Sv: Hunting

...
Placeringen av huset måste verkligen ha varit avgörande för själva hindret är verkligen inte skräckinjagande, jättelågt plutt hus!!:p
Fast hinderplacering ingår ju också. :idea:
Kanske var det onödigt svårt på den huntingen eller så var det ekipage som var dåligt förberedda.

placeringen har självklart betydelse, men jag tror nog att det oftast beror på att hoppryttare underskattar just dessa saker, de ser bara den "låga" höjden och anmäler sig som en kul grej utan att förbereda sig ordentligt. Sedan blir de förvånade när det inte går så bra.

Var inte på Baståsen vi just det här tillfället, men har varit där mkt och har aldrig uppfattat vare sig deras debutanter eller huntingar som svåra, snarare tvärt om!

Flera har ju även komenterat att ridningen på just denna tävling lämnade en del övrigt att önska hos många ryttare.

*kl*

Jag måste bara själv få skriva av mig av mina tankar. :p
Jag kan personligen inte förstå VAD det är som är så svårt att hoppa en 70-90 cm terräng på sin häst?

Jag har haft två hästar och tränat FT med ett par gånger, och jag har inte haft några som helst problem med att hoppa hindrena, och ändå är inte det några "superhästar" och går inte högre höjder än ca 80-100 cm.
Det enda som varit lite "problem" har varit diken, men annars har det inte varit något alls. Trappor och allt annat har de hoppat utan problem.
Ej heller vattenhinder har varit problem trots att ingen av dem gillar vanligt vatten. (Ena hästen däremot älskade vattenhindret ;) )

En häst som är hoppad på högre höjder borde väl inte ha några problem att hoppa ett 70-90 hinder bara för att det är terränghinder?
Borde inte en sån häst lita på sin ryttare?

Fjordingen var bara hoppad 80 bana när jag var ute med henne och tränade+tävlade terräng.
Den andra hästen hade jag heller inte hoppat mer än 80 på enstaka hinder när jag tränade terräng på 70-90 cms höjd.

Sen har jag självklart förståelse om det skulle bli något stopp på något specifikt hinder för att hästen kanske blir lite osäker, men inte mer.
Min ena var ju som sagt varit lite fundersamma när det gäller diken.

Jag slutar nog här.. Var bara tvungen att skriva av mig av mina tankar. :p

som det tidigare sagts i tråden - det är inte höjden som är svårigheten utan hindrenas placering och utformning.
en hoppehäst som har gått bara banhoppning kan mkt väl bli överraskad av ett annorlunda hinder som står på en annorlunda plats i ovanlig miljö.
hoppryttare generellt underskattar ofta dessa svårigheter och resonerar som du "hur svårt kan det va- hindrena är ju bara 70 cm" och förbereder hästen för dåligt --> får problem.

Ja det vet jag också.
Men en hopphäst bör ju som jag tycker lita så mkt på sin ryttare att den hoppar det mesta, speciellt om den är van att hoppa högt/brett, och det kommer ett litet hinder. (den kan då skutta över det om ryttaren bara trycker på)

Mina hästar jag har hoppat har som sagt varit ovana på att hoppa terräng, men jag har aldrig haft några som helst problem. :confused:

Däremot håller jag dels med i din sista mening. Men det bara när man väl hoppar och bara åker med.
So msagt tycker jag hästen ska lita på en så pass mycket att den kränger sig över ett litet hinder.

jo, men med dålig förberedelse ställer inte alla hästar upp och hoppar hur mkt de än litar på sin ryttare.

Nej iofs.
Men alla som tävlar i hunting har ju tagit FT kortet.

Man tycker ju iaf att alla någongång borde ha varit ute i terräng med sin häst innan man ger sig ut och tävlar. Eller? :confused:

man måste ju inte ha tagit märket på samma häst som man sen tävlar med :idea:

nja, alla resonerar nog inte så tyvärr. 70 cm höga hinder = plättlätt tänker nog många (hopp)ryttare som sagt.

Nej det är klart.

Nej konstigt nog.
Jag tycker att om man nu har tagit FT kortet (kanske på annan häst)och känner sin häst väl så borde man ju veta om man behöver åka och träna terräng innan man åker ut.
Människor är bra dumma ibland. :angel:

Fast jag ska ut och tävla en huntingklass i år hoppas jag, och jag har bara hoppat terräng en gång på den hästen (dock utan problem)
Blir nog inte att träna något innan heller. Så jag är nog lite dum jag också :D

Ja det vet jag också.
Men en hopphäst bör ju som jag tycker lita så mkt på sin ryttare att den hoppar det mesta, speciellt om den är van att hoppa högt/brett, och det kommer ett litet hinder. (den kan då skutta över det om ryttaren bara trycker på)

Mina hästar jag har hoppat har som sagt varit ovana på att hoppa terräng, men jag har aldrig haft några som helst problem. :confused:

Däremot håller jag dels med i din sista mening. Men det bara när man väl hoppar och bara åker med.
So msagt tycker jag hästen ska lita på en så pass mycket att den kränger sig över ett litet hinder.

Ja alltså det är ju inte så, för då hade hopphästarna aldrig haft problem med att hoppa vattengravarna i banhoppningen heller och då talar vi om hästar som tävlar svår hoppning. Jag var på ett nationellt hoppmeeting för ett par år sedan utomhus som hade riktig vattengrav med och över en tredjedel av klassen kom inte ens i närheten av hindret :smirk:
Min ft häst gjorde som han var van vid, hoppade över den lilla häcken och landade mitt i graven och förstod inte varför vattenhindret var så pluttlitet.:p För det första blev han väldigt förvirrad över att vi ökade tempot emot vattnet det var han inte van vid så han kände sig tvungen att trampa om innan häcken. Därför har dom inte med vattengrav längre i banhoppningsprovet i ft med vissa undantag

Sedan om du har en häst som tittar på diken är det inte så säkert att du kommer över det på en tävling eftersom du inte får stanna mer än 2ggr innan du blir utesluten, det blir lite mer press än vad det blir på en träning tex.

Stackars häst, den måste tyckt du var konstig... ;)

Men mina/min häst stannar inte, de hoppar så länge jag inte tvekar.
Fjordingen stannade en gång på träning, den andra slängde av mig precis efter :p

Däremot vägrade jag faktsikt ut mig på mi FT debut med fjordingen, men det var enbart mitt fel. Hade inte jag varit livrädd hade hon hoppat. (Nedhopp på över 1 m.. :crazy: )

Orsaken till att vissa hästar aldrig kan bli fälttävlans hästar är ju allmänt känt :smirk:

Alla hästar går helt enkelt inte terräng oavsett hur duktiga de är i banhoppning. Har inget med att de inte skulle lita på sina ryttare utan det är bara deras personlighet.

Jag vet otaliga rena hopphästar jag inte skulle vilja styra ut i terrängen :crazy:

Tja...ett nerhopp på en meter är inte så där väldigt stort kan jag ju säga.

En av mina hästar var en ren hopphäst från början. Köpt av en hoppryttare i Holland och som jag tävlade msv hoppning på. Jag fick sen för mig att jag skulle återgå till FT efter ett långt uppehåll och då fick den här hästen helt enkelt gå terräng. Till en början fattade han inte alls varför man skulle galoppera ut från hoppbanan och bort från de andra hästarna, även om han snällt gjorde det. Vatten på hoppbanan har aldrig varit ett problem men jag fick kämpa i ett år för att få honom att förstå att terrängvattnet inte är farligt. Man kan inte alltid ta hopphästar rakt ut i terrängen. De är vana vid helt andra hinder.
Nu har den här hästen väldigt bråttom ut i terrängen för han fullständigt älskar att gå fälttävlan även om han fortfarande kan spänna sig för de läskiga funktionärerna som står bakom varje krök. :love:

Har intresserat följt med i diskussionen....

Naturligtvis har ni alla rätt, det finns dock en parameter till, och det är ryttarens kompetens och känsla, när man inte lugnt och stilla kan känna att man har hästen med sig, utan helt plötsligt upptäcker att hästen inte bjuder längre, får panik och börjar rida med hela överkroppen och armbågarna flaxar som lärkvingar.
Det är inte ofta som sådan överfallsridning fungerar....

Med det vill jag bara säga, att det krävs att man har lite känsla för vad man håller på med, tränar både på backen och över hinder och att man också tar ut sina hästar på ett par riktiga terrängträningar med utbildade tränare innan men ger sig ut på riktigt!

Har intresserat följt med i diskussionen....

Naturligtvis har ni alla rätt, det finns dock en parameter till, och det är ryttarens kompetens och känsla, när man inte lugnt och stilla kan känna att man har hästen med sig, utan helt plötsligt upptäcker att hästen inte bjuder längre, får panik och börjar rida med hela överkroppen och armbågarna flaxar som lärkvingar.
Det är inte ofta som sådan överfallsridning fungerar....

Vadå !! Du har väl sett Tobbe in action :angel: Funkar utmärkt för honom :p

Ursäkta om jag kanske inte riktigt håller mig till ämnet, men jag som ft och hopp fan måste få fråga, är det vanligt med hutingtävlingar i Sverige?? Det skulle vara asskoj att testa :d

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 489
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bonica
·
Islandshäst Hej, Behöver råd och tips.. Vi är en van hästfamilj som haft egna hästar länge (ponnyer, kallblod) Båda barnen har sedan ett par år...
Svar
15
· Visningar
2 930
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst