Hur aktiverar/leker ni med era småttingar?:)

IrishHarmony

Trådstartare
Hej , har en son på drygt 10 månader som inte lärt sig krypa/gå ännu , men vi kämpar på :) hehe
Det jag undrar är hur/ vad ni hittar på med era små om dagarna ?
Ibland får jag känslan av att man inte är kul nog eller aktiverar tillräckligt !
Nu menar jag inte att man aktiverar en 10 månaders bebis extremt mycket men jag har lixom slut på idéer , det blir så enformigt :(

De vi brukar göra är: ut på promenader på olika platser ( har hund så promenader varje dag blir det ), leker med leksaker på golvet, myser i soffan framför tv, tittar lite på disney junior ( han ÄLSKAR Musse piggs klubbhus )
Laga mat ihop , äta tillsmammans, springa i gå stolen, leka tittut lekar, sjunga lite, bada osv ! Ja busa och mysa i allmänhet:)
De kanske är rätt mkt grejer ändå men dagarna blir ju alltid samma känns de som ! Har slut på idéer ?!

-Det är ganska många som går på öppna förskolan osv och träffar andra barn med föräldrar , det har vi inte gjort tyvärr.. Bor så otroligt avlägset ! Närmsta tar en halvtimma att köra till !
Vad har ni för erfarenhet av öppna förskolan ?
Tänkte om det är värt kanske att ta sig dit?:)
Vad hittar ni på med era små, kom med lite idéer nu :)
Tack på förhand !

Sv: Hur aktiverar/leker ni med era småttingar?:)

För det lilla barnet tror jag era dagar är alldeles perfekta. Barn gillar och behöver "repetition" och rutiner. De vill ju gärna leka samma lek 1000 gånger fler än vad man själv vill. :grin:

Däremot kan jag förstå känslan utifrån mig själv; att man som förälder kanske tröttnar på samma schema varje dag.

Jag har aldrig varit på öppna förskolan heller. När jag var föräldraledig så var det också ganska "tjatigt" till slut. Men i och med att jag inte varit ledig på heltid längre än max 6-7 månader med båda barnen så gick det ju bra.

Mitt tips till dig är att utgå från dig själv; vad skulle göra dig lite mer road? Och ta med barnet på det. Bara en enkel utflykt till en lekpark och avsluta med en fika någonstans kanske kan känna som att det "hänt" något den dagen.

Det finns ingen kyrka i närheten? Här har de "babyrytmik" (fast kallar det nog sångstund för barn 0-4 år) på både klassiska kyrkan och missionskyrkan.
Till det sista ska vi om en halvtimme, ska bara göra ett tappert försök att få bort all leverpastej och välling först:grin: Leka med maten är favoriten just nu tillsammans med att han gömmer sig i tittut (8 månader)

Hej, tack för era svar :) ska försöka komma på något kul:) i kväll ska vi iaf gå och kolla på hans moster när hon sjunger på posthotellet i Göteborg så de ser vi fram emot, får bara försöka hitta på något kul innan med :)

Jag tycker du låter som en toppenmamma! Om du får tråkigt kan man alltid försöka hitta andra mammor eller babysar

Jag tycker du låter som en toppenmamma! Om du får tråkigt kan man alltid försöka hitta andra mammor eller babysar

Tack , va gulligt sagt :)
Har inte mkt kompisar med barn ( bara bekanta ) som jag inte umgås alls nästan med...
Kanske värt att testa typ öppna förskolan eller ngt sådant kanske ngn dag i veckan :)?

Sen dottern blev ett år har det väl blivlit mer saker som vi gör "för hennes skull" te.x gå till lekparken. Annars lever vi på vårat vanliga liv och hon hänger på och deltar i den mån hon kan och det är säkert. Just nu i skrivandets stund håller hon på att skruva ihop möbler med sin pappa. :love:

När hon var under året så var det verkligen hänga på i det dagliga. Tvättstugan är favoritrummet, samtidigt som jag/maken gör det vi ska så passar vi på att busa och leka, samma sak i köket. Där är det ju lite mer kritiskt eftersom matlagning kräver lite men hon kan också leka självständigt "Bredvid" så att säga.

Att hon har deltagit i allt vi har gjort betyder ju inte att hon varit passiv och att vi inte "Lekt" samtidigt. Allting tar lite längre tid men så är det lite roligare också. ;)

Det är som sagt var nu, framförallt egentligen de sista månaderna som det har blivit mer att vi faktiskt leker-leker med leksaker, sitter tillsammans på golvet osv och gör saker som "bara är lek".

Jag tycker att det låter som att du är en ambitiös och vettig mamma. :)
Ibland tänker jag så här efteråt att när jag upplevde dottern som "uttråkad/rastlös" så var det för att hon själv kände någon rastlöshet/otålighet som sporrade henne att börja gå och sånt senare, snarare än att det var tråkigt för henne.

Senast ändrad:

Sen öppna förskolan och så ... det var inget för mig.
Babycafé tyckte jag kändes lite som Solsidan Live och jag hade jättesvårt att relatera till de diskussioner som fördes. Dottern var ocks föga inspirerad.
Maken däremot var ofta iväg på "Kyrkis" där det var lite annat klimat och då var också Dottern lite större så hon hade mer utbyte av andra barn.

Jag tror att sånt mest är för föräldrarna så länge barnen är små.

Nja, just babyrytmiken går jag lika mycket för honom som för mig. Du ska se hur han lyser upp och blir glad när jag sjunger hemma nu:love:
Innan illgrinade han mest:angel: (och nu får du nästan ta och sluta byta avatar, känner ju aldrig igen dig:p)

IrishHarmony: Prova på öppna förskolan, kan vara trevligt att utbyta erfarenheter med andra:) Jag har haft riktigt tur med de som går samtidigt som mig, alla är väldigt jordnära och trevliga. Men det kan ju också vara solsidan live som klockmalva säger, det tyckte jag det fanns vibbar av på öppna (fast vi slutade gå pga. mycket folk) och när en kompis gick så fanns det folk som inte prata med henne eftersom hon var 19 och från fel ställe.

Vågar man ens gå på sådan där babysång/babyrytmik? Jag sjunger verkligen katastrofdåligt.. Så dåligt att min mamma alltid bad mig vara tyst när jag var liten :D Därför sjunger jag extremt ogärna inför andra människor.. för deras skull. Måste man sjunga?:angel:

Jag sjunger också katastrofdåligt och blev också tillsagd att vara tyst, men finns ingen annan där som kan sjunga heller!
Självklart så måste man inte sjunga, visst det brukar bli så tillslut ändå men är inget tvång.
Jag tycker det är bra för att jag har lärt mig många barnvisor (som jag kunde som barn men inte längre) och nu kan jag sjunga hemma om sonen vaknar mitt i natten, då blir det bä bä vita lamm:D Innan så blev det väldigt egen komponerat men som björk sa tycker barn om rutiner och att sjunga samma låt när han vaknar på natten tycker jag har gett bra effekt.

Sen har vi lärt oss lite ramsor också, den vi kör mest här hemma har att göra med hästar konstigt nog.

Hej, tack för allas svar! Idag testade vi faktiskt öppna förskolan , idag var det i åldrarna 0-1 år! Otroligt mkt folk och de kändes som om alla kände varandra och dom pratade bara med varandra hela tiden ! Blev lite utanför , kan ju tillägga att jag inte är jätte framåt Heller:(
Tillslut kom en trevlig mamma som jag pratade lite med, vi gick samtidigt in och provade på babymassagen, det var mysigt :)
När vi kom ut ur massage rummet var det helt proppat med folk ca 30 mammor med barn och det var dåligt med plats så då tog vi faktiskt på oss och åkte hem !
Vet inte riktigt om det var min grej, de känns lite väl påklistrat på ngt sätt , verkligen Solsidan !
Kanske ger det ett försök till men tvekar !

Kan du inte se om det finns på något mindre ställe? Upplevde det också som alldeles för rörigt på öppna, dessutom en massa äldre barn som sprang vind för våg och tog de yngres leksaker.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 246
Senast: Amk
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 634
Senast: ISABEL
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 019
Senast: Freyja_bus
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka