Hunduppfödare och skatt?

Sv: Hunduppfödare och skatt?

30000 kr är gränsen för skyldighet att redovisa moms. Har du en omsättning (försäljning) på över 30000 kr/år har du momsplikt (då ska du självklart lägga på för eventuell moms på valparna du säljer).

Vanlig A-skatt betalar du på eventuell vinst och all vinst, oavsett storlek, ska redovisas i den vanliga deklarationen.

Precis. Förtydligande med ett svar som jag själv fick från Skattemyndigheten när jag ställde frågan:
"Med omsättning menas alla dina intäkter, utan hänsyn till kostnader. Om du säljer tre valpar för 10 000 kr styck blir din omsättning 30 000 kr.
Moms blir det då på all momspliktig verksamhet. Du betalar moms på det du köper in men den momsen får du också tillbaka i och med momsdeklarationerna..
För att bli momsregistrerad och /eller söka F-skatt använder du blankett SKV 4620"

Så oavsett kostnader som går ifrån så måste du momsa om du får in mer än 30000 vid valpförsäljningen. Så egentligen är det nog så att de flesta uppfödare skulle betala in moms.

Inte alls säkert att så många är skyldiga att betala in moms eftersom man även får dra av moms på inköp till uppfödningen.

Men absolut är det nog så att långt ifrån alla har koll på det här med moms.

Nej, kanske inte enbart för att betala in moms, men oavsett om du slipper och kan dra av inköp motsvarande, så måste det ju deklareras på särskild blankett. Det är nog många som missar det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hejsan! Jag fick betydligt mer tillbaka på skatten 2024 än vad jag brukar få. Nu undrar jag om det kommer se likadant ut 2025? (Om man...
Svar
15
· Visningar
995
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 487
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 932
Senast: Sel
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 383
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka