Hur åker er hund bil?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 982
A

Amber

Hur transporterar ni hunden i bilen?
Sitter den lös i bakluckan?
Bur i bakluckan?
Lös i baksätet?
Hundbälte?

Skulle vara kul å veta! :)
Min hund sitter i baksätet, lös. Inte det bästa men min baklucka är så liten så där får hon inte plats och hon får panik om hon sitter fast så inte så mycket alternativ:)

Sv: Hur åker er hund bil?

Kanske går det ordna en bur i baksätet? Annars hade jag nog tränat med bälte, under bilkörningen bör dem ju ändå sitta still. Att ha lös hade jag aldrig vågat!

Jag har en kombi, jeppes galler och grindar.

vi har hundarna i en måttanpassad bur i bakluckan (kombi). jättesmidigt tycker jag, och hundarna har gott om plats! vi har funderat på att dela av den (har en skiva som följde med för det syftet) så de har varsin del men den blir nog lite väl smal då, speciellt för schäfern när han blir äldre. nu kan de båda ligga och vända sig utan problem.

hur stor hund har du? jag vet många som har bur i baksätet, det får ju plats en åtminstone mellanstor bur där!

Vi har tagit ut baksätena i vår pegeout 107:a och köpt en måttanpassad bur till schäfern, och terriern har en vanlig fastsurrad transportbur.

Jag skulle inte komma på tanken att låta mina hundar åka lösa i bilen, jag bryr mig mer om dem än så.

Mina två ( stor & liten) åker lösa i bak/framsätet. Stora gubben gillar att sitta fram och går emellan om han vill - men oftast ligger han i framsätet bredvid mig med nosen mot fläkten. :)

Vår hund åker i en vanlig bur som är fastsurrad/fastkilad i baksätet. När väl ekonomin ger med sig ska det bli en större bil med måttbeställd bur i bakluckan.

Skulle aldrig vilja ha hund lös i bilen. när vi krockade med hjort en höst var polisens hundpatrull först på plats, och de var allra mest oroliga över hunden. De sade också att det var buren som skyddat henne, hade hon varit lös i baksätet hade det antagligen gått värre...

Senast ändrad:

De stora hundarna åker i en dubbelbur med mellanvägg (har en kombi). Valpen åker än så länge i en större plastbur som är ordentligt fastspänd med spännband. Det lutar åt att jag får försöka fixa någon specialbeställd historia till honom när han har blivit större. Det är skitfarligt att låta hunden vara lös, för hunden naturligtvis men ffa för dig. Även en liten hund blir rejält tung vid en krock.

Min lilla åker i bur i baksätet. om det inte ska åka med en massa folk så får han sitta i knä. inte så mkt att göra när man ännu inte har en kombi :/
men det blir det så fort det bara går :)

Har en bil inköpt enbart för hundarna, en Caddy. Dom har specialbyggda burar i nästan hela utrymmet, och det är totalt plats för 7 st Amstaffar att åka säkert och bekvämt. Om man så vill går det att bygga in en bur till i framtiden, med plats för 2 st.

De stora hundarna åker i en dubbelbur med mellanvägg (har en kombi). Valpen åker än så länge i en större plastbur som är ordentligt fastspänd med spännband. Det lutar åt att jag får försöka fixa någon specialbeställd historia till honom när han har blivit större. Det är skitfarligt att låta hunden vara lös, för hunden naturligtvis men ffa för dig. Även en liten hund blir rejält tung vid en krock.

Precis. Och skiter man i sig själv, så kan man väl åtminstone göra hunden en tjänst och skydda den?

innan vi hade komi satt hon i en bur i baksätet, nu när vi har vi ny bil med kombi sitter hon där bak. :laugh:

Vi har en MIM dubbelbur XXL med mellanvägg. Camaro sitter i ena halvan, andra halvan är reserverad åt kommande valp :)

I stora bilen sitter han i bagaget (kombibil alltså) Med hund/lastgaller emellan sätena och bagaget. I lilla bilen åker han lös i baksätet, fel jag vet, men det är bara när vi åker kort och husse har stora bilen..

I min bil (skoda fabia kombi) har vi en dubbelbur där mellanväggen är flyttad och en hund kan åka säkert och den lilla del som är kvar på andra sidan väggen, kan man förvara saker i.

I sambons bil (volvo v70) har vi en dubbelbur med mellanvägg och hundarna åker var för sig.

Vi har 1 weimaraner och 1 schäfer

Vill bara påpeka att hundar räknas som last och man är ansvarig för att lasten inte förvärrar situationen i händelse av en olycka. Dvs lös hund som far runt inne i bilen riskerar att skada föraren eller eventuella passagerare alternativt om hunden slungas ut och orsakar skada utanför så är det ditt ansvar och försäkringsbolag är griniga med sådant.

Just nu åker hunden lös, skulle helst ha den i bak men har tyvärr inte tillräckligt stor bil för det.

Funderar på att köpa sele att spänna fast hunden med, men det är en liten hund på ca 4kg och den enda selen som är krocktestad har en minsta storlek för <15kg, känns lite osäkert tänk om den är alldeles för stor. Den är ju inte gratis direkt.

Mina hundar åker i en dubbelbur med mellanvägg. Kommer dock vilja ha en krocktestad bur i framtiden, men denna duger fint nu med min studentekonomi. Jag hade heller inte velat ha mina hundar på annat sätt än i varsin bur.

Senast ändrad:

I min bil (skoda fabia kombi) har vi en dubbelbur där mellanväggen är flyttad och en hund kan åka säkert och den lilla del som är kvar på andra sidan väggen, kan man förvara saker i.

Vad har du för bur i din biL? Vi håller på och letar bur till sambons skoda fabia kombi, så jag blev lite nyfiken på vilken som passar bra :laugh:. Tycker att det är lite svårt när bagagen har så hög kant...

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: fixi
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka