Hur är bruksraserna???

En bra briard är väldigt allround och funkar till de flesta grenar. Alerta, föriga, kvicka jyckar med mkt motor.

Läste ngnstans ngn gång: Bra briard = Bra brukshund. Kan inte annat än hålla med! :)

Fast min erfarenhet är att det kan vara lite svårt att få tag på en bra briard, åtminstone var det det förut. Många som var lite knepiga psykiskt tyvärr. Men annars håller jag med om att en bra briard är en underbart rolig, livsglad, lättlärd, användbar och bra hund med mycket go i! (har haft en själv för länge sen)

Helt korrekt, så är det fortfarande. :( Det gäller att vara petig när man letar valp och veta vad man vill ha, extra klurigt blir det nog om man inte är så insatt i rasen.

Boxer - tror jag är en lite underskattad ras av vissa människor. De kan vara flamsiga och tramsiga, ofta benämns det som 'boxerfnatt' men jag tror det är en ursäkt för lite dålig lydnad.

Får en Boxerägare lov att protestera liiite? :D
Jag håller iofs med dig om att man måste ha en fast hand med en Boxer och att god lydnad går att uppnå med Boxer VET jag (dock inte ännu av egen erfarenhet... *hepp!* :smirk:), men det där med Boxerfnatt (av mig personligen benämnd som BoxerFJANT!) det HAR de... *nickar*
Min 2-årstik som alltsom oftast kan gå lös och fot med alla möjliga retningar omkring oss får nu och då något som jag bara kan benämna med bus-anfall! :D
Då rusar hon runt, runt mig och gör Boxerpiruetter och är helt sjövild och stendöv och jag vet inte allt. MEN.. och här kommer min poäng. Om jag uppmuntrar henne och rusar runt och fjantar mig själv samtidigt så blir vår kommunikation efteråt betydligt bättre och hon gör det INTE mer ofta då! Så jag vill nog hävda (iaf för MIN hund) att de där fjantrycken är något positivt.
En Boxer som inte får få de där rycken (pga för höga (??) lydnadskrav) blir en ledsen och uttråkad Boxer. Och vad kan väl vara tråkigare och mer onaturligt än en Boxer som är less på livet? Det är ju trots allt Boxerns lekfulla, spralliga temprament som gör den till den fantastiska hund den är! :cool:

/JES
som har börjat lägga till ett kommando när hon gör piruetterna nu för att en dag kunna säga:
Vad gör en riktig BOXER? och få piruetter till svar! :rofl:

P.S. En Boxer är också bra på att :bump:!

Hmm...Harkel...får jag lägga mig i här? :confused: :)

Boxer kan nog vara bra på det mesta, även agility eftersom de är ganska smidiga. Jag tror att lydnad också skulle vara något som de gillar för min ringa erfarenhet av boxer säger mig att de vill vara till lags.

Collie är en ras jag inte är så förtjust i eftersom de verkar lite mesiga och tittiga. Och skälliga. De trivs nog bäst med att valla och tex spår intresserar dem inte alls. Kan även tänka mig att de kan vara bra på agility.

Och så har turen kommit till MIN ras, nämnligen Dobermann. Jag älskar verkligen denna rasen! I alla fall min hund är; snabb, mycket smidig, vänlig mot familjen, lite reserverad mot främlingar, men det brukar gå bra om personen i fråga låtsas som hon inte finns, kan vara lite feg ( hittar hon något som är hemskt så vill hon gärna att jag går före henne och kollar först....med andra ord, äter det upp Matte så sticker jag ), vaktar men är inte aggressiv...ja, hon är helt klart en bra hund, som passar till lydnad och även agility. Fast man måste vara MYCKET envis mot en dobermann.
Det enda jag har problem med är att få den här 4 år gamla tiken att fatta vad jag menar när jag säger FOT. Jag har haft henne sedan hon var 8 veckor och har kämpat med det hela tiden. Om hon hade fått bestämma så hade hon sprungit alltid.
Det här med boxerfjant eller boxerfnatt, det finns utan tvekan hos en dobbis också!!

Schäfer är en hund som jag är trött på. Visst är den en allroundhund, men bara om man hittar ett bra ex av den rasen och det är svårt. De är annars gnälliga, skälliga, hypernervösa och de har en riktigt dålig hälsa både psykiskt och fysikt. Det är synd för jag skulle gärna vilja ha en svart schäfer!

Rottweiler är också en bra hund, men precis som dobermannen så ska den vara i rätt händer. De måste arbeta för att fungera bra och man måste hålla lydnaden igång. Många som köper dobber eller rottis är icke hundvana eller har en förlegad syn på hunduppfostran och så blir det bara fiasko av det. Synd för de är bra raser.

Hm...det blev lite långt.... :angel:

Förstod inte riktigt dina smilies i första raden, men självklart får du lägga dig i!
Alla svar är intressanta!

Greezer - har du kelpie?

En härlig ras. Massor av arbetsglädje, snabbhet och arbetsglädje :love:

"Schäfer är en hund som jag är trött på. Visst är den en allroundhund, men bara om man hittar ett bra ex av den rasen och det är svårt. De är annars gnälliga, skälliga, hypernervösa och de har en riktigt dålig hälsa både psykiskt och fysikt. Det är synd för jag skulle gärna vilja ha en svart schäfer!"

måste försvara min ras lite :D

Schäfern ÄR ändock den mest använda tjänst/polis-hunden,
deras höftproblem har blivit bättre de senaste 10 åren
och de är den mest allrounda brukshunden än i dag :smirk:

Håller med dig att det finns mycket schäfrar som inte
borde få bära namnet schäfer :o

Men fler och fler raser börjar bli sönderavlade
på ett eller annat sätt..inte bara schäfern.

/ julia

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset