därefter. Generellt så går de ju lugnt förbi lugna hundar och blir lättare provocerade av hundar som gör utfall mm men de kan i regel ta det också i rätt sinnesstämning. Sen är det ju så att till vardags så har vi hundmöten på hemmaplan typ max var tredje månad så det blir ju naturligtvis världens grej, där bryr jag mig noll och intet om att det kanske blir kaos då jag inte har lust att lägga energi eller träningstid på nåt som inträffar ett par gånger om året.

Jag har kört skvallerträning och ger godis vid möten. Har hittills funkat på min förra hund som var rätt så reaktiv, på min ena nuvarande som mest är glad och social mot andra hundar och på min andra nuvarande som blev jätterädd efter att nästan blivit ihjälbiten. (Enda problemet vi har kvar är att både hon och jag blir rädda när lösa hundar kommer mot oss.) Går det skit ignorerar jag och bara går som om inget hänt och gör ett nytt försök nästa gång.

Jag möter massor med hundar på promenad och inomhus i jobbet och utan tvekan är det i 90 % av de problematiska fallen ägaren som blir nervös och förmedlar detta till hunden. Vi uppmuntrar dom då att istället heja på oss, säga till hunden i överlycklig ton -Att nu kommer internatpersonalen.... inget att bry sig om och sen kanske ge godis eller leksak. Många är ju rädda att göra fel och ska få tyst på hunden och det blir oftast tvärtom. Vi vill att dom laddar oss med positiva vibbar från ägaren. Inte nej nej fy. Men hunden behöver inte hälsa på oss alls. Det väljer ägaren.

Det beror på hund och situation hur jag gör.
Med spionen när jag köpte honom försökte jag länge med olika tips jag fick här och på andra ställen. inget hjälpte.
När inget fungerade gjorde jag som jag tyckte kändes mest naturligt. Oavsett möte kortar jag alltid kopplet-aldrig långt koppel vid möten med andra, här där jag bor nu möter jag ibland en hundrädd kvinna, och hundrädda är en av anledningarna jag kortar kopplet. Så kort koppel först, och så bara gå förbi och ignorera min hund (under utbrottet) och berömma efteråt i samma stund han vände huvudet fram igen. DÅ först var han mottaglig för att ta emot belöning och beröm. Han är smart och mycket fort kopplade han att jag inte var upprörd med att han fick beröm och godis när han började gå fram igen så de hysteriska utbrotten blev uppenbart kortare. När jag såg det la jag till ett kommando han kunde. "Fram!" och skarp bestämd ton och började även prata med honom om vädret, livet, vad vi såg osv, och flikade in "Fram!" i meningarna flera gånger, samt godis och belöning i samma stund han valde vända huvudet fram och gå. Utbrotten kortades ytterligare och till och med gick att avledas. Så jag la till "Nej!" när jag kände att han hade en bra dag och ett möte kunde bli lite lättare, och sedan mängder med belöning när han valde att inte bry sig.

Med lilltösen började hon reagera på hundar efter ett litet tag när jag införde att gå med blindkäppen också, och drog då igång spionen också ibland. Så godis och leksak var metoden där. Hon lärde sig fort att hund=godis och har satt sig framför mig för att få godis när hon sett en hund. Ibland fungerar det inte och då går jag bara utan att bry mig. Några gånger när jag känt att hon haft öronen åt mitt håll så har jag sagt "Nej!" och "Fot!" och berömt minsta antydan till det. Men spionen är lite tuffare mentalt så honom kan man behöva fräsa ifrån till utan att han tar åt sig, medan jag är mer försiktig med henne, lite olika träningsmetoder känner jag.

Spionen kan utan problem gå förbi hundar som har utbrott i sina koppel, flera hundar också, men han verkar ha svårt för osäkra människor. Hundrädda människor utan hund såväl som människor med hund som beter sig osäkert och veligt och knappt vet vilken fot de ska stå på. Där är det människorna han reagerar på och inte hunden även om det kan se ut som om han skäller på den andra hunden (som pga sin ägare många gånger skäller också). Nervösa och oroliga människor verkar vara en lite svårare nöt att lära honom än vanliga hundmöten. Där är inte reaktionen "Wow, en hund, snälla jag får leka!!" utan mer "WTF är det med den människan, den är skum, den får inte komma hit, den får hålla avstånd, kom inte hit!" Vilket är konstigt eftersom han älskar människor och inte är det minsta vaktig i vanliga fall.

Sen är det ju så att till vardags så har vi hundmöten på hemmaplan typ max var tredje månad så det blir ju naturligtvis världens grej, där bryr jag mig noll och intet om att det kanske blir kaos då jag inte har lust att lägga energi eller träningstid på nåt som inträffar ett par gånger om året.
Samma här! Om det ens är en gång var 3e månad😅 när vi är på träning/tävling och möter massor med hundar är det aldrig några problem. Men möter vi någon hemma så blir det lätt kaos. Men är ju svårt att jobba med något som händer så sällan, då måste man ju arrangera något och det har inte jag orkat med. Så det får bli hålla avstånd bara 😅

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 942
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 632
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka