Hunduppfödare och skatt?

Sv: Hunduppfödare och skatt?

Jag driver kenneln som hobbyverksamhet. När alla kostnader är avdragna blir det sannerligen inte så värst mycket vinst att skatta för. Men visst, får man ett överskott ska det tas upp i deklarationen. Däremot behöver man inte deklarera hobbyverksamhet som har underskott. Spar ändå vartenda kvitto om, uti fall att, skattemyndigheten skulle knacka på. ;)

Skulle tror att mycket få skattar för någon kull valpar. Det blir ju ingen vinst på det.

Med alla utgifter/inkomster sammanställda, så är förlusten så stor att jag inte ens vill se siffrorna längre.
Det kostar alldeles för mycket att bedriva även en liten avel, för att pengarna någonsin ska gå över till plussidan.. Men om jag någon gång lyckas få en vinst, så kommer den att skattas för.

Jag som aldrig fött upp någon hund fundera på vilka utgifter som äter upp förtjänsten?
Alltså parningsavgift, märkning, besiktning osv kostar givetvis.
Men som i min hunds kull 8 valpar a`10 000 kr.
Kan de ha kostat 80 000 att föda upp dom i 8 veckor?
Nu menar jag inte att jag tror att det är någon guldgruva, men någon liten ynka krona bör väl bli över?

Jag vill inte verka oförskämd, bara nyfiken;)

* Jenny * med en kastrerad tik, helt utan ambitioner att bli uppfödare, men jag är glad att de finns seriösa sådana. :)

Alltså, om man ska ha sin uppfödning som ett företag så är det inte bara valpar som räknas. ALLT ska tas med.
Inköp av hundar, alla kostnader för att hålla dom, maten, försäkringar, tävlingar, hälsoundersökningar, parningsavgifter, resor för att para och varenda liten sak man kan komma på.
Precis som med ett byggföretag, inte räknar man bara på pengarna som kommer in på kontot efter ett jobb, utan allt kostar runt det också för att kunna driva företaget och kunna jobba.

Hos mig, som föder upp småskaligt, så ligger utgifterna ungefär 3 ggr så högt som den totala intäkten på kullarna blivit. Och då har jag inte räknat med själva kostnaden för foder, besiktning, registrering osv för valparna.

Men sen tillkommer väl meritering, HD/ED röntgen och div andra hälsoundersökningar som kanske krävs för rasen, foder, försäkringar, resor till och från utställningar/tävlingar/prov, veterinär, resor till hanen osv osv?

Själva kullen kostar nog inte bara under de 8 veckorna de är hos uppfödaren :)

Edit; såg att Bebben hann före

Du glömde inkomstbortfallet. Man måste vara ledig och hemma med valparna under åtta veckor också.

Det varierar ju lite från ras till ras, men exempel på kostnader förutom de du nämnde är:

• Meritering av avelsdjur arbetsmässigt
  • Meritering mentalt
  • Hälsoundersökningar av aveldjur/veterinärbesök ex vaccineringar, röntgen, DNA-tester, ögonlysning, progesterontester innan parning osv
  • Utställningar
  • Bensin/bilkostnader/boende och uppehälle under ovanstående punkter för att ha chansen att meritera, samt ex parningsresa (inte ovanligt att åka utomlands eller till andra änden av landet för att para)
  • Foder
  • Utrustning
  • Träningsmateriel
  • Kurser
  • Försäkringar

Detta är bara några av punkterna jag kommer på på rak arm, sen tillkommer kanske även slitage på hus och hem när valparna väl är födda (rum som får renoveras pga valptänder ex).

Sen som ex i mitt fall kommer jag behöva ta tjänstledigt för att ha min valpkull, då har jag ett ekonomiskt bortfall på 2-3 månader.

Så det är inte någonting man gör för ekonomisk vinnings skull.

Edit: Ah ser att många hann skriva samtidigt :D!

Okey tack!:bow:
Jag har aldrig funderat på det här med utgifter/inkomster på hundavel.

Men en hel del av det ni räknar upp gör man väl även om man har en hund man inte avlar på?
Tänkte på kurser, Röntgen kors och tvärs,
Jaktprov,
Meriteringar mentalt,
Tävlingar,
Försäkring och vacinationer, (om inte just för en dräktig tik)
osv.
Och hunden har man väl för nöjes skull också;)

Men jag förstår absolut hur ni menar, och inser att jag är glad att jag inte har avelsplaner. För några 80 000 kr att hosta upp, minst... De har jag då rakt inte. :angel:

Men som jag tidigare skrev är jag glad att det finns seriösa uppfödare, som ser till att vi får chans att köpa bra hundar!:love:

* Jenny *

Iaf så tänker jag det som att uppfödning är ett sätt att inte gå riktigt lika mycket back på hundarna som man skulle gjort annars för jag skulle träna och tävla även om jag inte tog valpar.

Självklart är det i första hand andra saker än pengar som gör att man vill ta valpar t.ex. viljan att förbättra rasen, kontakten med köparna och så klart valparna :love: Men jag tror ändå pengarna styr en del, speciellt för många främst blandrasuppfödare (men även mindre seriösa renrasuppfödare) som inte har kostnader på resor, tävlingar och hälsotester.

Jag har en uppfödarkollega som i snitt har 2 kullar/år. Nu ska hon starta eget i sitt vanliga jobb och har varit mycket i kontakt med en handläggare på Skatteverket och denna säger att är det på den nivån är det hobbyverksamhet och hon rekommenderade att inte ta in hundarna i företaget och under de år hon fött upp har hon aldrig kommit upp i något skattepliktigt belopp.

Okey tack!:bow:
Jag har aldrig funderat på det här med utgifter/inkomster på hundavel.

Men en hel del av det ni räknar upp gör man väl även om man har en hund man inte avlar på?
Tänkte på kurser, Röntgen kors och tvärs,
Jaktprov,
Meriteringar mentalt,
Tävlingar,
Försäkring och vacinationer, (om inte just för en dräktig tik)
osv.
Och hunden har man väl för nöjes skull också;)

Men jag förstår absolut hur ni menar, och inser att jag är glad att jag inte har avelsplaner. För några 80 000 kr att hosta upp, minst... De har jag då rakt inte. :angel:

Men som jag tidigare skrev är jag glad att det finns seriösa uppfödare, som ser till att vi får chans att köpa bra hundar!:love:

* Jenny *

Vi uppfödare brukar få höra detta, att ni har väl hunden för det är kul och hade röntgat ändå osv..

Men vi får ju inte göra hur vi vill om vi föder upp. Vi har också lagar och regler att följa. Så även om jag skulle göra röntgen mm, så har jag både skyldigheter och rättigheter som uppfödare. Och då självklart gör vi ju också dom avdrag man får göra enligt reglerna. Vi är ju som ett företag.
Inget företag skulle ju strunta i att dra av vissa saker, bara för de egentligen bara vill köra det på hobbynivå.

Vi uppfödare brukar få höra detta, att ni har väl hunden för det är kul och hade röntgat ändå osv..

Men vi får ju inte göra hur vi vill om vi föder upp. Vi har också lagar och regler att följa. Så även om jag skulle göra röntgen mm, så har jag både skyldigheter och rättigheter som uppfödare. Och då självklart gör vi ju också dom avdrag man får göra enligt reglerna. Vi är ju som ett företag.
Inget företag skulle ju strunta i att dra av vissa saker, bara för de egentligen bara vill köra det på hobbynivå.

Fast jag menar inte riktigt så. Mer att jag som valpköpare förbinder mej till saker också.
De klart vi ställer ut, röntgar, ögonlyser osv då uppfödaren önskar det!
Eftersom jag gillar rasen, och önskar all lycka till uppfödaren så hjälper jag till så gott det går.
Men jag har långa avstånd, och det kostar mej också i bensin och tid.
Uppfödaren har givetvis en massa kostnader, MEN... som vanlig hundägare har vi också "skyldigheter".
De här är ju ingen kritik mot uppfödare, tvärtom:banana:
Om folk sedan tar upp det i deklarationen eller inte skiter jag fullkomligt i!

* Jenny *

Nej, för hobbyförtjänst under 30 000kr behöver man inte betala skatt.

Har fött upp en kull, sålt en valp, och kom därigenom inte upp i 30.000:- inkomst från kullen. Har alltså inte skattat. Räknade på "vinsten" och insåg att den var uppäten innan mamma-tiken ens var ett år... :D

Den gången jag tänkte ta en kull så slutade det på många minus, bara direkt relaterat till parningen så var det veterinärbesiktning, vaginalutstryk, resa till Norge och uppehälle där, ledigt från jobbet för allt detta, ultraljud och inte en enda valp bledde det...

hade jag gjort ett till försök så hade jag ju redan legat många tusen bak redan från början så att säga.
Men varje kvitto fanns tills förra veckan, sådär tio år senare när jag rensade ut dem. Men jag planerade att deklarera det som hobby.

Hade jag velar tjäna på det hade jag använt hanen jag hade hemma, kunde lätt ha krängt häftiga bruksblandisar för 3500 kronor styck och inte har jag behövt krångla med papper, resor och undersökningar.

Fast jag menar inte riktigt så. Mer att jag som valpköpare förbinder mej till saker också.
De klart vi ställer ut, röntgar, ögonlyser osv då uppfödaren önskar det!
Eftersom jag gillar rasen, och önskar all lycka till uppfödaren så hjälper jag till så gott det går.
Men jag har långa avstånd, och det kostar mej också i bensin och tid.
Uppfödaren har givetvis en massa kostnader, MEN... som vanlig hundägare har vi också "skyldigheter".
De här är ju ingen kritik mot uppfödare, tvärtom:banana:
Om folk sedan tar upp det i deklarationen eller inte skiter jag fullkomligt i!

* Jenny *

Fast du har inga "skyldigheter" som valpköpare. Jag som uppfödare kan inte kräva något av dig. Men jag kan fråga om du vill göra mh, röntga mm.
Däremot så har jag svårt att be mina valpköpare om detta, just för det kostar pengar. Så jag brukar erbjuda en viss hjälp med det ekonomiska vid röntgen, mh tex..
Du som valpköpare behöver ju inte alls tänka på göra detta, förutom att du tycker det är kul.
Sen om man får en sån valpköpare som dig, så blir man ju bara glad om du vill göra olika saker även för min skull. Och det skulle jag uppskatta och även kompensera på något sätt för visa min uppskattning :)

När ska du köpa en schnauzer ;)

Fast du har inga "skyldigheter" som valpköpare. Jag som uppfödare kan inte kräva något av dig. Men jag kan fråga om du vill göra mh, röntga mm.
Däremot så har jag svårt att be mina valpköpare om detta, just för det kostar pengar. Så jag brukar erbjuda en viss hjälp med det ekonomiska vid röntgen, mh tex..
Du som valpköpare behöver ju inte alls tänka på göra detta, förutom att du tycker det är kul.
Sen om man får en sån valpköpare som dig, så blir man ju bara glad om du vill göra olika saker även för min skull. Och det skulle jag uppskatta och även kompensera på något sätt för visa min uppskattning :)

När ska du köpa en schnauzer ;)

Ja du... De är faktiskt inte otroligt;)
Men det blir inte nu, vår Shappis får ta slut först. Och hon är bara 4 så jag hoppas att hon håller ihop länge. :banana:

* Jenny *

Nej, för hobbyförtjänst under 30 000kr behöver man inte betala skatt.

30000 kr är gränsen för skyldighet att redovisa moms. Har du en omsättning (försäljning) på över 30000 kr/år har du momsplikt (då ska du självklart lägga på för eventuell moms på valparna du säljer).

Vanlig A-skatt betalar du på eventuell vinst och all vinst, oavsett storlek, ska redovisas i den vanliga deklarationen.

Precis så!

Alla kvitton bör sparas även om verksamheten uppvisar underskott i händelse av att den vid något år skulle uppvisa överskott. Ett exempel på hur det trots stora omkostnader kan bli överskott ett år är att alla kostnader för en kull inträffar före ett årsskifte medan valparna säljs efter årsskiftet. Varje inkomstår deklareras ju separat.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka