Hur allvarlig är svullnaden?

S

Spiggen

Hästen har gått ojämnt i ena varvet länge nu. Blir bättre ibland, sämre ibland. Det vämer ur, men tar en stund. Men man kan nästan alltid se att det inre bakbenet i detta varv liksom pendlar utåt, istället för att böjas vid hasen som det andra gör; dvs rörelsestörning.

Jag har trott att det är spatt ett tag nu...tyvärr äger jag inte hästen och kan inte förmå henne att kontakta veterinär eller VEM SOM HELST (börjar bli frustrerad).:(

En gång när jag tömkörde honom för ca en månad sen så var han faktiskt nästan halt, VÄLDIGT oren iaf. Ville INTE böja hasen och hela bäcknet var snett. Och det var liksom lite, liiite mjukt på insidan av hasen. Tyvärr var inte ägaren där då. När jag skulle visa ett par dagar senare så var det som bortblåst, bättre än på länge!

Nåväl! Nu idag hade han tydligen blivit gallig på det benet också, inte på hasen utan på skenbenet ned mot kotan.:eek:

Vad tror ni? Beghöver jag vara så orolig som ni förstår att jag är? Ibland nästan hoppas jag att det ska märkas tydligt att något är fel så snart som möjligt, så att han inte går och kompenserar för den här skadan jag tror/inbillar(?) mig att han har!!!

Kan jag ha fel och ägare plus en utomstående ha rätt. "Alla hästar är ojämna" "Han är inte halt, då är det ingen fara med gallor".

HJÄÄÄÄÄLP......
 
Sv: Hur allvarlig är svullnaden?

Hovböld kanske?

Min häst hade det i ena bak för ett tag sen...var lite oren länge o det värmde ur varje gång, vissa dagar värre än andra...svullnade sedan runt kotan o hela skenbenet....Det var mycket riktigt en hovböld som hade börjat gå in i mjukdelarna i ballen, å de fick gipsa o så ett tag....Men nu é hon bra!!

Hoppas du hittar felet snart!
 
Sv: Hur allvarlig är svullnaden?

Hej!

Du behöver hjälp av en veterinär som kommer och tittar på din häst. Ring och boka en tid.
 
Sv: Hur allvarlig är svullnaden?

Myy skrev:
Hej!

Du behöver hjälp av en veterinär som kommer och tittar på din häst. Ring och boka en tid.
Inte min häst... försöker förtvivlat få ägaren att ta ut en veterinär.
 
Sv: Hur allvarlig är svullnaden?

det låter precis så som min häst va i höstas. vissa dagar gick hon felfritt andra hältade hon ganska mycket. hon blev lite svullen i senskidan, nästan som gallor. jag åkte till veterinären och hon hade hovledsinflammation, din häst kan inte ha fått kotledsinflammation??

om det var hovböld borde den ha spruckit fram om det gått så långt så hästen är svullen i benet. det går ganska fort.

besök en klinik så fort som möjligt, går det för långt är det svårare att behandla.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 651
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp