Hur är det att rida i en bomlös sadel?

keramin

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite åsikter och erfarenheter av er. Jag har läst sadelsäljarnas för- och motlistor men skulle gärna höra personliga erfarenheter. Själv är jag van att rida i dressyrsadel med bom och undrar vad som skiljer för mig som ryttare. Jag vill gärna höra både av er som är "frälsta" och er som har provat och tycker att det inte var nåt att hänga i julgranen. Kan tillägga att jag inte känner någon som rider i bomlöst så jag har ingen möjlighet att prova.

Sv: Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Jag har haft bomlös nu i rätt många år, engelsk typ. Tror jag köpte min första bomlösa 2006, den jag har nu har jag haft sedan 2008. Själv är jag så nöjd att jag är tveksam till att det blir bomsadel igen. Jag gillar att sadeln är flexibel, att den formar sig efter hästen och dessutom tycker jag att just min är väldigt bekväm. Jag har en Star Trekk Dressyr.

Jag red själv bomlöst (i olika varianter, p g a hästens svåra sadelläge) innan jag introducerades för maken. När vi sedan köpte en bomlös Startrekk till fullblodet fick han prova den. Maken var MYCKET skeptisk, för att inte säga avog. Men han smälte faktiskt. Främst p g a den nära kommunikationen med hästen, allt går igenom så oerhört mycket tydligare och snabbare än med bomsadel.

Själv har jag Trekker Master som jag njuter varje gång jag sätter mig i. Korrekt sits, mjuk att sitta i. Och hästarna älskar den.

Senast ändrad:

vissa är som en soffa att sitta i och vissa är som en dressyr sadel, jag har bara suttit i en som påminner om en allround sadel, = gick varken att rida dressyr eller hoppa i :p, och för hård i sätet för att kunna rida längre uteritter i.

Vilken var det? Jag funderar nämligen på att införskaffa en allround för hoppning.

Jag har ridit några gånger i Star Trekk Espaniola, och fastnat för hela kitet.

Man sitter väldigt bra i en sådan modell, och iom att denna är bomlös får man nära kontakt med hästen. Lika stabil som en bomsadel, men närmare kontakt. :)

Jag rider i en Startrekk och hade tidigare en Masterback, jag känner ingen skillnad alls och folk brukar bli förvånade när jag säger att det är en bomlös.

Tack till er alla som har svarat. Det låter spännande och jag hoppas att jag får chansen att prova nån gång. Eftersom jag inte vet nån annan känsla än den i en vanlig bomsadel förstår jag inte riktigt hur det känns "när man kommer närmare hästen" så det ska bli intressant att jämföra. Är det fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har bara ridit i Hööks variant av "soffkuddesadel" och det var ingen hit på min SWB. Den kändes instabil och det kände hon av vilket gjorde henne ganska bockig och dryg. Jag satt inte alls stadigt, och dessutom i stolsits och alldeles för bred midja för min smak.

Däremot har jag ridit andra hästar i samma sadel och då har det varit bekvämare. Jag inbillar mig att den typen av sadel lämpar sig bäst för en häst som inte har så mkt gång, kanske är det därför den kändes så instabil på min SWB jämfört med kallblodstravare och irish cob som jag ridit på i samma sadel?

Däremot skulle jag gärna prova en bomlös av dressyrmodell, på min häst för att jämföra. Tyvärr känner jag ingen som har en och jag köper knappast en bara för att testa...

Min ridponny som gått med olika bomsadlar i alla år fick en enorm ryggaktivitet när jag bytte till Sportssaddle. Det var så man fick sig en smäll i rumpan i varje galoppsteg innan man lärde sig hur man skulle sitta/stå :p man känner dessutom hur hästen böjer sig när man ställer och lite sånt. Inte samma känsla i Startrekken jag har till den andra hästen tyvärr, den är lite stelare.

Jag har ridit i 4 olika varianter av bomlöst
Hööks vilket jag inte kunde rida i mina höfter höll på att dö, för brett helt enkelt.

Sedan har jag provridit Berfoot London dressyr och den var en aningens bättre än hööks men fortfarande för bred för mig.

Har en kompis som har denna och haft i många år och hon är toknöjd så man ska nog testa den klarar höfterna av den så är det en toppen sadel.

Sedan har jag testat en Dressyrsadel som ser ut som en vanlig sadel inget svallrar om att det var en bomlös.

Den var skön att rida i men inte alls lika flexibel som anlig bomlöst och denna var för böjd i konstruktionen så den gav tryck i mitten.
Du kunde inte rubba sadeln en mm om du tog tag i bakvalvet och framvalvet och tröck.

Nu har jag en freeform kopia med uppbyggt säte och den är som en soffa att rida i. Jag får en toppensits och den är uppbyggd under dvs man behöver inte ha sånnadär fula underlägg under sadeln.

Hästen går som en dröm i den och jag som har ratat bomlöst i många många år fick ge mig här.
Man kan ju inte hoppa i bomlöst att hoppa några skutt här och där går superbra.
Men satsar man på en hoppkarriär och tävlar varje helg och tränar 2 ggr i veckan ska man ha en bomsadel för ryggens bästa!
Vissa modeller som min får man inte heller tävla dressyr med vilket jag tycker är helfel.
Men nu är det så , så jag kommer köpa en billig bomsadel att ha när jag tävlar bara./(självklart ska den ligga bra)

Här är min nuvarande( har ändrat knästödena och gjort dom större)

16556_10152030414713998_1838357662_n_zpsf14d40b1.jpg

Min förra

sadeln-1_zps6fb52b44.jpg

Här är en bild på min förra bomsadel som anses vara kort i anläggningsytan, och så provsadeln av den bomlösa som man ser är sjukt kort.
Kortare sadel än så här i 17,5 säte är nog svårt att få.
Så bra för hästar med kort rygg=)
gloi-maxflex_zps9e0f0e29.jpg

Hoppas du fick lite hjälp

Jag har en bomlös Masterback dressyrsadel och jag älskar den! Hästen musklar sig fint och verkar gilla den han också :) Köpte den pga min förra hästs dåliga sadelläge och fortsatte ha den på min unghäst och den har fått vara kvar på honom, han är nu 6 år :)

Den är snygg! Ingen ser att det är en bomlös om jag inte säger det. Man får en nära och bra kontakt med hästen jämfört med en bomsadel. Har funderat på att prova ut en bra bomsadel till min häst men har sen ändrat mig för både jag och han trivs med denna så varför ska vi byta? :)

Man får inte glömma att det finns en uppsjö av bomlösa sadlar i alla prisklasser.
Det går inte att dra alla bomlösa över en kam.
spectrat går från obekvämt och vinglig till sadlar som är sköna och lika stabila som en bomsadel.
Det är som med alla saker man köper, du får vad du betalar för när det gäller hästens och ryttarens bekvämlighet.

Tack till er alla som har svarat. Det låter spännande och jag hoppas att jag får chansen att prova nån gång. Eftersom jag inte vet nån annan känsla än den i en vanlig bomsadel förstår jag inte riktigt hur det känns "när man kommer närmare hästen" så det ska bli intressant att jämföra. Är det fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har iofs ridit i fler olika modeller, en del av mer soffkuddevariant, en del tycker det blir för ostabilt, men jag har aldrig upplevt det så. Man blir mer rörlig, det är väl det enda egentligen. Har även ridtidit i och ägt flera bomlösa dynor (googla på Diddi-dyna) om du inte vet vad det är, de var bra för min sits för att man måste bära upp sig själv helt och inte har ngt att ta spjärn mot.

På en lite tunnare häst upplever jag dock att man nästan måste ha en sadel med koppjärn fram eftersom sadeln gärna kollapsar över ryggen annars.

Vilken var det? Jag funderar nämligen på att införskaffa en allround för hoppning.

Var en Eric Thomas tror jag, dvs ingen bomlös hopp. Men som jag sa, gick varken att rida dressyr i den eller att hoppa i den.

Jag rider i en Barefoot Arizona och älskar den. Har även en Barefoot Arizona Nut som är snyggare men inte lika bekväm, dock inte obekväm på något vis, bara inte lika mjuk och skön för rumpan. Jag sitter bra med korrekt sits, stabilt och jätteskönt. Man känner hästens rörelser mycket bättre i en bomlös sadel. Hästarna gillar dem också och jag kommer aldrig mer att rida i en bomsadel. Jag bör kanske tillägga att det är bomlösa westernsadlar.

Det gör inget att det är en westernsadel du berättar om. Jag vill ha så mycket input som möjligt.

Tack också för alla olika synpunkter och t o m bilder, jag blir mer och mer nyfiken :)

Jag har en bomlös Barefoot allround, och den är helt underbar att rida ut i! Sjukt skön verkligen! Dock inget stöd för benen om man behöver det, mer som att rida barbacka egentligen.. Man får inte såå dålig sits/stolsits som många beskriver, vid dressyr, men inte optimal att trimma i direkt.

Så en toppenbra uterittsssadel/lättare dressyr!

Såhär ser det ut uppsuttet. Här har ryttaren operarat ryggen, så går säker att få till en bättre sits!

felicia_juni_2013_sofia_478_51aedcd1ddf2b316a7d405a7.jpg

Senast ändrad:

Det finns ju flera olika sorter, vissa mer olika bomsadlar än andra.
Själv har jag en Startrekk Island, den ser precis ut som en bomsadel och alla som provat den tycker att den känns som en bomsadel fast lite mjukare i sitsen.
Nu har jag ridit enbart bomlöst sedan 2003, men någon gång har jag ju testat en vanlig sadel. Det jag kan känna som en större skillnad är att jag inte känner sittbenen lika tydligt i den bomlösa. I en vanlig bomsale kan jag ju verkligen känna exakt hur jag sitter på sittbenen och hur det blir om jag ändrar något i kroppen, i den bomlösa är det mer otydligt.
Kanske är en nackdel på högre nivå inom dressyr, men på hobbynivå funkar det för mig iaf.

Jag testade nyligt Startrekks allround, det var en fin en, skön att rida i. Nu vill jag ha en dressyr, och den där var för lite dressyrig för min smak, och hoppning gör vi inte. Så för mig var den inget, men vill man ha en allround så kan jag rekommendera den.
Personligen är jag tveksam till allt av "allroundmodell", jag inbillar mig att de blir varken bra på det ena eller det andra...

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar