Hur är det?

R

ratzomice

Är det lag på att man inte får ha en Ceskoslovensky Vlcak i Sverige?

Sv: Hur är det?

Så här står det i SKK Protokoll AK3/2005

§ 72 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
Förelåg protokollsutdrag från SKKs Centralstyrelse med uppdrag att utreda frågan om raserna saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak kan godkännas för registrering i SKK. Raserna står nämnda som varghybrider i respektive standard.
Beslöt AK att uppdra åt Britt-Marie Dornell och Helena Rosenberg att ta fram underlag för beslut. Resursperson/er kan vid behov anslutas till arbetsgruppen. Hundägaren tillskrivs med begäran om dokumentation i enlighet med hantering av nya raser. Ansökan om sådan prövning skall innehålla:
· Dokumentation om rasen och dess rasspecifika användningsområde
· Dokumenterad populationskunskap
· Planering av den framtida aveln i Sverige

Så jag tror Inte att det finns någon Lag på att man inte får ha en sådan i sverige..

Vad betyder det?
Att man får ha en Ceskoslovensky Vlcak i Sverige men inte registrera den alltså, eller?

Jag såg att när man ska teckna försäkring för hund hos Agria så finns rasen Ceskoslovensky Vlcak att välja i listan av hundraser.
Det måste alltså betyda att rasen inte är förbjuden trots allt.
Vad har jag fått det i från då?

Rasen är inte godkänd av SKK och kan därför inte registreras där. Rent lagligt finns det ingen paragraf som reglerar just CV utan det är varg och varghybrid. Det hela beror alltså på om staten vill klassa dem som varghybrid eller inte. Sverige följer cites-konventionen och i den finns vissa kriterier uppsatta för vad som ska räknas som varghybrid. Jag minns inte riktigt, men jag tror att djur som har varg närmare än tre-fyra led ska räknas som varghybrid. Cites-konventionen finns att läsa på nätet.

Som övrig information kan jag nämna att det enligt artskyddsförordningen är förbjudet att sälja hund med markandsföringen att det är en varghybrid, nära släkt med varg eller på annat vis påskina att den skulle ha uttalat vilt rovdjusbeteende.

Får jag gissa så tror jag dock att CV räknas som hund, en blandras eftersom SKK inte godkänner dem.

Okej, så då får man alltså försöka leta fram lite mer information med andra ord.
Man kanske skulle skriva till SKK och höra, för de borde väl hålla koll på det?
Jag har inga planer på att skaffa en Ceskoslovensky Vlcak men är väldigt intresserad av rasen och nyfiken på hur det fungerar OM man skulle få för sig att man tänker skaffa en sådan.

Den registreras inte i SKK, men därimot i FCI som är SKK's "överorganisation" så man får ex. ställa ut rasen på internationella utställningar, men innan man importerar är det bra att höra efter med jordbruksverket och hunden måste nästan ha stamtavla för att kunna intyga att det inte finns varg längre fram än 5:e generationen.

Sverige har inget förbud mot specifika raser överhuvudtaget och precis som andra redan har sagt är det när senaste inblandningen av varg skedde som bestämmer om den får importeras eller inte.

Från Jordbruksverket:
Ett visst avelsarbete läggs ned på att skapa nya raser av vilddjurshybrider. Exempel på sådana är varghybriderna Saarlos Wolfhund och Tjeckisk varghund, samt vildkatthybriderna Bengal, Savannah och Chaussie. Du får inte hålla avkomma i första t.o.m. fjärde generationen av dessa raser. Korsningen noteras i djurets stamtavla, där du sedan kan räkna generationerna. Om korsningen ligger i femte generationen eller längre tillbaka så är djuret tillåtet att hålla

Ninni

Ja, men dåså!
Så ser man till att hunden (det är faktiskt en HUNDras) inte är korsad med varg i de närmsta fyra generationerna i registreringsbeviset/stamtavlan så är det okej?
Hur är det när det gäller tävling, träning o.s.v.
Får man vara medlem i en brukshundklubb med en sådan ras och får man vara med på olika former av tävlingar inom bruks?

Medlem får alla vara och man får delta på träningar och kurser, men inte bruksprov. De är enbart öppna för renrasiga hundar registrerade i SKK. Du kan däremot tävla lydnad, viltspår och agility.

Japp, precis. Vad gäller tävling så klassas dom som blandras så det är väl lydnadschampion osv dom inte kan bli..? (jag är lite dåligt insatt i det)

Olika klubbar har olika regler men endel klassar dom som varghybrider vilket gör att dom inte är välkomna. Men självklart finns det undantag. Man får helt enkelt höra sig för!

Nej, de kan inte få någon championtitel, men de kan vara med på SM i respektive grenar och liknande tävlingar.

Okej, då vet jag lite nu då!
Men det skulle vara kul att höra hur ni tänker vad gäller att rasen inte godkännts som ras av SKK och om ni anser att det är rätt eller fel.
Dessutom skulle det vara intressant att höra lite kommentarer kring rasen.

Det är många raser, som Inte är godkända av skk ännu. Blir de godkända så blir de.
Har inga speciella åsikter om hundar som jag inte vet så mycket om, men jag litar på att det bedrivs ett Seriöst avelsarbete bakom dessa "okända" raser och jag litar också på att skk gör det rätta gällande dessa olika raser som står och väntar på att bli godkända.

som sagt det finns många raser som inte är erkända i FCI/SKK och många raser mår nog bättre av att aldrig bli erkända heller.

Rätt och rätt.....jag ser ingen som helst mening med att skapa raser med hjälp av varghybrider och sträva efter något så varglikt som möjligt. Jag gillar hundar som beter sig som hundar ska.

Jadzia skrev:
Rätt och rätt.....jag ser ingen som helst mening med att skapa raser med hjälp av varghybrider och sträva efter något så varglikt som möjligt. Jag gillar hundar som beter sig som hundar ska.
Vad gäller både Ceskoslovensky Vlcak och Saarloos Wolfhond så strävade man ju inte efter att få fram så varg lika raser som möjligt, utan att få fram bra arbetande hundar.
Sen att det inte blev riktigt som man hade tänkt sig i Saarloos fall är ju en helt annan sak....

Ninni

Saarloos skrev:
Vad gäller både Ceskoslovensky Vlcak och Saarloos Wolfhond så strävade man ju inte efter att få fram så varg lika raser som möjligt, utan att få fram bra arbetande hundar.
Sen att det inte blev riktigt som man hade tänkt sig i Saarloos fall är ju en helt annan sak....

Ninni

Okej, men hur är det när det gäller Ceskoslovensky Vlcak då?
Blev den rasen mer "lyckad" som arbetshund, kanske till och med riktigt lyckad eller?

Jeffajter skrev:
Okej, men hur är det när det gäller Ceskoslovensky Vlcak då?
Blev den rasen mer "lyckad" som arbetshund, kanske till och med riktigt lyckad eller?
Till skillnad från Saarloos så klassas ju CsV som brukshund så den rasen blev mer lyckad som arbetshund. Exakt HUR bra den blev har jag ingen erfarenhet av men gå in på den här sidan så kan du få svar på massa frågor om CsV! http://www.wolfdog.org/eng/

§ 8 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
En arbetsgrupp inom AK har på CS uppdrag gjort en utredning rörande rubricerade rasers förutsättningar att registreras i SKKs stambok.
Vidare har Ninni Erlandsson i skrivelse till SKK lämnat sin syn på DNA-test och mentalbeskrivning av rasen saarloos wolfhond.
Med utgångspunkt från utredningen och skrivelsen från Ninni Erlandsson beslutade CS följande:
Hundar av rasen saarloos wolfhond respektive ceskoslovensky vlcak ska kunna registreras i SKKs stambok.
Härstamningskontroll genom blodtypning krävs för att registrera en valpkull. Tills vidare godkänns inte pälsprov eller cheek swabs, men frågan är föremål för diskussion i SKKs DNA-grupp. Kostnaden för DNA-analysen står uppfödaren för och läggs på registreringsavgiften.
Känd mental status (MH) krävs för föräldradjur som bor i Sverige, för att få registrera en valpkull. MH ska göras genomföras före parning.

Ur Protokoll SKK / CS nr 2-2007 på Kennelklubben hemsida

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18