Hur åker er hund bil?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 982
Sv: Hur åker er hund bil?

Vad har du för bur i din biL? Vi håller på och letar bur till sambons skoda fabia kombi, så jag blev lite nyfiken på vilken som passar bra :laugh:. Tycker att det är lite svårt när bagagen har så hög kant...

Jag har en från Robust. De är inte billigast men det är samma burar som man köper från bilfirman om man beställer hos Volkswagen/Skoda mfl. De har en sarg som man monterar ihop med överdelen av buren.

Sargen är lika hög som bilens bagage är djupt. Därmed så får man upp buren och dörrarna till den kommer strax ovanför bagagekanten. Har en "Rollermat" som jag rullar ut när jag lastar in och ut hunden för att skydda bagagekanten. Kan ta en bild imorgon när det är ljust.

Precis. Och skiter man i sig själv, så kan man väl åtminstone göra hunden en tjänst och skydda den?

Ja, nu har jag ju varken sagt att jag skiter i mig eller i min älskade hund. Jag försöker komma på en lösning därför jag undrar hur andra har gjort/gör.
Jag får inte in en lagom stor bur åt min hund i varken baksätet eller i bakluckan. Jag försöker träna henne med bältet men det går inget vidare.
SÅ fram tills dess att jag har hittat en lämplig lösning, bur/ny bil/eller att hon vänjer sig med bältet, så åker jag minimalt med bil med henne.
Hon åker max bil 1-2 ggr per månad och då är det ca 15 min.

Så kom inte med nå påhopp om att jag inte skulle bry mig om min hund. TACK.

Våra hundar åker i bagaget med grindar bakåt och lastgaller framåt.
Tyvärr har vi inte möjlighet till separata burar nu när vi bara har vanliga personbilar, men är på jakt efter en mindre skåpbil som vi kan få in tillräckligt många (fyra) burar i.

MIM Variocage dubbelbur Small utan mellanvägg, precis lagom till Leon. Har även en Allsafe sele för gäster etc, så man slipper få en elefant i nacken vid en krock, även om hunden inte har så stor chans att överleva.

Innan jag köpte buren åkte hunden/hundarna i skuffen bakom ett lastgaller.

mina sitter i varsin burhalva i bagaget.
buren är krocktestad och hundarna åker bra i den.
tidigare när jag inte hade kombi åkte hunden (hade bara en hund då) i bur i baksätet. Den buren var i minsta laget, men det funkade....

kl

Läs om krocktester:
http://www.automotorsport.se/news/1...visar-säkrast-för-hund-och-katt-i-bil-är-box/

Fanns en film förut, på Tyska, men den går inte att hitta längre.
Plastburar o helsvetsade burar kan vara livsfarliga.
Finns burar som kan sättas fast i bilbältet i baksätet för mindre hundar o katter, den är krocktestad o påminner om MIM buren i konstruktionen, är något Schweiziskt bolag som tillverkar dem.

Sen är det skillnad på om burar krocktestade o hur, en del är bara testade för frontalsmällar, o andra är bara belastningstestade.

mvh

Hur transporterar ni hunden i bilen?
Sitter den lös i bakluckan?
Bur i bakluckan?
Lös i baksätet?
Hundbälte?

Skulle vara kul å veta! :)
Min hund sitter i baksätet, lös. Inte det bästa men min baklucka är så liten så där får hon inte plats och hon får panik om hon sitter fast så inte så mycket alternativ:)

Jag har mina hundar på

golvet vid framsätet, där ligger oftast mina hundar .
Eller i bur där bak.

Hur transporterar ni hunden i bilen?
Sitter den lös i bakluckan?
Bur i bakluckan?
Lös i baksätet?
Hundbälte?

Skulle vara kul å veta! :)
Min hund sitter i baksätet, lös. Inte det bästa men min baklucka är så liten så där får hon inte plats och hon får panik om hon sitter fast så inte så mycket alternativ:)

Har även tagit in info från andra och från tv att man ska ha hunden på så liten yta som möjligt , helst på golvet ,så hunden är skyddad.
Även i bur i (också skyddad) vid eventuell krock /olycka.!

Jag har mina två små troll i Allsafe-selar, båda klockar in på ca 4 kg. Så testa selen på om du inte gjort det! Den går att spänna in bra. :) Sitter perfekt på båda mina och de har verkligen helt olika former.

Sen tycker inte jag sele är ultimat, men då jag inte har någon egen bil så är det svårt med ordentlig bur i skuffen...

KL: Jag är jätteintresserad av den buren Vallhund pratat om, någon som vet mer om den? Namn? Ska def. googla lite på detta

Jag har mina hundar på

golvet vid framsätet, där ligger oftast mina hundar .
Eller i bur där bak.

skulle precis skriva till TS att OM hunden nu ska vara lös i bilen så är nog golvet framför passagerarsätet fram säkrast för alla i bilen...

Mina två åker i en måttbeställd delad dubbelbur, där den stora har lite mer plats än den lille!

*kl*
Jag har min hund i förankrad bur bak i kombin. För det första av den anledningen att barnen (o jag själv) sitter i bilen och hunden väger 30 kg. Vid en eventuell kollision skulle han ju väga mycket mer och dundra rätt in i oss! Fy!
Den anda anledningen är ju såklart att även min hund ligger mig kär om hjärtat och jag skulle inte låta han åka lös i bilen lika lite som barnen eller jag själv.

Våra hundar åker i bagaget med grindar bakåt och lastgaller framåt.
Tyvärr har vi inte möjlighet till separata burar nu när vi bara har vanliga personbilar, men är på jakt efter en mindre skåpbil som vi kan få in tillräckligt många (fyra) burar i.

Jag älskar min hundbil! :love:

bur.JPG

Har fler platser bakom denna bur då, med öppning ut mot sidodörren. Men jag har ingen bild på den inladdad i datorn än. Men där är 4 st platser i alla fall :) Beroende på mankhöjd kan man ju inte ha dom staplade sådär, i sådana fall får man täcka all golvyta bara - vilket jag gjort, plus dom två översta där också då. Kommer att sätta in ytterligare en på höjden i framtiden förmodligen, det skadar aldrig att ha plats för många hundar.

Har en volvo 945 (kombi då alltså) med mellangaller. Bakgaller (som dörr) kommer att sättas upp om denna passar. Halvbur kommer att köpas när ekonomin ser bättre ut :)

*kl

Jag kör en liten mazda 323 (inte kombi) och Loka sitter i sele bak. Slarvar dock ibland då det är för jäkla bökigt att klättra bak och sela fast henne och dessutom snurrar hon alltid in sig och då måste jag stanna och rätta till.

Den lilla har hittills åkt i fastspänd transportbur, men nu har han vuxit ur den (5kg) och åker för tillfället lös.

Igår var jag dock och kikade på min nya bil, en stoooor kombi :love: som står i pappas verkstad för lite småfix. Så nu tittar jag runt efter burar. Men det är lite halvlurigt att få till en bra lösning när det skiljer så stort i storlek mellan hundarna. Vill dessutom få in en barnvagn där bak så småningom.

KL

Det är olika hur mina hundar åker. Ibland sitter de i skuffen med lastgaller. Ibland i framsätet och ibland i baksätet.

Precis. Och skiter man i sig själv, så kan man väl åtminstone göra hunden en tjänst och skydda den?

Vilket onödigt sätt att säga det på? Det kan inte vara omöjligt att föra fram sin åsikt utan att bli otrevlig?

Till Ts

Jag har inte ens bil just nu (men får äntligen hem den om 2 veckor :)..) men när jag hade det hade jag bur och kommer även ha det sen. Nu har jag köpt bilbälte till henne till de gånger vi har lånat bil. Det är ju precis som du själv sagt viktigt att hunden sitter fast, min gillade inte alls bältet/selen först men vande sig fort.

Vi har en Santa Fe med måttbeställd bur i bagageutrymmet. Men det blev i minsta laget för Corvette så vi köpte en ny bil, Volvo V70, med grindar och galler. Kan tillägga att Corvette är en STOOOr Rhodesian Ridgeback-hane. :)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: fixi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka