Hur är kvaliteten på veterinärutbildningar utomlands?

A

alex123

Hej hopp!

Förbereder mig för fullt inför vårens högskoleprov för att kunna komma in på veterinär på SLU, men känner att en plan B skulle kunna vara bra. Så därför undrar jag om någon har koll på kvaliteten på veterinärutbildningar i andra EU-länder (t.ex. Polen, Litauen)? Så som jag har förstått det så har även antagningen i Sverige förändrats då man från hösten -11 även kan komma in på t.ex. andra året (tar ett år utomlands och kommer in sedan för att spara tid).

Undrar också hur det ser ut på cv:t att ha läst utomlands när man sedan söker jobb i Sverige, "alla" vet ju att de som läst utomlands haft för dåliga betyg/dåligt högskoleprovsresultat för att komma in här.

Hemskt tacksam för svar!!

Sv: Hur är kvaliteten på veterinärutbildningar utomlands?

Undrar också hur det ser ut på cv:t att ha läst utomlands när man sedan söker jobb i Sverige, "alla" vet ju att de som läst utomlands haft för dåliga betyg/dåligt högskoleprovsresultat för att komma in här.

Hemskt tacksam för svar!!

Vet inget om vilka utbildningar utomlands som är bäst, men reagerade på det andra du skrev. Varifrån har du fått att det skulle vara de sämre som pluggar utomlands? Till veterinär är det väl ca. 1500 sökande på 100 platser, även de med toppbetyg kan lottas bort. För mig är någon som pluggat utomlands en som vet vad h*n vill och inte ger sig efter ett litet bakslag :)

Med "sämre" menar jag inte att man nödvändigtvis är sämre lämpad för yrket (finns ju massor med bra betyg som inte behöver ha god hand med människor/djur för det), utan snarare om det skulle vara svårare att få jobb ifall svenska kliniker hellre anställer personer med en utbildning från SLU. Utifall det nu skulle vara så att veterinärutbildningar utomlands håller en lägre standard (vilket är lite av min fråga, då jag inte har en aning - det kan ju lika gärna vara tvärtom, att det är bättre utomlands).

Ja du har helt klart en poäng, man ska nog vara ganska hängiven om man flyttar utomlands plus betalar för sin egen utbildning! :idea: Tänkte faktiskt inte på det.

Min erfarenhet säger att veterinärkliniker i sverige är mycket positivt inställda till veterinärer som gått utbildning utomlands.
Dessutom är det långt ifrån alla som söker sig utomlands för att betygen inte räcker till. Många vill väl komma ifrån Sverige ett tag, träffa nya människor, få nya utmaningar och beroende på var man pluggar är utbildningen även bättre och mer kvalitativ än den i sverige, ofta får man mer praktisk erfarenhet.
Sedan spelar gymnasiebetygen sällan någon roll när man söker jobb. Om ens betygen är viktiga för den som anställer så är det väl de från universitetet man tittar på.

Pluggar man inom EU så är det inga problem att jobba i sverige, man måste inte gå någon extra utbildning eller så. Skillnad om man pluggat i tex USA.
Jag pluggar sista året till veterinär i tyskland, om du vill veta något så fråga på. Har gjort en del av mina praktiker i sverige och har bara upplevt att folk varit väldigt positivt inställda och nyfikna.

Precis som Malibu_Stacy skriver så är många veterinärkliniker positivt inställda till veterinärer som läst utomlands. Jag läser i Danmark, och har hört många positiva saker om oss "danskar" från svenska veterinärer, t.o.m. om ställen som hellre anställer danskutbildade än svenskutbildade.

Och jag hade 20,0 i betyg (gamla systemet där 20,0 var max) men läser utomlands, så det är inte bara folk med sämre betyg som läser utomlands ;). Är dock ganska svårt att komma in i Danmark som svensk nu, tror de tog in 7 svenskar på omkring 200 platser förra året.

Ok, tack för era svar! Det är inom EU som jag tänkt mig. Kollade på Study Internationals hemsida och där fanns Polen och Litauen som enda europeiska alternativ, och Polen känns i så fall mer lockande. Där var utbildningen på 5,5 år men så som jag kunde utläsa av den översiktliga kursplanen så var det i princip samma saker man läste som här. Det poängterades också att det var mycket praktik, vilket jag tycker är extremt viktigt.

Hur ser antagningen ut i Tyskland? Är det svenska betyg eller gör man ett antagningsprov? I Danmark har jag förstått att man enbart kommer in på gymnasiebetyg, så det skulle vara kört för min del i alla fall.

Gällande legitimationen sen så behöver man väl bara ansöka om svensk veterinärlicens hos Jordbruksverket när man är klar?

Det finns betydligt fler alternativ i Europa än bara Polen och Litauen. Ungern har länge varit populärt bland svenskar men vet ej hur det ser ut just nu. I princip kan du söka till alla universitet i hela Europa, men utbildningen är då inte alltid på engelska.

I Tyskland kommer man in på betyg, kunskapsprov, lämplighetsprov, intervju, väntetid etc. Det är olika för olika universitet. Där jag pluggar kommer man bara in på betyg (inte lika höga som i Sverige) eller väntetid. Dina svenska gymnasiebetyg översätts till tyska betyg.

Viktigt att komma ihåg att det ofta kostar en hel del i form av terminsavgifter. Ofta flera hundratusen.
Mitt universitet tar 542 euro per termin (ggr 11 då för hela studietiden) vilket är lite jämfört med Polen till exempel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 714
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?