Hur är din relation med ”hästen”?

P

pjok

Många människor har genom tiderna upplevt en djup relation till sin häst. För bonden var hästen både redskap, arbetskamrat och familjemedlem. Många historiskt sett kända ”par” har varit häst och människa exempelvis: Alexander den Store/Bukéfalos, Karl XI/Brandklipparen och Ulla-Carin Carlsson/Utter för att ta några exempel på relationer mellan häst/människa.

Hästen är en symbol - stark, snabb, fri - dalahästen är symbol för Sverige utomlands – hästsko bringar lycka osv. Visst har alla någon form av relation till hästen även om man inte är hästintresserad.

Psykologiskt sett är hästen enligt Freud och Jung ett uttryck för fobier och otämjda instinkter. Inom erotiken används attribut som piskor, lägerremmar, ridstövlar – allt är hämtat från hästens värld.

Inom mytologin finns apokalypsens fyra ryttare, grekernas flygande Pegasus och den svenska bäckahästen.

Förr var att äga häst ett mått på status. Att vara ”hästrackare” dvs att slakta hästar ett låg statusyrke (slaktaren ville inte slakta hästar).

Vad har du för relation till djuret häst?

Sv: Hur är din relation med ”hästen”?

Mina hästar och jag är ett team. Allt vi gör gör vi med respekt och lyhördhet mot varandra.
Jag älskar mina hästar och skulle inte fungera varken mentalt eller fysiskt utan dom.

Jag och min häst är fortfarande ganska nya för varann. Hon har varit hos mig sedan slutet på april, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Men jag hoppas att vi ska fortsätta trivas tillsammans och vara bästa kompisar och ett team.

Mina hästar och jag är ett team. Allt vi gör gör vi med respekt och lyhördhet mot varandra.
Jag älskar mina hästar och skulle inte fungera varken mentalt eller fysiskt utan dom.

Om du jämför din relation med dina hästar - med en vanlig mänsklig relation var är den då på skalan....Är du och hästar arbetskamrater - ett älskande par....hoppas du förstår hur jag menar. :)

Jag och min häst är fortfarande ganska nya för varann. Hon har varit hos mig sedan slutet på april, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Men jag hoppas att vi ska fortsätta trivas tillsammans och vara bästa kompisar och ett team.

Menar du att när du känner just hennes speciella personlighet och uttryck för känslor - att då har du en relation med henne?

Min häst är en vän som tar mig bort från de vardagliga vanorna och bekymmren.
Jag kan inte stressa med min häst vilket är otroligt skönt. Jag Måste tänka på vad jag gör med min kropp (signalerna).De är en annan frihet.
Jag har provat att vara utan häst ett tag men jag blir ett nervvrak jag måste få den hästliga friheten!:laugh:

Rörig tråd men min tanke på häst.

Om du jämför din relation med dina hästar - med en vanlig mänsklig relation var är den då på skalan....Är du och hästar arbetskamrater - ett älskande par....hoppas du förstår hur jag menar. :)
Jag har nog en relation som är svår att översätta till mänskliga världen... vi är goda vänner, jag gosar med henne, kliar, myser. Samtidigt är ju jag över henne i rang, och det är definitivt inte förhandlingsbart.

Menar du att när du känner just hennes speciella personlighet och uttryck för känslor - att då har du en relation med henne?
Tja, jag känner ju dem till viss del redan... men visst fördjupnar relationen när man "kan" hästens personlighet och känslouttryck!

Min häst är en vän som tar mig bort från de vardagliga vanorna och bekymmren.
Jag kan inte stressa med min häst vilket är otroligt skönt. Jag Måste tänka på vad jag gör med min kropp (signalerna).De är en annan frihet.
Jag har provat att vara utan häst ett tag men jag blir ett nervvrak jag måste få den hästliga friheten!:laugh:

Rörig tråd men min tanke på häst.

Din häst är vad ett spa kan vara/är för en som inte är hästintresserad. Avstressande och ger en frihetskänsla.....och du måste vara fokuserad på din kropp. Är din häst din kompis/vän då?

Jag det är en sån vän.
Man har ju olika sorters vänner i människovärlden med.
Det är vad jag kan säga om oss.

Min häst är min bästa vän. Han är alltid den som gör mig glad, som man kan trösta sig hos. Som är härlig på alla sätt fastän han ibland gör dumma saker. Han finns alltid där.

Min häst är som en kompis, vi respekterar varandra (läs jag respekterar honom, skämt åsido ;)). Vi blir sura på varandra och vi tar oss genom både framgångar och motgångar.

Men å andra sidan, det har hänt att jag har tryckt till lite med sporren/petat till honom med spöet när han varit ouppmärksam. Det skulle jag ju inte göra på min människokompis direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag det är en sån vän.
Man har ju olika sorters vänner i människovärlden med.
Det är vad jag kan säga om oss.

Jag tror du och jag "känner" på samma sätt för våra respektive hästar. Man har verkligen en relation på ett speciellt sätt - utan att för den sakens skull "mänsklifiera" hästen - lika väl en relation är det.

Man kan undra hur människor som missköter, misshandlar eller på annat sätt plågar hästar/djur kan förhålla sig till sina mänskliga relationer. Hanterar man dessa relationer på samma sätt?

Min häst är min bästa vän. Han är alltid den som gör mig glad, som man kan trösta sig hos. Som är härlig på alla sätt fastän han ibland gör dumma saker. Han finns alltid där.

Din relation låter härlig...:)

Förr var hästen en status symbol. Ju fler hästar man hade ju högre status. "Rackaren" den som slaktade hästar hade den lägsta statusen.

Har "hästen" gått från status mått till att vara kompis/vän/sällskap och vad tror du i så fall att hästen idag har för symbolvärde?

Du frågade inte mig, men jag svarar :D

Hästen är ju lite av en statussymbol än idag, det är j*vligt dyrt att ha häst och man måste ha pengar.

Med dem hästar jag haft som egna har det varit djup vänskap och jag har verkligen älskat mina hästar och satt dem före mig i alla avseenden. Det är som en vänskap med en människa då vi trivs i varandras sällskap, snackar någon skit om min häst har jag lätt sagt upp bekantskapen. Då var det ingen bra vän om den inte visste vad hästar betyder för mig punkt slut. Hästarna har varit mina bästa vänner som jag vill spendera all tid med, själsfränder.
Man tror sig inte se om sin häst är sjuk nåndag, man vet det. Just nu är jag hästlös och mår verkligen inte bra i varken kropp eller själ, det är en längtan och saknad.

Dem respekterar mig genom att inte springa över mig eller 'försöka ta över' ledarskapet. Jag respekterar dem genom att behandla dem värdigt och respektera att det är hästar och tillgodose deras behov som djur och häst.

samtidigt har jag inte detta nära förhållande till alla hästar, men det bygger fortfarande på respekt och beundran.

jag och min gamle gubbe är vänner.. jag har hjälpt honom, och han har förstått det, det är jag övertygad om. min lille och jag däremot, vi är nog mer ovänner just nu...tyvärr..

Min häst är min familj. Ingen av oss bestämmer över den andra och det där med rang har vi skippat för länge sen. Visserligen jobbar vi på med "ledarskapsproblemet" som bara är bus, inget annat, och vi förstår varann så bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka