Sv: Hur är det egentligen med B-registret?
Det finns. Det har hanterats hysch-hysch om det och min gissning är att det finns 3 skäl:
1. Man vill inte skylta med det för att man vill inte folk skall veta att det är möjligt attl avla på egna hingstar.
2. Det bryter mot EU-reglerna eftersom moderlandet har aveln fri och registrerar alla islandshästar i samma register, liksom övriga FEIF-länder, bara man kan bevisa att hästen är renrasig, precis som man måste göra för att regga i bilaga till stambok i Sverige, B-registret.
3. Det är ett handelshinder att ta ut de höga straffkostnader som en registrering i B-registret innebär och sedan begränsa hästens användbarhet.
Det är idag en större kontroll av B-registerhästarna än av hästarna förda i grundstambok där det faktiskt är möjligt att föra in en korsning om tex en hingstägare har ett sto som blir betäckt av en hingst av annan ras. Det är bara för hingstägaren att skriva en språngsedel på sitt sto. Får sedan detta sto ett stoföl så går detta att registrera i grundstambok och använda i avel, eftersom man inte behöver bevisa med DNA-test att hästen är renrasig om den har en språngsedel från en godkänd hingst och mamman fulla papper! De avkommor som föds från detta sto, med godkänd hingst, kan man ju göra som så att man kastrerar hingstarna men behåller stofölen som i sin tur kan betäckas med godkänd hingst osv. Efter några få generationer är det sedan mycket svårt att bevisa att det inte är en renrasig islandshäst och har inte generationerna av ston blodtypats innan så är det nästan omöjligt och ett sådant sto (fött ett par generationer från inkorsningen) kan teoretiskt tom bli mamma till en godkänd hingst!
Det är också teoretiskt fullt möjligt att betäcka med godkänd hingst och sedan att registrera ett helt annat föl av en annan ras på den ursprungliga språngsedeln om tex det egna fölet går förlorat och mamman adopterat ett föl av en annan ras och sedan följa proceduren enligt ovan! Eller att mamman adopterar en fölunge utöver sin egen av en annan ras och påstå att man fått tvillingar. Det är långsökt men fullt möjligt.
Att föl efter annan hingst än islandshingst har registrerats som islandshäst, vet jag skett i ett fall jag stötte på för ca 10 år sedan. I det fallet hade stoet betäckts först med en godkänd islandshingst, släppts tillsammans med andra dräktiga ston där det också fanns en ung icke-islandshingst (osmart hästhållning), resorberat och blivit betäckt med icke-islandsunghingsten, som sedan kastrerades. Födelsedatumet var justerat att passa "rätt" betäckning. Avkomman som jag stötte på var ett sto och det var inte ägarna som fött upp henne. De hade köpt henne som renrasig men av andra blivit upplysta hur det förhöll sig och hästen såg inte renrasig ut...
Vet inte om hon använts i avel för jag känner inte människorna utan stötte på dem och deras häst av en slump.
Jag tror ärligt talat detta inte är detenda fallet men jag tror också det är mycket sällsynt. Men, möjligheten finns i grundstambok, men inte i b-registret där alla hästar är DNA-testade.