Hur är det nu...?

AraSlei

Trådstartare
Hur är det nu med dom här stuterinamnen? FÅR man döpa sitt första föl till tex. Mandelgårdens Oskar? eller får man bara döpa det till oskar? hur många föl måste man isåfall föda upp, innan man får ge dom ett stuterinamn? Och var registrerar man ett sånt? :confused:

Det beror på vilken ras det är. När det gäller halvblod får du inte ha stuterinamn först och namnet får inte vara mer än 17 bokstäver eller positioner.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Har du ponny så måste du har fött upp 5 st (tror till o med de inte får vara i 9000 reg)innan du får ansöka om stuterinamn. Ponnystuterinamn ansöks hos SPAF.

Måste få vara lite besvärlig... :p Är du säker på det nu?

Det stod ju nåt om det i Ridsport förut - har du hittat dina papper om det? :D

Då vi är med i EU så kan man registrera sitt Prefix i England och döpa redan det första fölet man får med det. :D

Loggan

Man går in på denna sida och läser hur man gör, vad det kostar skiljer sig mellan raserna vad jag förstår! ;)

Loggan (som inte reggat "sin" prefix ännu)

Men vad räknas som stuterinamn då? Om jag döper min häst till Skogstorpets Nilsson, bara för att jag råkar bo på en gård som kallas Skogstorpet, är det ok? Utan att aspirera på att ha ett stuteri eller ens uppfödning. Annars blir det ju knepigt att dra gränsen mellan Skogstorpets Nilsson och Nisse Nilsson, liksom....

Men tänk om man vill döpa sin fälunge till ja, vi säger skogstorpet då, eftersom det redan är sagt :), så man kanske bara vill döpa sin fölis TILL skogstorpet, får man det dåe?(snyggt namn :smirk: ) Men sen då om man vil döpa fölungen till tex. Skogstorpa-nils, räknas det som stuterinamn då?? Jag har korsningsponny.

Har inte hitta papprerna men mitt prefix ligger på SPAF och de kör än så länge efter de reglerna. Huruvida man får lägga till prefix på tidigare avkommor har jag fortfarande inte fått bekräftat. :)

Du får döpa 1 avkomma till det men sen måste du även kolla att det namnet inte är upptaget. Reg du 2 avkommor med Skogstorpet ...... så är det nog inte lagligt nej. (Hur nu SPAF kan få reda på det???)Skogstorpet låter som en plats att hänvisa till vilket inte Nisse Nilsson gör om du förstår vad jag menar, bästa sättet är att maila Maggan på SPAF

Jag lade till mitt prefix till samtliga av mina uppfödningar i efterhand. Det kostade en mindre slant (typ administrativ avgift + porto) hos Svenska New forest-föreningen och Avelsföreningen för New forest. Detta är dock 10 år sedan. Då var det i allafall inga som helst problem, men det var å andra sidan före hästpassens tid....

Hlsn Helena

Jo, OM man nu vill försöka kringgå de regler vi har i sverige så kan man nog göra så. jag har hört om det förut.
MEN, man ska ha klart för sig att ett stuterinamn reggat i England INTE ger ensamrätt på stuterinamnet. Någon annan här i sverige kan regga ett precis likadant!

Sen en kommentar till något av inläggen ovan. Utan att veta helt säkert så är det nog så att man kan ge EN fölunge ett stuterinamneliknande namn, men när nästa föds så får man inte ge även den det namnet utan att ha det reggat, tror jag alltså.

Man kunde förut lägga till stuterinamnet på tidigare avkommor, men jag tror att den möjligehten är på väg bort, om inte redan borttagen?? (Jag fick dock lägga till stuterinamnet på en av mina avkommor när jag bytte regbeviset till pass)

men om man då tex. vill ge sin häst ett namn som tex. Skogstorpa-nils, och det finns ett stuteri som redan reggat det namnet, får man ha det iallafall? :confused:

Är stuterinamnet registrerat så är det ENBART den som innehar det stuterinamnet som får använda det.

Sv: Hur är det nu...?

får jag tex registrera mitt föl som skämstas nouveau... eller måste man ta bort skämsta? har bara fått ett föl hittills så det finns inget stuterinamn. är detta inte lagligt isåfall?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 156
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka