Hunter under saddle

bigganl

Trådstartare
Jag tror grenen heter så. Jag är okunnig men nyfiken. Finns det någon som kan berätta mera om den grenen för mig? Jag har bara sett/läst lite om den och sett lite bilder och funderar tex på varför man inte rider i westernutrustning? varför hästarna rids i den extremt låga formen? varför används oftast hoppsadlar?
Det låter säkert som fåniga frågor för er som kan detta, men för mig som inte är hemma när det gäller western är detta ett helt okänt område. Upplys mig!:)

Sv: Hunter under saddle

Hej Biggan ! Varför man använder hoppsadel, jo ursprunget till det är att för mååånga år sedan fanns det rika plantage ägare i USA, de importerade fullblods hästar o använde dem vid jaktridning. Och AQHA/APHA marknadsför sina hästar som hästar att använda till allt:idea:. Därför har de också klasser där westernhästarna rids i engelsk utrustning, finns ännu bara för Quarters, Paints. Här måste man visa upp mer framåtbjudning i hästen o den ska gå något högre i formen än i en pleasure klass, ryttaren ska även rida lätt i traven och ha kontakt med hästens mun..kunna gjöra jämna gångartsbyten med framåtbjudning med formen bibehållen, , inga nickedockshuvuden på banan...;) Gångarterna här är även något markbundna men med mer aktion...fart...och varför man rider i lägre form? det är en westernklass inte dressyr...domarna vill inte se höga nackar...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för infon. Jag suget åt mig. Jag har alltid trott att det var en form av dressyrklass. där ser man vad fel man kan ha.
Men när det gäller formen har jag mera frågor. Jag har frågat massor av westernryttare, men ännu inte hittat någon som kan svara på varför hästarna rids i låg form. Vad är egentligen aneldningen? Det måste ju finnas ett syfte bakom. Själv tycker jag att det borde ha att göra med vilket arbete hästen ska utföra, men då borde formen vara ganska annorlunda beroende på vilken gren inom western hästen tränas/tävlas i. Är jag ute och cyklar då eller? Att hoppa och gå i terräng, som hunterhästar gör, i låg form är inte speciellt ändamålsenligt. (Hur låg eller hög formen är borde bero mera på hur hästen är byggd och på hur stor samling hästen rids i enligt mitt sätt att tänka.) Är det meningen enligt ert TR att formen ska vara så låg eller är det något "som bara blivit så" med tiden?
När det gäller Hunterklasser. Vad är det för moment som ingår? Vad är det ryttarna ska visa upp mera specifikt?

För att formen är naturligare för hästen, dessutom energisparande.
Plus att det ser mer avslappnat ut. Allt detta och häste sätter ändå under sig och jobbar bakifrån.

På vilket vis skulle den formen vara naturlig för hästen?? Det förstår jag inte.
Men låg form kan man inte få hästen att bära mera vikt bak (förskjuta vikten bakåt) och varför skulle det vara mera energibesparande än att gå i en lite högre mera naturlig form?
Finns det någon bra bok som har mera ingående förklaringar på det här? (det är intressant)

Senast ändrad:

quartrar och paintar (som används till hunter) är byggda på ett sätt som gör att den låga formen är optimal för dem. Medans till exempel PRE kanske behöver gå i en mycket högre form. Att börja disskutera vad som är naturligt eller inte kommer inte leda någon vart.

Om jag rider pleasure på min häst, så går hon naturligt lägre i formen än om jag rider reining, då hon behöver lite högre form för att kunna vända mm. En form är (enligt mig) ingenting man tvingar eller tränar fram. Är hästen avslappnad och harmonisk kommer den att hamna i "sin" form.

Nå, om man tittar på min Allíe när han 'springer' i hagen, har han sällan huvudet ovanför mankhöjd, han väljer att gå där nere och ser väldigt bekväm och avslappnad ut också. Så jag antar att det har med hur hästen är byggd att göra.

Du påstår väl inte att en häst i låg form inte kan jobba bakifrån?
Det är ju då dom jobbar bakifrån och me ryggen.. Om de rids rätt.

Jag menar att vad som är naturligt för hästen beror på deras kroppsbyggnad och formen varierar då mellan olika individer. Inom en ras är inte alla byggda på lika vis. Låg halsansättning-naturligt lägre form. Hög halsansättning-högre naturig form. Inte svårare än så. (har själv en häst med låg halsansättning)
Jag menar: det är bättre att anpassa formen efter individen istället för en gren eller ras. En duktig domare ska kunna se hur respektive häst är byggd och vilken form som är naturlig för just den. (tycker jag alltså)
Den extremt låga form jag pratar om här har jag aldrig sett en häst som haft naturligt. Det är därför jag undrar vad den har för syfte. Finns det ingen som kan tala om det? Just syftet med formen. Det måste ju finnas en anledning.:)

Nå, om man tittar på min Allíe när han 'springer' i hagen, har han sällan huvudet ovanför mankhöjd, han väljer att gå där nere och ser väldigt bekväm och avslappnad ut också. Så jag antar att det har med hur hästen är byggd att göra.

Du påstår väl inte att en häst i låg form inte kan jobba bakifrån?
Det är ju då dom jobbar bakifrån och me ryggen.. Om de rids rätt.

Nej nu har du missuppfattat mig. För det första, min häst har också sällan huvudet ovanför mankhöjd, mycket sällan. Det är inte den formen jag menar utan mycket lägre, den där nosen är några dm ovanför marken. extremt lång och låg alltså. Som stretch tycker jag den formen är bra en kort stund, men i och med att det automatiskt blir hög belastning på frambenen vill jag inte rida i den formen länge.
Självklart kan hästen jobba bakifrån och med rygg i en låg form. Det är ju därför unga hästar rida i lång/låg form, för att få igång motorn bak och hitta balans. När deras balans är bättre och hästen bär bättre bak (istället för att bara skjuta på) höjs automatiskt framdelen och den blir därmed mindre belastad. (Tyngdpunkten längre bak)
Jag menar alltså att även om hästen jobbar på bra bakifrån kan inte framdelen avlastas i den väldigt låga formen. det blir hög belastning på dem. (och det tycker jag inte är bra i längden)
Men jag antar att den bärighet jag strävar efter i min ridning inte är något man vill ha inom westernridningen? Vi har ju olika mål med vår ridning och jobbar självklart olika då. Att jag är så frågvis är för att jag vill förstå tanken med "ert" sätt att träna och tävla.
westernridning kommer ju ifrån ett sätt att använda hästarna praktiskt i boskapshjordar osv. mitt sätt att rida härstammar från när hästarna användes i krig så det finns praktiska förklaringar på mycket där också.

Nej nu har du missuppfattat mig. För det första, min häst har också sällan huvudet ovanför mankhöjd, mycket sällan. Det är inte den formen jag menar utan mycket lägre, den där nosen är några dm ovanför marken. extremt lång och låg

En häst i Hunter och pleasure får inte gå med nacken under mankhöjd mer än några steg i taget, då ska den diskas. En så låg form som du beskriver används alltså inte ens i pleasure, och i Hunter ska formen vara ännu lite högre.
Är hästen så låg och lång som du beskriver. Är det en häst med nosen i backen och utan samling, vilket är fel form helt enkelt...

Samlad häst, med svagt rundad hals, höjd rygg, bakben som trampar under sig, huvudet i lod(eller något framför), nacken skall inte vara lägre än manken, pigg alert häst med öronen framåt... det är vad man vill se. :d

Om du har youtubat och sett exempel på "peanutrollers" så är inte det något bra exempel på hur det ska se ut.

Jag menar att vad som är naturligt för hästen beror på deras kroppsbyggnad och formen varierar då mellan olika individer. Inom en ras är inte alla byggda på lika vis. Låg halsansättning-naturligt lägre form. Hög halsansättning-högre naturig form. Inte svårare än så. (har själv en häst med låg halsansättning)
Jag menar: det är bättre att anpassa formen efter individen istället för en gren eller ras. En duktig domare ska kunna se hur respektive häst är byggd och vilken form som är naturlig för just den. (tycker jag alltså)
Den extremt låga form jag pratar om här har jag aldrig sett en häst som haft naturligt. Det är därför jag undrar vad den har för syfte. Finns det ingen som kan tala om det? Just syftet med formen. Det måste ju finnas en anledning.:)

Alla individer inom rasen passar inte som hunterhästar, och ska inte i en hunterklass att göra. Precis som en hunterhäst inte har något i en reiningklass eller barrel klass tex att göra!

Klasserna går ju ut på olika saker. Det är inte konstigare att man inte går in med en häst som inte har rätta förutsättningarna för hunter i en hus, som att man inte tävlar galopp på en travhäst.
Det går inte att bedöma alla typer av Quarterrasen tex i en och samma gångartsklass.

Hunter Under Saddle finns i många olika rastävlingar. Alla bedömer sina klasser efter sin ras.
Quartern ska gå med halsen rakt ut från kroppen och nosen något framför lodplan. Inte för lågt med huvudet. Dock bedömer domaren utifrån hästen och en del hästar är byggda med mer sluttande form än andra.
Tygelkontakten ska vara lätt och man vill inte se jättelånga slängande tyglar som inom pleasure.
Inom en anna ras utgår man ifrån dess form i huntern. Den ska dock aldrig vara hög dressyrform. Formen ska vara "Lång och låg" Man vill ju också visa fram typen av häst och inom denna typ är den naturliga formen just lång och låg.

Klassen har sitt ursprung från Hunting (fox hunting) men har givetvis utvecklats med åren som alla andra tävlingsklasser. Reiningen tex har ju sitt ursprung i arbetet med en ko.

I Hunter hack tex ska hästen ridas på samma sätt, den får givetvis höja huvudet inför ett hinder men inte så högt och korta upp sitt steg så mkt som en hopphäst gör. Den ska hoppa med huvudet framsträckt och utan för mkt rygg, därför är hindrena inte helelr så höga.
I AQHA/APHA klassen jumping tex ska hästen hoppa som vanligt. Sedan finns det klasser som tex working hunter som är mer åt hunterhållet men med en hel hinderbana.

Nej nu har du missuppfattat mig. För det första, min häst har också sällan huvudet ovanför mankhöjd, mycket sällan. Det är inte den formen jag menar utan mycket lägre, den där nosen är några dm ovanför marken. extremt lång och låg alltså.

Har du sett hunter eller pleasurehästar som går i den formen, med nosen några dm ovanför marken så har du sett fel form. Sedan beror det förståss på hur många dm och hur stor hästen är....

Att få samling till den grad de bästa pleasurehästarna har och sedan få ut nacken och nosen är inte det lättaste.

Jag menar att vad som är naturligt för hästen beror på deras kroppsbyggnad och formen varierar då mellan olika individer. Inom en ras är inte alla byggda på lika vis.

Självklart! Det var det jag försökte få fram (Shit va dålig jag är på att uttrycka mig i text...) Vad jag ville mena var att om man får hästen avslappnad så kommer den hitta sin egna, naturliga, avslappnade form som är anpassat efter hästens kropp :) Med det vill jag inte säga att alla hästar har en bra form, punkt slut. Som sagt gr min häst i olika former beroende på arbete. Rider jag tex pleasure, så går hon i lägre form än om jag kör galopparbete ala reining.

En häst i Hunter och pleasure får inte gå med nacken under mankhöjd mer än några steg i taget, då ska den diskas. En så låg form som du beskriver används alltså inte ens i pleasure, och i Hunter ska formen vara ännu lite högre.
Är hästen så låg och lång som du beskriver. Är det en häst med nosen i backen och utan samling, vilket är fel form helt enkelt...

Samlad häst, med svagt rundad hals, höjd rygg, bakben som trampar under sig, huvudet i lod(eller något framför), nacken skall inte vara lägre än manken, pigg alert häst med öronen framåt... det är vad man vill se. :d

OK! Nu börjar jag förstå mera. :)De jag sett har alltså inte ridit i en ändamålsenlig form alls. Det du beskriver låter sunt. Det var en helt annan femma. Jag har sett träning inför hunterklasser och sedan har jag sett bilder från tävlingar i olika tidningar. Man kan ju undra varför de publicerar bilder som inte speglar grenen, men å andra sidan är inte alltid jounalisterna kunniga.

Att rida häst i hög samling är inte alltid lätt, men det beor ju på hur utbildad hästen är. Många tror att hästen är samlad när de fortfarande inte fått mankpartiet uppåt, (rätat ut S-kurvan)
Men vill man ha hög samling inom någon av westerngrenarna? (halshugg mig inte för frågorna. Jag vet att jag är okunnig) Jag har inte uppfattat att samling är något man vill ha i Pleasure. Bekväm och energibesparande är vad jag hört. Är det fel?
Finns TR för westerngrenar att läsa på nätet någonstans? adress?

Man kan uppnå 'samling' utan att hästen kröker på nacken! :idea:

Samling: Hästen arbetar med rygg och bakdel, bakfrån och fram. Ska ej ligga på bogarna (vilket tyvärr många pleasure/HuS hästar gör).
Men det behöver inte innebära att hästen 'går på tygeln' , utan 'westerridning' kommer i att jobba hästen till en samling, utan att hålla i tyglarna.

Senast ändrad:

Vi använder nog begreppet samling på olika sett lite generellt...

Jag översätter samling från collected.

För mig är samling när hästen trampar under sig, "reser upp" manken, och det gör en duktig pleasurehäst även om den sedan sträcker fram halsen så att säga. Många rider absolut felaktig "samling" med S-kurva som du säger, med dålig framåtbjudning (och då menar jag inte framåtbjudning=fart) och dåliga gångarter (då syftar jag på de gångarter som är önskvärda i western pleasure) sk "peanutrollers"

Men med samling kommer inte nödvändigtvis hög form, enligt mig. Det kan dock vara lättare att samla en häst i högre form och med mer tygelkontakt, därför är riktigt riden pleasure väldigt svårt.

Som någon sagt innan, det gamla talesättet stämmer att Western Pleasure är den lättaste klassen att ställa upp i men den svåraste att vinna.

Vi har inget TR, de olika regelböckerna finns att läsa på respektive ras/tävlingsföreningars hemsidor tex www.aqha.com, www.apha.com, www.nsba.com

Jag har inte pratat något om krökning av nacken.
Samling för mig betyder att hästen bär mera vikt baktill. I och med att hästen sätter sina bakben inunder sin tyngdpunkt och bär mera vikt där avtar vikten på framdelen. S-kurvan i mankområdet kommer upp. Energin går inte framåt utan mera uppåt. (påskjut-framåt, samling= bärande- uppåt. Korset sänkt när hästens bäcken vinklas bakåt i och med att bakdelen kommer längre in under hästen.

På din beskrivning låter det som om vi är ganska överens om vad vi menar med samling. :) Slutklämmen är jag inte riktigt med på dock.
Jag ska förklara vad jag menar med högre form: Att formen blir högre vid högre samlingsgrad är naturligt. Hästen vinklar bäckenet och kommer längre in under sig och då följer framdelen med uppåt. Om inte framdelen kommer upp förflyttas inte tyngdpunkten bakåt. Då har man fått en väldigt lång överlinje men inte viktförskjutningen bakåt. (utan den är det ingen riktig samling för mig) Det är säkert skillnad där eftersom vi har olika mål med vår ridning. Jag vet att westernryttare vill rida i den form du beskriver och det har säkert ett syfte med tanke på vilket arbete hästen ska utföra.
p.s Varför skulle det vara lättare att samla hästen med mera tygelkontakt? det förstår jag inte. Samlingen kommer från sätet, inte tygeln.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 441
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp