Hungrigt barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Funderar lite vilt nu, tror jag. Alla som kännder min minsting skrattar åt hans iver att få mat. De tycker att det är "kul" att han inte kan se någon närma sig ett bröd eller kylskåpet utan att han ska också ska ha. Han har alltid varit så här, så fort han vaknade som lite skullem an vara där med mat och på sätt och vis har det inte blivit någon förändring alls i det. Han äter alltid mycket, tills han blir mätt, men är hungrig ganska snart igen.
Det är lite svamligt det här, jag vet, men jag undrar nog bara om ett barn kan vara hungrigt nästan alltid?
Han väger 11 kg knappt och är nu 80 cm lång exakt, skulle inte beskriva honom som tjock, men inte som smal heller utan alldeles lagom är han.
Jag bara funderar.....medan lillebror äter för två barn så äter storebror för ett halvt barn ( och verkar klara sig på det lilla),men det kanske ska vara så?

Minstingen äter ALLT, och dagispersonalen har varit SÅÅ nöjda med honom, han har slevat i sig allt utan grimaser och bara bett om mer, meda nstorebror inte äter med någon reda. Problemet är väl då att lillebror blir kolossalt hungrig ( det verkar i alla fall så :D ) efter kanske en halvtimme.

Kan det vara något fel som gör att han måste äta hela tiden, eller är han bara ovanligt glad för mat? Bara min funderingar nu.

Sv: Hungrigt barn

Jag har tre barn och de har helt olika matvanor. Min son var extremt kinkig med maten när han var liten, tyckte ibland att han levde på kanelbullar... När min son skulle börja på dagis när han var fem år tyckte personalen där att jag inte skulle vara med vid måltiderna i samband med inskolningen på grund av att de trodde att det var min påverkan som gjorde att han vägrade äta vanlig mat. Resultatet blev att han matvägrade på dagis men började äta hemma istället. I dag äter han allt utom fisk. Min yngsta dotter som är tio år äter jämt, hon blir helt knäckt om vi andra ätit något och hon missat det för att hon var hos en kompis eller så. Det bästa är nog att inte göra någon affär av det.

Det gör vi faktiskt inte heller, tycker att det är bättre att äta mycket mat än lite, men känner mig ändå något orolig över att det kanske är något fel på honom så att han alltid är hungrig. Det börjar bli lite jobbigt också att han inte ens kan vara utan mat en timme utan att beté sig som om han aldrig får mat. Jag tror ju att regelbundna måltider tre gånger om dagen och två mellanmål är rätt och försöker hålla det, men då verkar den lille så hungrig.

Om du är orolig tycker jag att du skall ta upp det med bvc eller med läkare. Fast som jag minns det var det mat mest hela tiden när mina barn var små, dvs under fem år. Jag tror att de flesta mammor oroar sig för att barnen äter för mycket eller för lite i perioder. Räcker det med tex en banan som extra mellanmål kan det ju vara ett alternativ att ge upptill någon gång per dag.

Min yngste åt som en häst tills han var ca 2 år då blev det mer normalt. Att han hann med tre frukostar var inte ovanligt, välling när han vaknade, frukost med storasyster och sedan frukost med mig. Däremellan satt han på golvet och åt frukt från nedersta hyllan på kylskåpet.
Men han rörde sig hela tiden också så han behövde nog denna mat.

Min 3-åring är också en hungrig typ.
Han behöver massor med mat och ofta.
Men han är ändå litet i det tunnaste laget.
Han rör sig mycket och är oerhört livlig, så han drar helt enkelt mycket mat.
Hög ämnesomsättning helt enkelt, vissa människor behöver massor av mat, det bara är så.

Ja, tror jag får prata med bvc. Fast alla som jag pratar med angående hans mat tycker att det är bra att han äter, de bara skrattar och kallar honom för ett gulligt matvrak. Vi har tidigare haft kontakt med en barnläkare då vi upplevde att han var sent utveckla. Nu senast tyckte bara läkaren att vi överreagerade och att han var normal. Fortfarande så känns han inte som om han är snart 2 år, utan som en 1-åring. Där håller en del av de vi känner med mig, han är inte som andra barn var i hans ålder utan han är yngre. Han är fult frisk och alltid glad, förutom när det vankas mat för då blir sur och tvär tills han får mat. Han är itne smal eller tjock utan lagom, kanske skulle vissa beslkriva honom som tjock. Det har ju hänt. Jag vill inte att han ska gå upp mer i vikt, utan tycker att hyan ska hålla sig så som han är- lagom rund, men inte för rund. Men det kan väl inte vara bra att äta så mycket som han gör?? Visserligen rör han sig, men inte lika mycket som storebror så maten som han inte förbränner sätter sig ju runt magen.

Det låter som min Isaac!! Han sover till 8,30 ungefär så vi äter frukost kl 9 ( smörgås med ost, smörgås med korv, juice/vatten och gröt för det mesta), kl 10.30 får de frukt( Isaac äter då 2 äpplen), kl halv12 blir det lunch ( vilket kan vara potatismos, fiskpinnar och grönsaker - Isaac äter gärna mellan 2-3 portioner). Sedan lägger de sig och sover till mellan 14 och 15, därefter får de smörgås ( Isaac äter 2) och vid halv 6 blir det middag ( potatis, sås, kött, grönsaker och Isaac äter minst 2 portioner). Sedan badar de och sköter "kvällsbestyren" och mellan kl 18 och 19 lägger de sig och innan dess har de fått en flaska välling var. Det är jobbigt med barn för man hinner inte med något för de äter hela tiden ! :)

Det låter som min äldsta kille. Han är också 3 och är väldigt tunn, men maten blir ju inte kvar på kroppen och han är ju inte alls stor i maten och det är en massa problem med att få honom att äta.

Men då äter de ju inget som är onyttigt. Är han hungrig tror jag han behöver all den maten. Sett flera varianter, tror inte du har något att oroa dig för. :)

nej, onyttigt försöker vi avhålla dem från, men det är svårt. Lördagsgodis på lördagar, MEN farmor och faster sticker till dem så fort vi vänder ryggen till så de kan få lite godis i veckorna också. Saft har jag helt tagit bort, så det blir vatten eller mjölk. Eller juice nu när vi har en sådan period. Kakor äter de bara på kalas, jag är itne så förtjust i att äta sådant så vi har aldrig hemma. Istället för at ge kex när de vill ha något extra så blir det smörgåsrån eller helt vanligt knäckebröd. Chips och sådant bkjuder vi aldrig på och läsk är absolut förbjudet för båda barnen. Förutom på deras födelsedag ( fast försöker att inte ge då ens). Vi äter på mcdonalds kanske en gång i månaden och då dricker de juice och äter pommes. Mina egna matvanor är kanske inte de bästa, men barnens försöker jag hålla på. Det blir lätt enformigt i matväg också, har inte så mycket fantasi just nu, men försöker hålla på att om de har fått pasta till lunch så blir det potatis till middag.
Det är också svårt att hålla tiderna, så då har vi med oss tex äpplen eller rån eller knäckebröd. Vi har också fått mycket skäll av bekatna och släkt för att vi ger våra barn en torr knäckemacka ( som någotextra i väntan på maten) och vatten att dricka, de har till och med påstått att det är människoplågeri! Visserligen kan jag nästan hålla med om det, men bättre att servera barnen nyttig mat än onyttig! Själv vill jag inte dricka vatten och saft är äckligt.....

Tänkte faktiskt på det här med onyttigt i måndags när jag var och promenerade i stan med en bekant och hennes son som är tre månader äldre. Isaac var nog lite hungrig för det ar dags för mellanmål, så han fick ett äpple. Den andra pojken fick ett choklad. Jag kände lite dåligt smavete mot min son, men när han lika glatt käkade äpplet försvann den känslan fort igen.
Kanske är han inne i en omställningperiod? Kroppen behöver mycket mat nu ett tag fölr att sedan inte äta så mycket utan mer normalt? Barn växer ju ibland på längden och ibland på bredden.....men i slutändan brukar det bli bra!

Senast ändrad:

Jag har inga barn, så jag har ingen aning om hur barn ska äta, men kan inte låta bli att svara på ditt senaste inlägg ändå. Tycker absolut inte att du ska skämmas för attt ditt barn får äpple istället för choklad när det behövs ett mellanmål! Var istället stolt över att du ger ditt barn sunda vanor och inte vänjer vid (enkla lösningen) att äta godis när man är hungrig!
Sen gällande knäckebröd och vatten, det är väl utmärkt för att ha något att tugga på innan maten, jag äter det själv när jag inte hinner/vill fixa en smörgås eller lagar mat! Att det skulle vara människoplågeri :smirk: är ju löjligt! Kanske om dina barn BARA fick det att äta, men så är det ju knappast! ;) Mycket hellre det än att vänja små barn vid att äta snask när de är hungriga!

Var glad att ungen käkar det går förmodligen snart över där mellan 2 och 3 år går det en gräns när de både förändras i kroppen och i sitt ätbeteende. Barn äter det de behöver och får de bara tillgång till nyttigheter så är det ju bra.
Min äldsta åt aldrig, en halv husmans på en dag var inte ovanligt sen fastnade hon för fiskpinnar och potatis och åt det i över ett år, det var klart mycket jobbigare än lillkisen som länsade kylen på egen hand!

Var du bara glad att han äter. Så länge som han inte trycker i sig en massa onyttigheter.
När min tjej var liten så åt hon också ständigt och jämt. Hon hade tex en period som hon drack 1 liter välling varje natt. Det går över.

Antagligen så behöver han väl det just nu.

Tack för era svar!!
Jag ska fortsätta att servera mina barn så nyttig och bra mat jag kan så löser det nog sig av sig själv, precis som ni säger. Han kanske ärstor i maten. Det blir nog bra till slut i alla fall.
Har börjat göra matsedel för att kunna planera och frysa in mat och slippa "extra" arbete, det fungerar än så länge bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 546
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 561
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar