Sv: Hur är det att rida i en bomlös sadel?
Jag har ridit i 4 olika varianter av bomlöst
Hööks vilket jag inte kunde rida i mina höfter höll på att dö, för brett helt enkelt.
Sedan har jag provridit Berfoot London dressyr och den var en aningens bättre än hööks men fortfarande för bred för mig.
Har en kompis som har denna och haft i många år och hon är toknöjd så man ska nog testa den klarar höfterna av den så är det en toppen sadel.
Sedan har jag testat en Dressyrsadel som ser ut som en vanlig sadel inget svallrar om att det var en bomlös.
Den var skön att rida i men inte alls lika flexibel som anlig bomlöst och denna var för böjd i konstruktionen så den gav tryck i mitten.
Du kunde inte rubba sadeln en mm om du tog tag i bakvalvet och framvalvet och tröck.
Nu har jag en freeform kopia med uppbyggt säte och den är som en soffa att rida i. Jag får en toppensits och den är uppbyggd under dvs man behöver inte ha sånnadär fula underlägg under sadeln.
Hästen går som en dröm i den och jag som har ratat bomlöst i många många år fick ge mig här.
Man kan ju inte hoppa i bomlöst att hoppa några skutt här och där går superbra.
Men satsar man på en hoppkarriär och tävlar varje helg och tränar 2 ggr i veckan ska man ha en bomsadel för ryggens bästa!
Vissa modeller som min får man inte heller tävla dressyr med vilket jag tycker är helfel.
Men nu är det så , så jag kommer köpa en billig bomsadel att ha när jag tävlar bara./(självklart ska den ligga bra)
Här är min nuvarande( har ändrat knästödena och gjort dom större)
Min förra
Här är en bild på min förra bomsadel som anses vara kort i anläggningsytan, och så provsadeln av den bomlösa som man ser är sjukt kort.
Kortare sadel än så här i 17,5 säte är nog svårt att få.
Så bra för hästar med kort rygg=)
Hoppas du fick lite hjälp