Hungriga smågåglar

Sv: Hungriga smågåglar

Justfan, svetten ja! Den biten hade jag helt och hållet glömt bort, självklart är det ju då vattnet ska bindas mha salt :o Ibland är inte minnet på topp! :D

Förresten, när ämnet ändå är uppe - jag serverar vatten till fåglarna ute (nåja, de få som hälsa på...), men självklart blir det en enda stor isklump ganska snabbt. Har ni andra något knep på lager för att vattnet ska hålla sig flytande så länge som möjligt? :)

Nja...vatten är svårt av flera orsaker...

Dels som du skriver - det fryser fort vid minusgrader - OCH om fågeln råkar bli våt/fuktig/blöt har det en enorm kyleffekt.

Det finns små fågel-vattenautomater som är tänkta att hänga på fågelburar som kan fungera en stund. De måste dock hängas så att det finns något att sitta på för fågeln när den skall dricka + att den är gjord av plast så risken finns att den fryser sönder om man lämnar den "utan uppsikt" för länge.

/Swat

Själv hade jag aldrig gett dem det, skyr allt vad salt heter till alla djurslag, människor inkluderat.

Jag förstår inte hur fåglarna kan sätta i sig frysta bär, deras magar måste ju vara snudd på resistenta. Tänker på rönnen och någon till bär-bärande buske i trädgården som snabbt blev alldeles barskrapad på bär. Trots att båda plantorna har beska / sura bär.

För oss som bor i villa/eget hus kan det vara ganska lätt att sätta ut vatten åt småfåglarna. Gå runt ditt hus och titta efter väggventilerna som sitter uppe på väggen, ofta utanför köket. Skaffa en liten skål med väggfäste och sätt straxt över ventilen (värme stiger). Lägg lite bomull/dushsvamp el liknande i vattnet så att ingen fågel ramlar i. Brukar funka om det är -10 el mildare.
Prova gärna med lite svag saft, ej light, så får dom lite kalorier också.

det är ju inte så smart att locka på kråk fåglar för de tar inte lång tid innan de kommer i mängder och sen kommer inte småfåglarna våga sig fram att äta...

Dom är väl lika hungriga som småfåglarna?
Varför ska bara småfåglar få mat?? Även dom större har problem att hitta mat!!
Här hemma får både små och stora mat!

Dom är väl lika hungriga som småfåglarna?
Varför ska bara småfåglar få mat?? Även dom större har problem att hitta mat!!
Här hemma får både små och stora mat!

ja tänk dig själv..
de kommer i mängder och invaderar hela fodrings platsen.. och tror du där är några småfåglar som vågar sig fram då :O?? NEJ inte här iallafall..
men visst de ska ju också ha mat...;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 062
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 592
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV