Hur är det med Mj i soja?

Qosack

Trådstartare
Många rekomenderar ju soja när man vill ha ett rent proteinkoncentrat men soja har väl ett högre mj än tex lusern?

Det lusern jag använder har ett mj på 8 och tittar jag på soja ser jag siffror runt 11:confused:
Så varför använder man då soja, vad har jag missat? (jag vet att soja innehåller mer protein).

Sv: Hur är det med Mj i soja?

För att man behöver ge så lite av soja för att komma upp i protein, det har hög kvot! :)
Lusern kan man vara tvungen att ge flera kilo av och då får man med för mkt MJ, men med soja så räcker det ofta med ett halvkilo eller så, blir inte lika mkt MJ.

räkneexempel:

Lusern innehåller ca 110 g smbrp och 8,5 MJ per kg foder.

Om du vill lägga till 200 gram protein i foderstaten så krävs det alltså ca 2 kg lusern, vilket "på köpet" även tillför ca 15 (ofta oönskade) MJ.

Använder du istället soja (380 g smbrp och 12 MJ/kg foder) så räcker det med drygt 500 gram, vilket bara tillför ca 6 MJ.

Det är alltså den höga smbrp/MJ-kvoten i sojan som gör att man kan ge mycket mindre av den för att få samma effekt, OCH spara in några MJ.
När man fodrar en lättfödd eller överviktig häst kan det gör enorm skillnad! ;)

Aha:idea: Då fattar jag!! *Räknar vidare i foderdjungeln*

TACK förresten!

Lucern är ändå ett bättre fordermedel än soja som inte är den bästa proteinkällan för häst då det kan orsaka feljäsningar i tarmen. Soja ska användas som komplement i fullfoder för att få upp proteinvärdet, men är olämplig att ge "ren". Och eftersom lucern kan räknas till grovfoder så skulle jag hellre ge en större mängd av det än sojan. Hästar är ju gjorda för att äta mycket.

Jag har räknat klart och jag fortsätter med lusern:) Hon gillar det och det verkar bra för magen, som sagt räknas det som grovfoder och det känns ju alltid bra:D

lusernpelletsen hjälper till att få i henne mineralerna också, hon får inget kraftfoder nämligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 599
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: Görel
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 132
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar