Det finns tysta hunddagis. Om hundarna trivs och får komma ut ofta nog så är det lugnt. Visst, skall ibland får man räkna med, men inget ihållande "sitta och skälla för ingenting", så ska det inte vara.
Har du provat att jobba på hunddagis? För det behövs ingen speciell utbildning, men man bör såklart vara hundkunnig.
Tyvärr är det SVÅRT att klara sig på djurrelaterade jobb. Det är ofta mycket slit för usel lön, delvis för att folk blivit så vana vid alla som jobbar svart att de inte är beredda att betala vad det faktiskt kostar med riktig arbetskraft. Öht i samhället är det ju en jakt på att få tag på allt så billigt som möjligt, samtidigt som chefer mfl vill ha så mycket pengar som möjligt och det är de "i mitten" som får lida för det. Det betyder såklart inte att det inte går, men att (som du verkar göra nu) hålla ögonen öppna för olika alternativ är nog väldigt klokt.
Själv har jag delvis väldigt specifika krav på en arbetsplats. Tex får det inte vara för högljutt eftersom jag är extremt ljudkänslig och det måste gå ihop med mina hundar. Jag fungerar inte heller med vanliga kontorstider... Jag har jobbat tex stall, på hunddagis och som hundrastare. Djur är "min grej" även om jag är duktig på väldigt mycket annat också. Det har för tillfället resulterat i att jag jobbar med annat än djur, och har enbart mina egna hundar att ta hand om. Då kan jag dessutom lägga allt krut på dem och slipper fundera på hur andra djurägare gör med sina djur.
Även om man har specifika krav på vad som krävs av en arbetsplats för att det ska fungera så kan det ofta gå att ordna. Om du nu har problem i vardagen pga NPF-diagnoserna så kanske det kan vara värt att titta även på icke-hundrelaterade yrken? Absolut ska du försöka med hundrelaterat yrke om det är din dröm, men har du ingen arbetslivserfarenhet kan det vara klokt att komma igång med något lite vad som helst bara det fungerar hyfsat. Det kan också hjälpa dig att känna att du faktiskt lyckas med saker och ting och höja självkänslan
Det jobb jag har nu tog jag som nödlösning, för att ha något bara för att ha råd med mina hundar. 4 år senare är jag kvar och även om jag nu letar nytt jobb så trivdes jag utmärkt åtminstone de första 2 åren och har lärt mig massor av det.