Jag kanske skall svara på frågan oxå istället för att tramsa. Här kommer mitt subjektiva svar:
Belgiska vallhundar är väldigt allround, lika allround som Schäfern, ffa Malinois som kanske till och med är mer allround. Dock har många Belgiska Vallhundar problem med temperamentet, vanligt är tillgänglighetsproblem. Jag skulle kunna tänka mig en Malle om Kelpien då skulle försämras eller utrotas från jorden.
H. Herdeshund - har jag bara träffat ett fåtal av men verkar ha mycket motor är allround men precis som hos den Belgiska Vallhunden verkar det som om många har problem med tillgängligheten. Dessutom har de jag har träffat varit väldigt tuffa och direkt hårda.
Svart Terrier har jag inte träffat.
Australian Shepherd är ju en 'moderas' verkar det som. Väldans poppis. De jag har träffat har haft väldigt stor spridning i sitt sätt att vara. Allt från riktigt fina hundar med alla de positiva egenskaper man kan önska sig från en vallhund, dvs föriga, snabba i reaktionerna, arbetssamma mm men jag har även träffat riktiga nervvrak. Rasen skall vara lite reserverad för främlingar men ibland så verkar det ha gått till överdrift. AS har ganska likt användningsområde som tex Kelpie.
Beauceron - kan jag inget om.
Bouvier - är ganska envisa verkar det som.
Boxer - tror jag är en lite underskattad ras av vissa människor. De kan vara flamsiga och tramsiga, ofta benämns det som 'boxerfnatt' men jag tror det är en ursäkt för lite dålig lydnad. De kräver nog ofta en lite fastare hand än vad många Boxrar får men jag tror att det är hund som i åtminstone lydnad, tjänstehundsbiten(vissa) och agility är lite underskattad.
Collie är i mångt och mycket sönderavlad. Vill man hålla på med bruks eller annat arbete så skall man nog fundera både en och två gånger. Många verkar väldigt ljudkänsliga, svår motiverade osv. Korthårig säger en del är bättre men jag kan inte svara på det.
Dobermann kan jag inte mycket om mer än att den delvis har gått samma öde som Collien.
Hovawart kan jag heller inget om.
Kelpie
som sagt det är ju en fin ras.
Cattledog kan jag alldeles för lite om för att uttala mig. Men de ser coola ut tycker jag.
Riesen - schnautzer för schnauzermänniskor. Jag är inte schnautzermänniska och tycker de verkar mest envisa, buttra och ser lite arga ut med sina buskiga ögonbryn.
Rottweiler - på grund av dess tyngd så är det en ras som jag inte alls intresserar mig för och det finns folk som kan rasen mycket bättre än jag på detta forum. Därmed skall jag hålla min mun stängd här.
Schäfer är väl bra men jag tycker de flesta är knepigt byggda. Jag tycker även att många är lite 'sega' när de jobbar. Dock är det en väldigt komplett ras, du kan som sagt köra allt med en Schäfer. Du kanske inte blir världsbäst i vissa grenar men du helt klart bli bra och det är ju ganska unikt.
Jag hoppas detta var ett svar i den linje som du kanske hade hoppats på när du ställde frågan. Men som sagt det är väldigt subjektivt.