Hur anlägger man en ridbana?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare LitenGnista
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 10 265
Sv: Hur anlägger man en ridbana?

Nej, det var inte själva grävningen som skulle kosta så mycket.
Grävningen får vi nog ett bra pris på. Det skulle vara själva fyllet, sanden som skulle kosta så mkt pengar???

Jag vill nog ha en lite "hårdare" bana. Så, lite mera nyfiken på vad det kan kosta att fylla den 20x40 med 08?

/Jezz

jag blir lite förvirrad här :confused:
menar du sandkostnaden eller?

Och Lovisaeleonora_ du har helt rätt
hur det än är så finns det folk till allt :(
man kan bli pålurad det mesta. sen står man där med en saftig räkning och känner sig besviken och helt misslyckad...

Egentligen så är det pest att göra nåt sånt här, skulle aldrig våga bygga ett nytt hus tex. Har hört så mycket om hur folk blivit blåsta. För att inte tala om hästköp...
Nu vet jag :idea:
man kan köpa ett hus med färdig ridbana :bump:

Ja, bara sandkostnaden.

Och hej du, jag bygger nytt hus, nytt garage, nytt stall och har just köpt 2 hästar :D
Liiite modig får man vara ibland :rofl:
/Jezz

:bow:
säger jag bara...
lycka till
*väser avundsjukt*
men du, det verkar jättedyrt... sanden alltså.
Vi resonerade så, att hurdan gård har vi?
Är inte företagare, och har ingen hästverksamhet. Får inte dra moms...
Kostnaden för ridbanan, får man tillbaks den om man säljer gården?
Lägga massor på nåt som inte kan matcha resten av gården. En proffsridbana som kostar multum och ett litet stall med några pållar som man har för kul, liksom....
Hade varit bättre att lägga dom pengarna på att göra nytt stall i den gamla lagårn istället, men nej, jag är nöjd med det stall som finns nu. Och ridbana, och hästar, (och resten med :D ).
(men förresten, jag önskar mig en ny soffa :) )

Jag vill nog ha en lite "hårdare" bana. Så, lite mera nyfiken på vad det kan kosta att fylla den 20x40 med 08?

/Jezz

0/8 vaddå? Finns ju 0/8 Dräneringsgrus, gångbanegrus, naturgrus, fyllesand osv...
0/8 Dräneringsgrus kostar 68 kr/ton + moms på "vårt" grustag
0/8 Naturgus kostar 47 kr/ton+ moms.

Ojdå,
Visste inte att det fanns olika sorters 08 :o
Vilken sort är bäst då att ha i en ridbana?
Och hur tjockt behöver man lägga för att det ska bli bra?
//Jezz

0/8 anger bara storleken på kornen, dvs att det är korn mellan 0 och 8 mm. Men sen finns det olika material, olika form på kornen, olika fördelningar mellan storlekarna, osv...

Vilken sort som är bäst och hur tjockt lager man behöver finns det många olika teorier om ;) Några olika förslag står det ju om i den här tråden. En del beror nog också på marken man har att utgå ifrån.

Men 100 000 enbart för sanden ska det nog inte behöva kosta...

Om man tar ett ungefärligt pris på 60 kr ink moms för tonnet, så blir det ung. 6000 kr för det.

vår bana 20*40= 800 kvm och ~ 15 cm lade vi på 90 ton, men vi skulle tagit ett lass till, dvs 100 ton.( ~125 kg per kvm.) Ungefär 6 öre kilot...

Så det är en bra bit kvar till 100 tusen kr. Dela 100 tkr på 800 kvm så blir det ung 125 kr/kvm, det är ju som ett laminatgolv :D I ditt fall skulle sanden kostat 1 kr kilot...
hoppas jag räknat rätt nu, annars :o

Sätt dig med miniräknare och räkna ut hur mycket du vill ha av varje sort (stenmjöl, natursand, ..-)

Alla bor inte granne med en grusgrop ;) Det är ju frakten som brukar kosta mest.

Räknade ihop vårat nu, vi har lagt 120 ton stenmjöl à 114 kr/ton (exkl moms, inkl frakt) och sedan 40 ton sand à 109 kr/ton. Totalt ca 23.000 inkl moms. (Hjälp vad många ton det blev :eek: )

Ja du det är 10-11 kr kilot det ;) plus moms
men det är en bra bit kvar till 100 tkr eller hur? Du får fyra banor för det...
Ja ja, jag vet att jag är matematikfreak, men jag måste räkna ut allt:D

ja jag vet att jag fått billig sand, men...
nån gång ska man ha flyt...
(Däremot så har vi väldigt långt till havet :smirk: )
Frakten, räknades det per lastbil och släp eller antal ton eller timtid eller hur gjorde ni?

Tack till både AnnA och Skaraborg. :bow:
Då behöver jag inte vara så nervös för det.;)
/Jezz

Han kollade hur långt bort jag bodde och sedan räknade han ut ett ton-pris åt mig inkl. frakt. Exakt hur han räknade det vet jag inte, men jag antar att de utgår från en genomsnittlig lastvikt och slår ut milkostnaden på det.
(De kommer inte fram med bil+släp till mig, om de kunnat köra med släp hade det blivit billigare.)

Fin! Vilka vackra, proffsiga staket alla har :)

Hur tjocka lager har du lagt och vilken slags grus och sand har du använt? Vad kostade det och hur långt har du till grusgropen? :D

Här kommer en suddig bild på min bana:

hus.jpg

Jag är också matematiknörd, så jag måste ju påpeka att det blir 10-11 ÖRE per kilo ;)
:o så var det ju de där decimalkommana
hade helt för mig att jag skrev öre...
Tack AnnA_
Jag hetsade upp mig så över det häftiga sandpriset, du vet :D

Ser jättefint ut.
Kostnad?
/Jezz

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 688
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 659
Senast: Mickizz
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 204
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka