Hundvakten stoppar våran promenad!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare WolfgangAmadeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 034
W

WolfgangAmadeus

Jag har ett litet problem, jag har precis skaffat hundvakt till min hund (tollare-bernersennen-newfoundland) som är 6 månader. Problemet är bara att han ÄLSKAR henne. Den här hundvakten bor väldigt nära oss så för att jag ska kunna gå en promenad med vovven så måste jag gå förbi hennes gata.
Tyvärr så vill vovven SÅÅÅ gärna dra dit så fort vi är i närheten men det största problemet är att när jag försöker ignorera och gå förbi gatan som hon bor på så tvärnitar han och går inte en meter längre.
Det går knappt att rubba honom (Han är större än en fullvuxen tollare redan).
Och så fort jag drar lite, bara liiite så stortjuter han så att hela grannskapet säkert tror att jag plågar honom. jobbigt.

Jag har testat att sätta mig ner och locka honom med godis, det har funkat sådär. Oftast bryr han sig inte.
Har är en satt mig ner och lockat utan godis och det funkar inte alls.
Har även provat att bara stå kvar och vänta på att han ska tröttna på att stå still på samma ställe men då sätter/lägger han sig på gatan istället.

Jag vet inte hur jag ska lära honom att bara gå förbi utan att bry sig för nu börjar det bli riktigt jobbigt. Han är skitstark också, så det gör det hela inte bättre.

HJÄLP MIG!

Sv: Hundvakten stoppar våran promenad!

Verkar som du fått tag på världens bästa hundvakt iaf!:)

Ta tag i kopplet, forsätt gå och strunta i att hunden tjuter. Tids nog lär den sig att det inte lönar sig att streta.

Ta tag i kopplet, forsätt gå och strunta i att hunden tjuter. Tids nog lär den sig att det inte lönar sig att streta.

Japp, den kan ju ändå inte väga mer än 20-30 kilo och det blir obekvämt för honom att släpas med efter ett tag.

Har tre saker som jag skulle ha provat

- ta fram en leksak, typ boll lr nåt, en bit före hundvaktens gata för att få hunden att glömma hundvakten

- dra med mig hunden med våld

- helt enkelt släppa kopplet och gå därifrån (förhoppningsvis kommer hunden springade efter ett tag och då gäller massor med beröm)

himla svårt sånna där fasoner.

När min hund var liten och inte ville gå så släppte jag kopplet, sade "hej då" och gick iväg. Jag hann inte många meter innan han hade glömt bort vad-det-nu-var-som-gjorde-att-han-inte-ville-gå.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 903
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 814
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 529
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tandutdragning komplikationer
  • Valp 2025