Hungriga smågåglar

Io

Trådstartare
(Hungriga småfåglar menade jag...)

Läste just en artikel om att Sveriges bestånd av småfåglar kraftigt krymper :(

Plötsligt fick jag väldigt dåligt samvete för att jag inte hjälper till och matar de små under vinterhalvåret då det måste vara svårt för dem att hitta föda. Speciellt den här vintern då det är så kallt och mycket snö.

Vad ska man egentligen ge dem?
Kan man göra egna talgbollar på något sätt? De man köper färdigt i butik blir ju stenhårda när det är så här kallt som det är nu.

Sv: Hungriga smågåglar

Det går bra med köpta talgbollar, de kan picka loss små bitar.

Grissvål kanske man kan få tag på?

Solrosfrön är en hit också!

Sv: Hungriga småFåglar

Jag brukar smälta kokosfett och blanda ner fågelfrö (finns speciella i affärerna), lägga till solrosfrön och lite nötter typ hasselnötter. Kokosfettet får ska bara smältas på svag värme. Blandningen kan man sedan hälla ner i t ex youghurtburkar, klipp av nederdelar på mjölkförpackng e liknande. Ställ kallt så det stelnar. Lossa dem sedan och lägg ut på ställen där fåglarna kommer åt eller trä snören och häng ut.

Till koltrastarna har jag läst att man kan ge jordnötter men det ska vara de osaltade, det finns att köpa speciella till fåglar.

Knyt ett snöre runt äppelskaften på två äpplen, dvs ett äpple i var ända av snöret, häng upp i träd. Skär bort en liten bit på äpplena så de lättare kommer åt.

Hoppas du har nytta av något av förslagen.

Kolla med ställen där man säljer "lantbruksfoder". Dom har ofta även frön mm för småfågel. Mycket billigare än färdiga blandningar i livsmedelbutiker m fl, vilka dessutom till största delen bara brukar innehålla havre.

Talg blir hårt när det blir kallt, men som redan sagts så hackar fåglarna ändå ut det dom behöver. Fettet är mycket värdefullt för många arter.

Såg också en artikel (samma?) om att vissa arter minskar kraftigt denna vinter. Men det gällde några insektsätande sorter, så just dom är ändå inte hjälpta av frön och nötter. Tyvärr.

LIA

Äpplen och annan frukt och bär är sjukt poppis för trastar. Svarta solrosfrön, hampfrön, linfrö och så borde man kunna få tag i billigt frö i djuraffären (om de har självplock undulatfrön eller liknande). Gräsfrön (för gräsmatta) tror jag skulle bli sjukt poppis med, har inte provat själv dock.

Kolla med ställen där man säljer "lantbruksfoder". Dom har ofta även frön mm för småfågel. Mycket billigare än färdiga blandningar i livsmedelbutiker m fl, vilka dessutom till största delen bara brukar innehålla havre.

Talg blir hårt när det blir kallt, men som redan sagts så hackar fåglarna ändå ut det dom behöver. Fettet är mycket värdefullt för många arter.

Såg också en artikel (samma?) om att vissa arter minskar kraftigt denna vinter. Men det gällde några insektsätande sorter, så just dom är ändå inte hjälpta av frön och nötter. Tyvärr.

LIA

Var någon gubbe på tv som smetade leverpastej på träd åt insektsätande fåglar. Jag funderar på om kanske söndersmulad (ev uppblött) hund/katt mat hade kunnat fungera som stödutfodring till de fåglarna.

Då känns det bra att man gav sig ut i meterdrivorna i trädgården och hängde upp alla fyra talgbollarna i Fredags då:)

Bra tråd, ska följa så man kan få fler tips som kan hjälpa våra små fina fåglar att klara denna vargavintern!

Undrar om dom käkar sånt som dom inte fångar/letar reda på och tar död på?
Men det är värt att prova.

LIA

*kl*

Tack så hemskt mycket för alla tips!
Forsätt gärna att tipsa.

:)

gör en fett stubbe :) .. ta en gren på ca 7-10 cm i diameter och dela den så lång du vill ha den. borra sen 5cm stora hål rakt igenom den (kanske 3 hål), och då var själva stubben klar!. sen smältar du kokos fett och blandar det med hela och rivna jordnötter. låt de stå lite och svalna till en massa. fyll igen hålen med massan och låt den stelna ännu mer sen kan du hänga ut den :D ..
går även att byta ut nötter mot frön men har kommit fram till att nötterna är populärast :P..

Tänkte testa russin (strastar) och hundmat på burk till vem som nu kan tänkas vilja äta det (råkor, kråkor, skator mfl förmodligen).

När mam lade ut rester efter julskinkan fick vi besök av en giantisk rovfågel i alla fall x)

det är ju inte så smart att locka på kråk fåglar för de tar inte lång tid innan de kommer i mängder och sen kommer inte småfåglarna våga sig fram att äta...

Det tror jag är omöjligt att förhindra, råkorna har haft en talgboll som piñiata hela dagen idag.

"våra" fåglar har klämt i sig 50 kg frö sen i julas. Det räcker åt både stora och små.
Har gett upp hoppet om vår och köpt en säck mat åt rådjursfamiljen också. De har inte så lätt att hitta mat under snön heller.

Varning, varning!!

Lägg inte ut julskinka eller liknande som nämndes i tidigare inlägg!!

Alla produkter som placeras ut som mat som innehåller salt - som ju skinka gör - kan leda till döden, då småfåglar har stora svårigheter att få fatt i vätska när det är kallt.
Det samma gäller bla bröd. Så mata inte fåglarna med stora mängder bröd och absolut INTE dåligt/mögligt bröd!

Bäst för våra bevingade vänner är de "gamla klassikerna": Solrosfrö, "viltfågel-blandning", hampfrö, talgbollar, osaltade jordnötter, osaltade fläsksvålar och frukt (som tyvärr lätt fryser och blir svårätlig, så lite och ofta är att rekommendera).

/Swat

Hur kommer det sig?

Jag har läst nånstans att salt är bra vid vätskebrist, men det jag läste gällde iofs vid värme - är det det som gör skillnaden?

Fast det är väldigt enkelt! Tänk dej hur DU känner om du äter 5 stora skivor julskinka.... Du blir ju knappast otörstig utan saltet gör att du behöver dricka ;)

Om du dådessutom väger 20 gram, temperaturen ute är -15 och det enda "vatten" som finns är snö, så är risken överhängande för uttorkning OCH nedkylning då det krävs enorma mängde energi att smälta snö till vatten.

Så INGET salt i fågelmaten!!!

/Swat

Ps. Det som gör att man behöver extra salt på sommaren när det är varm är pga att VI då svettas ut en massa salter. Om vi då bara dricker vanligt vatten riskerar vi att få en obalans i kroppens saltbalans.
Mineralvatten eller vätskeersättning är därför bättre vid extrem värme.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 062
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 592
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV