S

Söötisen

Jag funderar på att skaffa en hundvalp när jag flyttar hemifrån. Har så länge drömt om en engen liten sötnos :love:
Men nu är frågan om jag har tillräckligt med tid för en egen valp. Hur mkt tid kräver igentligen en valp och hur länge kan den vara ensamna? Behöver massa råd och tips.. :)

Saken är ju den att jag ska plugga vidare och därför inte komma va hemma tillräckligt för att kunna låta den gå ut så ofta imellanåt.. :crazy: hur länge kan det igentligen gå mellan kissrundorna..? :D

Hur har ni gjort när ni haft valpar hemma?

Sv: Hundvalp

Snackar vi om valp som i valp (8-12 veckor) så kan du knappast tro att du kan vara borta i längre än 30 minuter :crazy:

ja, jag menar altså en valp efter att den har tagits ifrån sin mamma. men hur sjutton gör alla som skaffar hund? Vart får de tiden ifrån när hunden är liten..?!

En hundvalp behöver kissa hela tiden ungefär. dom kan inte hålla sig utan kissar när det kommer helt enkelt.

Jag var sjukskriven när jag skaffade min hund, nu är han 6 månader och jag har precis börjat jobba igen. han följer med ibland. annars är han hemma med min pojkvän som inte jobbar.
dom jag känner som skaffat valp tar den emd sig överallt. till jobbet oxå.

Många tar nog ut ett par veckors semester från jobbet. Efter den första tiden tillsammans när valpen känner sig trygg så får man fixa en dagmatte som kan vara med hunden hela dagen när inte du hinner. Sen får man ensamhetsträna valpen i lugn och ro, man börjar med någon minut som sen succesivt ökar efter hand hur mycket valpen klarar.
Om du inte haft hund innan kanske du ska ta en omplacering (ingen problemhund utan en som säljs pga andra förhållande, kolla upp det noga bara). Oftast så klarar en äldre hund att vara ensam lite längre och är ju åtminstonde rumsren (förhoppningsvis).
Dom rekomenderar att hunden inte ska vara ensam mer än fyra timmar, men det är jättemycket från hund till hund. När jag och min sambo jobbade nästan samma tider var våra hundar ensamma 6,5 timme var dag. Långrunda innan den sista åkte hemifrån och kissrunda när det första kom hem.

Lycka till och tänk över det mer än en gång. En hund kräver mycket tid (och pengar) även som vuxen.

Jag har varit sjukskriven i 2½ år så det passade mig bra att ha hund. Skulle aldrig gått om jag tex. jobbat heltid utan någon som helst dagmatte.

Söötisen skrev:
ja, jag menar altså en valp efter att den har tagits ifrån sin mamma. men hur sjutton gör alla som skaffar hund? Vart får de tiden ifrån när hunden är liten..?!
När jag köpte valp så hade jag först sparat semesterdagar i flera år så jag kunde ta ut 10 veckors sammanhängande semester. Efter det hjälpte min mamma och pappa till att vara "dagmattar" tills hunden blev 6 månader gammal och kunde börja på dagis.

Jag har blivit arbetslös och därför passar det mig jättebra att ha en valp just nu. :banana: Jag har varit i samma situation som du, att jag velat ha hund men inte haft ordentligt med tid. Men nu har undret skett (om det nu är ett under att vara arbetslös) och jag är hemma jämt, vilket är idealet för en valpköpare.

Men! Det handlar ju inte bara om att vara hemma så hunden kan gå ut och kissa. Den behöver aktivering och stimulering också, det får du inte glömma bort. Den behöver röra på sig ofta - jag har hört att alla hundar oavsett ras bör få runt 1½ till 3 timmars fysisk motion per dag. (Valpar kräver inte lika mycket till en början men när de blir lite äldre så...) Och den menatala stimuleringen är ju nästan ännu viktigare! :smirk: Och det går hand i hand; en hund som inte aktiverats fysiskt har oftast för mycket energi i kroppen för att kunna stimuleras mentalt. De kan inte koncentrera sig tillräckligt för att lära sig nåt. De blir underaktiva av för mycket vila och det medför ofta att de istället blir överaktiva när de väl kommer utanför lägenheten, och beroende på vilken ras du väljer så kan det medföra ordentliga problem i hanteringen av hunden. :(

Många raser, även knähundar och renodlade sällskapsraser, behöver långt mycket mer stimulering och aktivering än många tror när de köper sin valp. Men det är inte bara valpar som behöver den tiden och den uppmärksamheten, det gäller även den vuxna hunden. Att ha hund är nog lite som att ha barn, misstänker jag... :crazy: Och glöm inte att valpar behöver äta ofta också, så det räcker inte att ge den frukost på morgonen och middag på kvällen till en början.

Om du känner att du kan ge en hund allt den behöver så ska du givetvis skaffa dig en vovve! ;) Men har du betänkligheter så kanske du ska reda ut det först och försöka lösa problem med ensamhet och liknande innan du köper en valp. Det är nog snällast mot er båda. Lycka till! :)

Det går nog inte att bo ensam, plugga och skaffa valp samtidigt... Jag och min syster bor ihop och pluggar båda två, hon köpte en valp nu i augusti. Det gick, men det blev lite pusslande, vi lämnade honom aldrig ensam under de första veckorna. Däremot började vi tidigt med ensamhetsträningen, eftersom han i framtiden kommer behöva vara hemma med de andra hundarna (vilket också har hjälpt, de andra hundarna alltså, han har aldrig behövt vara helt ensam och kommer heller aldrig behöva). Nu klarar han av att vara ensam i 4 timmar max, vi försöker undvika det men det går bra. Är de ensamma så länga får man däremot inse att man måste vara hemma och umgås med dom resten av dagen. Det går inte att komma hem gå ut en sväng och sen gå någonstans igen.
Vi har båda två fått hoppa föreläsningar och fester, men det har gått. Hade det bara varit en av oss hade det däremot inte fungerat, man kan ju inte missa ALLA föreläsningar, labbar och seminarier liksom! ;)

Får jag fråga en annan fråga som ligger lite på detta.

Om man köper sig en 8 veckors valp och har fyra veckors semester och sen börjar jobba. Men att man får ha med hunden till jobbet.
Är det jobbigt för en liten 12 veckors valp eller är det no problemas? I och för sig beror det ju på individen också :)

Så gjorde jag, tom att jag började med två veckor på jobbet och sen semester. ;)
Nu beror det ju så enormt mkt på vad man jobbar med och hur man har det med flexibilitet på arbetsplatsen. För oss var det mitt i sommaren när det är som absolut lugnast och jag sitter på kontor vilket gör att jag inte är ansvarig för ngt som kan gå fel vid tex maskiner el dylikt om det inte är uppsikt hela tiden. Så det var helt ok att gå ut och kissa direkt efter tupplur osv.
Sen är det ju som så att min hund är med på jobbet varje dag - så det är ju en miljö som ska vara lika trygg som hemmet. :) Nu är han snart 1,5 år, och inga problem med att lämna honom ensam. Däremot om jag vet att jag ska sitta i möten en hel dag lämnar jag honom hellre på dagis den dagen, särskilt om jag också är uppbokad på kvällen och då inte kan tillgodose det behov av aktivering han har efter att ha sovit en hel dag på jobbet (vilket är vad han vanligtvis gör). :D En dag på dagis tillgodoser hans aktiveringsbehov för den dagen mkt väl.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar