hur är det med halmen?

Sv: hur är det med halmen?

Människor kan inte existera utan syre, men det betyder inte att vi och syre är samma sak för det.
Faktum är faktum och inte irrelevant om man vill förstå sig på hur saker funkar.

En vuxen människa består till 65 % av syre så i stor utsträckning ÄR vi faktiskt syre.

*KL*
Jag sniker in en fråga här angående att till stor del utfodra med halm: kan man lita på att hästen äter tillräckligt mycket så att de inte får magbesvär? Det är en lättfödd islandshäst och nu får han en foderstat baserad på hösilage samt en del halm som förströelse. Han äter inte särskilt mycket halm men det kanske han gör om man drog ner från hösilaget?
Om någon fattar vad jag menar, lite sent på kvällen...

*KL*
Jag sniker in en fråga här angående att till stor del utfodra med halm: kan man lita på att hästen äter tillräckligt mycket så att de inte får magbesvär? Det är en lättfödd islandshäst och nu får han en foderstat baserad på hösilage samt en del halm som förströelse. Han äter inte särskilt mycket halm men det kanske han gör om man drog ner från hösilaget?
Om någon fattar vad jag menar, lite sent på kvällen...

Du måste ju se till att protein, mineral och vitaminbehovet är täckt till att börja med. Är hästen överviktig?

Ja vi består till stor del av syre.
När jag använder frasen "samma sak" så menar jag identiskt.
Så jag borde ha skrivit det.

Vad jag menar och vidhåller är att bara för att materia innehåller och består av t.ex. syre, så betyder det inte att det materiat (i det här fallet en människorkropp) är identiskt med dom molekylerna det innehåller.
Syre är ju syre så det är ju identiskt men en människorkropp är inte identiskt med syre.
Det bara består av det.

Men jag är logisk, så jag har svårt att frångå faktum.

Men som sagt, jag har inget problem med att andra tycker olika, jag bara vägrar ändra vad jag tycker utan ett logiskt vinnande argument.
Så nu lämnar jag detta för jag tycker folk kan bestämma själva vad dom tycker och jag har heller inte behov av att du eller någon annan ska tycka som jag. Dock kan det vara intressant att diskutera när man har ork men nu tog den slut.
Ville bara informera om att det finns andra åsiker ang. om protein är samma sak som energi, och nu har jag gjort det och även redovisat varför så målet är uppnått.

Ja vi består till stor del av syre.
När jag använder frasen "samma sak" så menar jag identiskt.
Så jag borde ha skrivit det.

Vad jag menar och vidhåller är att bara för att materia innehåller och består av t.ex. syre, så betyder det inte att det materiat (i det här fallet en människorkropp) är identiskt med dom molekylerna det innehåller.
Syre är ju syre så det är ju identiskt men en människorkropp är inte identiskt med syre.
Det bara består av det.

Men som sagt, jag har inget problem med att andra tycker olika, jag bara vägrar ändra vad jag tycker utan ett logiskt vinnande argument.
Så nu lämnar jag detta för jag tycker folk kan bestämma själva vad dom tycker och jag har heller inte behov av att du eller någon annan ska tycka som jag. Dock kan det vara intressant att diskutera när man har ork men nu tog den slut.
Ville bara informera om att det finns andra åsiker ang. om protein är samma sak som energi, och nu har jag gjort det och även redovisat varför så målet är uppnått.

Utan näringsämnena i livsmedlet ingen energi, du får gärna förklara på vilket sätt det inte är ett faktum. Det blir väldigt märkligt om man helt enkelt väljer att plocka bort vissa näringsämnen från helheten.

Senast ändrad:

Nej du är varken logisk eller beskriver den vetenskapliga och faktiska verkligheten.

Foder består av protein (aminosyror), kolhydrater och fett.
Samtliga dessa innehåller energi = MJ.
Proteinerna kan alltså förbrännas som energi om det behövs.
De förbränns dock efter att kolhydrater och fett har förbrukats.
Om proteinerna förbränns som energi så kan det bli proteinbrist på tillräckligt med protein men för litet energi.

Och jag tycker inte utan baserar detta på vad vetenskapen har kommit fram till.

Nej du är varken logisk eller beskriver den vetenskapliga och faktiska verkligheten.

Foder består av protein (aminosyror), kolhydrater och fett.
Samtliga dessa innehåller energi = MJ.
Proteinerna kan alltså förbrännas som energi om det behövs.
De förbränns dock efter att kolhydrater och fett har förbrukats.
Om proteinerna förbränns som energi så kan det bli proteinbrist på tillräckligt med protein men för litet energi.

Och jag tycker inte utan baserar detta på vad vetenskapen har kommit fram till.
:bow::bow::bow: Varför röra till det;)

delvis KL:

Om man inte kan följa logiken i det så är det helt ok.

Jag har heller inte riktigt ork att diskutera med folk som inte kan förstå skillnaden mellan att ett livsmedel kan innehålla ämnen, från att kroppen kan omvandla änmena till i det här fallet energi.

Och ja, självklart består foder av flera komponenter, det har jag aldrig sagt att det inte gör.
Men det är inte samma sak som att energi är ett ämne, för det är det inte.
Det är bara ett mått på rörelse eller kapacitet till rörelse.

Och a1agnlju, jag håller med, varför krångla till det.
Protein finns i foder. Det gör även kolhydrater och fetter. Kroppen kan omvandla det till energi.

Men det ÄR inte energi. (poängen här är ju att det kan OMVANDLAS till energi)
Inte så svårt att förstå tycker jag inte, förstår heller inte varför man ska krångla till det.

Dock kan jag gå med på att man vanligtvis i slangterm kallar att si och så foder har si och så mycket MJ/ energi, just för att förkorta tal/ skrivandet. Men det har ju i verkligheten inte någon energi i det, bara kapaciteten för att bli omvandlat till energi.

Känns som det verkligen inte finns nåt mer att säga här så därför gör jag inte det.

Du måste ju se till att protein, mineral och vitaminbehovet är täckt till att börja med. Är hästen överviktig?

Som det är nu täcks behovet men ja, han är väl lite rund. Inte FET men han kunde nog tappa lite trivselvikt. Har inte räknat på en eventuell foderstat med mer halm - mindre hösilage men i hans nuvarande foderstat är det enda som går att minska på hösilaget och då måste jag ju kompensera på något sätt?

Jag har utbildning på det där - har du?
En kurs på univertsitetet borde ju ha rätt kan man tycka.

Inte_Ung och -Moa- är bägge två nära en korrekt beskrivning.

Fodret innehåller energi - kemisk energi - som hos den som äter det kan omvandlas till andra energiformer eller kemisk energi i andra föreningar, olika mycket beroende på vilken art som äter det.

Givetvis är det fel att se proteinet som något fristående från energimängden, men det är ni väl överens om?

Och detta är ju inget som bara avhandlas på universitetsnivå. Tillräcklig kunskap för att göra rimlaga bedömningar lärdes (på min tid) ut på högstadiet.

Inte_Ung och -Moa- är bägge två nära en korrekt beskrivning.

Fodret innehåller energi - kemisk energi - som hos den som äter det kan omvandlas till andra energiformer eller kemisk energi i andra föreningar, olika mycket beroende på vilken art som äter det.

Givetvis är det fel att se proteinet som något fristående från energimängden, men det är ni väl överens om?

Och detta är ju inget som bara avhandlas på universitetsnivå. Tillräcklig kunskap för att göra rimlaga bedömningar lärdes (på min tid) ut på högstadiet.

Ungefär detta jag har försökt få fram.

Som det är nu täcks behovet men ja, han är väl lite rund. Inte FET men han kunde nog tappa lite trivselvikt. Har inte räknat på en eventuell foderstat med mer halm - mindre hösilage men i hans nuvarande foderstat är det enda som går att minska på hösilaget och då måste jag ju kompensera på något sätt?

Och då kan halm vara ett alternativ. Håll bara koll så att det blir tillräckligt mkt protein kvar i foderstaten. Selen behöver alltid tillsättas, antingen separat eller om man ger tex ett mineralfoder. Glöm inte att skriva in mineralerna i foderberäkningsprogrammet.

Och då kan halm vara ett alternativ. Håll bara koll så att det blir tillräckligt mkt protein kvar i foderstaten. Selen behöver alltid tillsättas, antingen separat eller om man ger tex ett mineralfoder. Glöm inte att skriva in mineralerna i foderberäkningsprogrammet.

Han får ett mineralfoder där selen ingår, det är medräknat i foderstaten:).

så man behöver alltså inte räkna om övriga foderstaten om man tillsätter halm? Dvs man kan ge halm utöver den vanliga foderstaten?

Nej, eftersom halmen bara tillför energi så kommer foderstaten att bli obalanserad om du inte justerar resten också.

Nej, eftersom halmen bara tillför energi så kommer foderstaten att bli obalanserad om du inte justerar resten också.

Fast om man fortsätter att ge det man brukar och lägger till en kaka halm eller två så kan det nog kvitta. Däremot om man plockar bort saker och istället ger halm, då har man ju plockat bort både protein, vitaminer och mineraler.

Mineralvärden i halm har jag ingen aning om men om man ska ge mkt kan man ju skicka på analys precis som man gör med höet.

kl

om jag återgår till min tanke så är den att min häst har ingen foderstat. Han äter bara hösilage och den är utan analys. Han går på lösdrift.

Min tanke är att snart kanske stalla in hästen på nätterna, för att kunna banta den lite lättare. Men jag vill inte att hästens tarmsystem lägger av så jag vill att han ska ha något att tugga på inne i boxen dom timmarna han står där, men då var min tanke att bara ge honom halm inne och så får han ju äta hösilaget på dagarna när han är i hagen...

Har jag halm i boxen så borde han inte "hetsäta" när han kommer ut för att han skulle ha stått på tom mage under natten....

men det kanske han gör ändå för hösilaget är godare men men, det var min tanke i alla fall...

Därför funderade jag över vad det var som gällde för halmen.
Och oavsett vad folk här har doktorerat i så har jag min uppfattning: Halm innehåller nästan bara energi men betydligt mindre än vad hö gör, på samma kilo :)

min häst har ingen foderstat

Hehe, foderstaten är det hästen äter. En häst utan foderstat överlever inte... ;)

(Bara för att märka ord. :angel:)

Jag tror att det kan vara en bra idé att ge halm över natten.
Var observant på hullet bara, så att den verkligen bara tappar fett och inte muskler (brukar synas rätt snabbt på överlinjen). Det kan ju hända att du behöver komplettera proteinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 049
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V