Hur anmäla vanvård?!

W

Wilma

Vem kontaktar man då man träffat på vanvårdade hästar? Hur går man till väga?

Är det någon här som är djurskyddsinspektör?

Hästarna ingår i en verksamhet och är i dåligt skick. Personen har tidigare blivit anmäld tyvärr utan verkan.

Vill inte gå in på detaljer men det var en hemsk syn att se dessa hästar. :cry:

Sv: Hur anmäla vanvård?!

Ring din kommun och be att få bli kopplad till miljökontoret eller fråga efter en djurskyddsinspektör! Om personen tidigare blivit anmäld "utan verkan" så kanske det inte handlar om vanvård, även om DU anser det. Eller (vilket ofta kan vara fallet) så har ägaren skärpt sig en period, men sen börjat skita i det igen. I så fall är det bra om du anmäler så att de vet att något händer när de inte följer lagar o regler.

Sv: Hur anmäla vanvård?!

Jo så är det! Allt är en tolkningsfråga. I det här fallet är det inte fråga om att djuren självdör eller vadar i lera. Ägaren har blivit gårdsblind(gissar jag) men det finns flera faktorer som måste ändras med relativt enkla medel. Jag som "kund" har svårt att anmärka då man inte vill "göra sig ovän" . Däremot borde det göras rutinbesök hos företagaren som i grund o botten har en sund hästsyn som någonstans har gått snett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar