Hur åker er hund bil?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 982
Sv: Hur åker er hund bil?

Våran sitter löst i bilen. När vi har ekonomi vill jag köpa en bur till 945 kombi. Till 855:an sitter hon i baksätet, vet jag inte om en bur går in för tillfället, ska kika på lite mått och sånt när det blir aktuellt. Har som regel att hon alltid ska ligga i bilen, även i kombin.

Ett tips är att kolla in beg burar på blocket. Om inte jag har helt fel för mig så är bagageutrymmet i 945 detsamma som till 745 och de reas nästan ut eftersom de bilmodellerna börjar bli ovanliga. Jag hade min gamla bur ute på blocket rätt länge innan jag fick sålt den.

Jag har mina två små troll i Allsafe-selar, båda klockar in på ca 4 kg. Så testa selen på om du inte gjort det! Den går att spänna in bra. :) Sitter perfekt på båda mina och de har verkligen helt olika former.

AH! Då kanske man skulle våga sig på att beställa en! :D Ska först se om jag kan hitta en på nån av djuraffärerna i stan vore ju bra om man kan prova innan man köper, men misstänker att jag få beställa på nätet.

Vilket onödigt sätt att säga det på? Det kan inte vara omöjligt att föra fram sin åsikt utan att bli otrevlig?

.

Nej, jag anser inte att jag ska behöva linda in det jag vill ha sagt i silke om det är just detta jag tycker, det har inget med otrevlighet att göra. För mig är det ofattbart att åka med lös hund i bil kontinuerligt (naturligtvis har jag förståelse för nödfall eller om hunden tillfälligt måste åka i någon annans bil) . Jag har sett vad bilolyckor kan göra med lösa hundar ( i synnerhet de av mindre/mellanmodell) , och det är inte heller något jag har lust att försköna. Det finns oftast inte så mycket kvar av dem om man säger så..asch, nu förskönade jag det iaf.

Tillägger att jag har haft mina förra hundar lösa i baksätet också/alternativt framsätet, ärligt talat vet jag inte vad jag tänkte med.

:bow::bow:
Har själv syndat. Lösa hundar har störst chans att överleva om de ligger hoprullade på golvet vid passagerarsätet, beroende på smäll så klarar man sig själv bättre oxå.

OT
Nu när snön börjar smälta har jag upptäckt en bil som voltat, ca 100 m från där jag blev prejad av vägen i vintras, jag prejades i diket o ingen strörre skada skedd, den voltade bilen var på andra sidan vägen där det är ett stup, bilen är helt demolerad o taket avsågad. En lös hund hade nog inte överlevt den vurpan, vet inte ens om förare/passagerare gjorde det.

Polisen som voltade härom veckan överlevde inte, men det gjorde hans hund som satt i bur.

När vi åker med 745:an åker dom i en dubbelbur med mellanvägg.
När jag åker iväg med en hund åker vi i 855:an med en enkel XL bur.
Åker dom i sedanbil vilket händer så har dom All Safe bilsele på sig, men jag är inte förtjust i att ha dom i bil utan bur.

Våran sitter lös bakom lastgallret i bakluckan.
Bur är på väg :)

Vår hund åker lös i backluckan. Han är så pass stor att något annat ställe bara är rent opraktiskt. Dessutom har han en tendens att bli åksjuk, och då är det bättre för honom att kunna se ut ordentligt.

kl

Det beror lite på. Vi har ingen egen bil så vi åker bil rätt sällan. Numera har vi en bur som tas med iaf vid längre resor. Annars sitter han vid fötterna, helst i passagerarsätet. Då flyger han inte runt (förutsatt att bilen inte voltar...)

*kl*

Får man låna tråden lite?

Köpte ett hundbälte idag men får det inte att fungera bra. Jag tror jag satte det på hunden rätt, men vette tusan om jag satte fast bilbältet rätt. Själva "selen" har en ögla på ryggen där jag antar att bilbältet ska sitta fast, men drar man bara igenom bältet där och knäpper fast så drar det ju åt rätt hårt neråt så det ser ut som att det trycker på ryggen och det märktes att hunden inte tyckte det var bekvämt.

Nån som använder hundbälte och kan förklara hur det ska sitta?

*KL*

Angående lösa hundar i bilen så har min kompis en granne som härom året "körde ihjäl" sin egen hund. Hunden satt lös i bilen, personen ifråga råkade köra i diket men klarade sig utan skador. Hunden däremot bröt nacken. :( Väldigt trist.

*kl*

Får man låna tråden lite?

Köpte ett hundbälte idag men får det inte att fungera bra. Jag tror jag satte det på hunden rätt, men vette tusan om jag satte fast bilbältet rätt. Själva "selen" har en ögla på ryggen där jag antar att bilbältet ska sitta fast, men drar man bara igenom bältet där och knäpper fast så drar det ju åt rätt hårt neråt så det ser ut som att det trycker på ryggen och det märktes att hunden inte tyckte det var bekvämt.

Nån som använder hundbälte och kan förklara hur det ska sitta?
Öglan på hundens bälte skall fästas i den diagonala delen av bilbältet, dvs bältet skall vara fäst i sin anordning innan du fäster hunden, hunden har mao ganska stor rörelsefrihet.
Typ som när du åker till Bilprovningen, hoppas du förstod.

mvh

Viktor åker helst inte :devil:

När han åker åker han lös i bak, med baksätet nedfällt (för liten bil annars). Funderat på att prova sele + bälte men vill han ska ligga ner i bilen så vet inte hur det blir, tror han är lite stor för baksätet med.

I förra bilen åkte han i bur.

*KL*

Det ar svart, om inte omojligt, att kopa bilburar har. Dessutom kor jag fel fordon (F350 med gigantiskt baksate eller jagga) for att ha bur sa min tjej har bilbalte. Hittade ett fran Volvo I 'sakerhets balts material' som fungerar jatte bra. Det satts fast i en rem som ar ungefar 60 cm lang och fasts antingen i sakerhets baltet eller barnstols fasten. Kan man satta det i barnstols fasten hogt snurrar inte hunden fast i det utan kan vanda sig och lagga sig bekvamt.

Min hund sitter i baksätet fastspänd med hundbälte, hade helst velat ha en bur men får inte in en tillräckligt stor bur i baksätet.
Högst på önskelistan står en kombibil + bur.

Jag har en volvo v70. Har bur i bagaget med mellanvägg. En hemmasvetsad rejäl
bur som jag fick med bilen. Vill ha en MIM-bur, men det får vänta lite...

Om det ska med en extra hund så åker mina i samma del (bara en mycket kort sträcka!) eller så tar jag bort mellanväggen beroende på hur väl hundarna känner varandra och trivs ihop. Men jag vill absolut att dom ska få sitt eget utrymme i bilen av flera anledningar.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: fixi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka