Hur är bruksraserna???

C

ChristinA

Jag är lite nyfiken på hur de fungerar i relation till varandra.
T.ex den ena är bra på spår medan den andra är värdelös men bättre på lydnad. Eller att den ena rasen är inte bra nuförtiden p.g.a avel osv osv.
Tala om för mig hur de fungerar att träna med!

Undrar också vilka som räknas till bruksraser, är det dessa:
Belgiska vallhundar
Hollandse Herdehond
Svart terrier
Australian Shepard
Beauceron
Bouvier des Flandres
Boxer
Collie
Dobermann
Hovawart
Kelpie
Cattledog
Riesenschnauzer
Rottweiler
Schäfer

en sak kan jag svarw på och det är att alla är bruksraser (tror jag i a f). den andra frågan vill jag också ha svar på, rasernas egenskaper och vad som skiljer dem åt.

Ååå, detta var ju lätt att svara på! Kelpie är bäst på allt utom skyddsbiten :D :rofl: :D :p Sen är de även bäst på detta :bump: De är helt underbara att träna med, lättlärda, snabba, med bra av och på knapp

Jamen visst :D och inte en enda som har opponerat sig ännu. Då måste det vara helt sant oxå :p :cool: :D

haha, alldeles säkert. tills jadzia får läsa. då blir det schäfer eller möjligtvis rottis för hela slanten.

Då får nog jag lägga till en liten protest! :angel:

Måste ju säga att schäfern är den optimala hunden för samtliga grenar inkl. skydd så det måste ju innebära att schäfern är den ultimata hunden . :D :cool: :angel: :banana:

Men däremot har jag på film sett den bästa skyddshunden. En chihuahua. Helt outstanding!!! :bow:

Ps. Om ingen protesterar över att schäfern är den optimala hunden inom bruks inom 30 sek så klubbar jag på det. :angel:

PROTESTEN godkännes icke!!! :eek:

Agility, du har glömt agility en mycket viktig gren :D. Där är inte Schäfrar speciellt framstående...så det är inte ALLA grenar. Dessutom får man nog säga att Kelpien är duktigare i lydnad, sök och lika bra i spår...

Kelpien är mycket snärtigare, fartigare, smidigare och är inte så sönderavlad. Det vill säga de ser inte ut som Ringaren av Notre Dame i ryggen och hasorna har en normal vinkel. Dessutom så finns det en gnutta kängru i dom då de liksom är lite hoppiga och studsiga :devil:.

Fast jag måste erkänna att någon riktig skyddshund skulle aldrig min hund bli :rofl: Men jag har ju min JR, han skulle nog passa förträffligt till denna gren...

Sjunger Kelpiens lov :love: :love: :love: :love:

PROTESTEN godkännes icke!!!

Ledsen Geezer. Din protest på min protest skulle varit inne för längesedan. Det stod 30 sek och tyvärr finns inget att göra. :angel: Reslutatet står kvar.... :D :D :D :devil: :angel: :p

Jag kanske skall svara på frågan oxå istället för att tramsa. Här kommer mitt subjektiva svar:
Belgiska vallhundar är väldigt allround, lika allround som Schäfern, ffa Malinois som kanske till och med är mer allround. Dock har många Belgiska Vallhundar problem med temperamentet, vanligt är tillgänglighetsproblem. Jag skulle kunna tänka mig en Malle om Kelpien då skulle försämras eller utrotas från jorden.

H. Herdeshund - har jag bara träffat ett fåtal av men verkar ha mycket motor är allround men precis som hos den Belgiska Vallhunden verkar det som om många har problem med tillgängligheten. Dessutom har de jag har träffat varit väldigt tuffa och direkt hårda.

Svart Terrier har jag inte träffat.

Australian Shepherd är ju en 'moderas' verkar det som. Väldans poppis. De jag har träffat har haft väldigt stor spridning i sitt sätt att vara. Allt från riktigt fina hundar med alla de positiva egenskaper man kan önska sig från en vallhund, dvs föriga, snabba i reaktionerna, arbetssamma mm men jag har även träffat riktiga nervvrak. Rasen skall vara lite reserverad för främlingar men ibland så verkar det ha gått till överdrift. AS har ganska likt användningsområde som tex Kelpie.

Beauceron - kan jag inget om.

Bouvier - är ganska envisa verkar det som.

Boxer - tror jag är en lite underskattad ras av vissa människor. De kan vara flamsiga och tramsiga, ofta benämns det som 'boxerfnatt' men jag tror det är en ursäkt för lite dålig lydnad. De kräver nog ofta en lite fastare hand än vad många Boxrar får men jag tror att det är hund som i åtminstone lydnad, tjänstehundsbiten(vissa) och agility är lite underskattad.

Collie är i mångt och mycket sönderavlad. Vill man hålla på med bruks eller annat arbete så skall man nog fundera både en och två gånger. Många verkar väldigt ljudkänsliga, svår motiverade osv. Korthårig säger en del är bättre men jag kan inte svara på det.

Dobermann kan jag inte mycket om mer än att den delvis har gått samma öde som Collien.

Hovawart kan jag heller inget om.

Kelpie :love: som sagt det är ju en fin ras.

Cattledog kan jag alldeles för lite om för att uttala mig. Men de ser coola ut tycker jag. :cool:

Riesen - schnautzer för schnauzermänniskor. Jag är inte schnautzermänniska och tycker de verkar mest envisa, buttra och ser lite arga ut med sina buskiga ögonbryn.

Rottweiler - på grund av dess tyngd så är det en ras som jag inte alls intresserar mig för och det finns folk som kan rasen mycket bättre än jag på detta forum. Därmed skall jag hålla min mun stängd här.

Schäfer är väl bra men jag tycker de flesta är knepigt byggda. Jag tycker även att många är lite 'sega' när de jobbar. Dock är det en väldigt komplett ras, du kan som sagt köra allt med en Schäfer. Du kanske inte blir världsbäst i vissa grenar men du helt klart bli bra och det är ju ganska unikt. :bow:

Jag hoppas detta var ett svar i den linje som du kanske hade hoppats på när du ställde frågan. Men som sagt det är väldigt subjektivt.

Men jag var ju och köpte glasögon :cool: jag hade ju ingen chans. :D

Gör ett nytt försök, skam den som ger sig. Se och smält :love: :

Den finaste bruksrasen!

Och jag menar inte han i bakgrunden då, han är mest bara argsint och söt! :crazy:

Ja, okej då! :D Vi säger väl lika då...

Men din beskrivning ovan var lite läskig. Mina tankar och nedskrivet via din dator. :crazy:

Måste faktiskt hålla med om allt! Dock ett litet tillägg om hoffen. Tycker det verkar vara med skärpa i dem än man tror. Har träffat en del och alla mycket trevliga, men jäklar vad de kan tända till. :eek:

Och ja *viskar* ....kelpie har varit ett av de alternativ jag haft när jag letade brukshund.

mm, kanske men tycker väl inte att de schäfrar jag sett
varit sega..( inkl mitt krutpaket till hund :cool:)

Inte sega som hundar men om man tex pratar lydnad så premieras att momentet utförs snabbt/rappt och här anser jag en hel del Schäfrar brister. Schäfrar kan ju lydnad lika bra som en Kelpie eller BC, det är just ffa snabbheten som brister. Ibland tror jag dock att det beror på gammeldags träningsmetoder hos vissa Schäferägare. Ibland beror det på hunden. För mig som har lydnad och agility som 'huvudnummer' är ju snabbheten mycket viktig.

För visst är det krut i Schäfern när det gäller arbetslust osv.

I Finland finns det dessutom en Schäfer som är fantastiskt duktig på agility, snabb som tusan. Det finns några här i Sverige men de kan inte mäta sig med denna. :)

Tack för svaret!
Det var precis så jag hade tänkt mig!
(Det svaret där du pratar om raserna då... :devil: :angel:)
Kul att lära sig lite mer, och höra hur det VERKLIGEN är. En ras standard talar ju inte alltid om detaljerna, hundarna låter ju alltid väldigt fina enligt den.

Ja just det!
Det gick jag faktiskt och tänkte på igår. (Låter sunt, är man inte inne på buke och snokar så går man och tänker på vad man skall skriva i inläggen... :crazy:)
Men berätta lite om den då, har för mig att du har en!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset