Hur är det nu...?

Sv: Re: Hur är det nu...?

ameo skrev:
MEN, man ska ha klart för sig att ett stuterinamn reggat i England INTE ger ensamrätt på stuterinamnet. Någon annan här i sverige kan regga ett precis likadant!/QUOTE]
Du har helt rätt, finns ett ganska intressant fall, i England finns ett känt Palomino och cremellostuteri som heter Legend, vi köpte ett sto därifrån, och hon kunde INTE inregistreras i sverige som Legend Lotus Flower utan endast som Lotus Flower eftersom det i sverige finns (fanns?) ett connemarastuteri som har stuterinamnet Legend.
Vill du ha absolut ensamrätt till ett stuterinamn kan du dock inregistrera det hos Patent och Registreringsverket, ganska dyrt (5000:-)men då tror jag att inte ens Spaf eller Asvh kan neka dej att använda det.

Sv: Re: Hur är det nu...?

Har hört att det inte spelar någon roll om man har reg namnet hos PRV eller inte, utan de godkänner inte "stuterinamn" om det inte finns reg hos SPAF...? Har för mig att det var SWF som påstod detta, gäller det för alla ponnyraser???

Har man reg hos PRV måste man ju få använda namnet som stuterinamn eftersom man redan har skyddat namnet en gång! SPAF har väl inte tagit över PRV:s uppgift att patentregistrera, eller?!

Sv: Hur är det nu...?

det är av gammal tradition att det är SPAF som godkänner stuterinamn. Personligen tycker jag att det är botten att man kan reg ord/namn på PRV. Snart kan man inte få uttala ord utan att bli stämd av deb som äger ordet :mad:
Nej! Jag tycker att det är bra att SPAF håller i stuterinamnen. JAG blev iallafall glad och stolt den dagen jag fick mitt stuterinamn godkännt. Det betyder iallafall för mig att jag är en bit på väg som seriös uppfödare :)

Jag har fått lägga till prefixet på en av mina tidigare uppfödningar som jag fortfarande äger :) Det kostade mig 100kr och då gjorde de om passet. :D

Till viss del tycker jag att du har rätt; det är alltid roligt att få (köpa..) ett stuterinamn, men det borde finnas andra sätt att bli erkänd som seriös uppfödare.... Vad är det som säger att man är seriös bara för att man har fött upp 5 föl?? :confused: Nae, något annat sätt borde vara bättre, kanske något intyg el dyl som går efter prestation/utseende/korrekthet hos avkommorna.....?

Det är ett steg på vägen att bli en seriös uppfödare. Att man först måste ha fött upp 5 rasrena föl tycker jag visar på att man är ett steg på väg i rätt riktning. Hur många har fött upp 5 föl?????Har man bara ett sto så tar det 5 år och under dessa 5 år så har man nog lärt sig en hel del samt hunnit tänka till en hel del på vägen. JAG vill att mitt stuteri ska förknippas med kvalite och rastyp inte med buskavel :smirk: Nu har jag haft (nybörjar)tur att mina avkommor visats med minst klass I. Vad säjs om 41-39-40-38-39-41 på mina första 6 avkommor :) Fölchampion x2 :p Nästa år ska 2 av uppfödningarna visas på hingstpremierningarna :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 156
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka