Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad för hundras passar här? Ett par där den ena är ute och springer i skogen var och varannan dag och den andra älskar att gå ut på låånga skogspromenader. De planerar att fjällvandra med hunden de redan har. De gillar att väva in lite enkla övningar så som föremålssök, godissök och tricksträning/dogparkour i vardagen. De har vänner med andra hundar, barn och kaniner som hunden kommer följa med hem till så rasen måste alltså generellt sett trivas med andra människor och djur. De vill ha en mellandstor-stor hund (ca 45-60 cm, max 20 kilo) med vädertålig päls man inte behöver göra något mer med än att borsta i fällperioder. De vill inte ha lös hud eller hängöron, annars bryr de sig inte om utseendet. Ingen utpräglad vakthund, är den larmande ska det inte vara omöjligt att träna bort det eller till en rimlig nivå. Ingen jakthund.

Vad säger ni? Finns det en ras eller kommer de behöva satsa på vuxen omplacering?

Pumi.
Och ja, det finns Pumis med bra mentalitet. En bukefslist har två jättetrevliga från samma kennel.
 
Vad för hundras passar här? Ett par där den ena är ute och springer i skogen var och varannan dag och den andra älskar att gå ut på låånga skogspromenader. De planerar att fjällvandra med hunden de redan har. De gillar att väva in lite enkla övningar så som föremålssök, godissök och tricksträning/dogparkour i vardagen. De har vänner med andra hundar, barn och kaniner som hunden kommer följa med hem till så rasen måste alltså generellt sett trivas med andra människor och djur. De vill ha en mellandstor-stor hund (ca 45-60 cm, max 20 kilo) med vädertålig päls man inte behöver göra något mer med än att borsta i fällperioder. De vill inte ha lös hud eller hängöron, annars bryr de sig inte om utseendet. Ingen utpräglad vakthund, är den larmande ska det inte vara omöjligt att träna bort det eller till en rimlig nivå. Ingen jakthund.

Vad säger ni? Finns det en ras eller kommer de behöva satsa på vuxen omplacering?

Stämmer 100% in på vår Dalmatiner minus hängöron och storleken. Han behöver täcke om det regnar och sånt dock.
 
Vad för hundras passar här? Ett par där den ena är ute och springer i skogen var och varannan dag och den andra älskar att gå ut på låånga skogspromenader. De planerar att fjällvandra med hunden de redan har. De gillar att väva in lite enkla övningar så som föremålssök, godissök och tricksträning/dogparkour i vardagen. De har vänner med andra hundar, barn och kaniner som hunden kommer följa med hem till så rasen måste alltså generellt sett trivas med andra människor och djur. De vill ha en mellandstor-stor hund (ca 45-60 cm, max 20 kilo) med vädertålig päls man inte behöver göra något mer med än att borsta i fällperioder. De vill inte ha lös hud eller hängöron, annars bryr de sig inte om utseendet. Ingen utpräglad vakthund, är den larmande ska det inte vara omöjligt att träna bort det eller till en rimlig nivå. Ingen jakthund.

Vad säger ni? Finns det en ras eller kommer de behöva satsa på vuxen omplacering?
Jag tänkte genast på eurasier som jag såg att @machafuko var inne lite på. Inget av det du skriver skulle vara ett problem för mina hundar iallafall :)
 
De här två är inte alls skälliga. Antar att det handlar om vettig uppfödare som väljer linjer med omsorg, som alltid i avel :)
Finns säkert de som inte skäller, men jag har ändå träffat säkert 10 stycken och alla har skällt oavbrutet i en hemsk ton som bara skär sig i öronen :nailbiting:
 
Tittade in lite på Chodskyn efter att folk sagt att de blivit mer sällskapsinriktade än bruksinriktade, och läser jag om dem skulle de nog passa rätt bra eftersom det här paret ändå hittar på mentala övningar varje dag, omän rätt enkelt upplagt.. Vilken jäkla skräckläsning i vad för hundar som går i avel!
Vad sägs om en tik med genomgående 1 och 2 på kontakt, lek och nyfikenhet men genomgående 4 och 5 på rädsla? Såklart 5 på skott. Hon ska paras med en hane med bara snäppet bättre MH, men han skiner istället med C-höfter och bara ett syskon, och det syskonet har D-höfter..

Men det verkar finnas hopp. Hittade iallafall en uppfödare som verkar avla på vettiga hundar.
Isländsk fårhund kanske kan vara ett alternativ, om de inte bor i lägenhet och hunden får vara ensam mycket? I så fall finns risken att de kan skälla lite onödigt mycket, men får de vara med hela dagarna och får mycket utevistelse är det en träningsnivå som passar rasen utmärkt. Kanonpäls dessutom.

Chodsky skulle jag absolut inte se som sällskapshund. Visst att det finns många exemplar som inte alls är brukshundsmaterial, men rasen är väldigt ojämn och det finns såna som är väldigt mycket brukshundar också. Så både sett till det och sjukdomar, MH och den smala avelsbasen som finns i Sverige i dagsläget bör man vara väldigt insatt i rasen innan man skaffar en och som läget ser ut nu skulle jag snarare råda till import från t.ex Danmark eller Norge om man ska ha en chodsky.
 
Isländsk fårhund kanske kan vara ett alternativ, om de inte bor i lägenhet och hunden får vara ensam mycket? I så fall finns risken att de kan skälla lite onödigt mycket, men får de vara med hela dagarna och får mycket utevistelse är det en träningsnivå som passar rasen utmärkt. Kanonpäls dessutom.

Chodsky skulle jag absolut inte se som sällskapshund. Visst att det finns många exemplar som inte alls är brukshundsmaterial, men rasen är väldigt ojämn och det finns såna som är väldigt mycket brukshundar också. Så både sett till det och sjukdomar, MH och den smala avelsbasen som finns i Sverige i dagsläget bör man vara väldigt insatt i rasen innan man skaffar en och som läget ser ut nu skulle jag snarare råda till import från t.ex Danmark eller Norge om man ska ha en chodsky.

Kan bara instämma helt i det du skriver. Har själv tittat på Chodsky mycket innan jag bestämde mig för att det blir en apportör. Jag hade inte köpt en sådan hund enligt de önskemål som angivits och att hitta bra hundar verkar inte vara det lättaste.
 
Zvante, min älskade Zvante :heart, fick somna in i tisdags morse. Han hade ju några beundrare här så känner att jag får skriva ett inlägg här och berätta. Han blev 11 år och 11 månader. Han fattas mig något oerhört, känns helt overkligt att han inte är här längre och aldrig kommer vara det. Jag har aldrig varit vuxen utan honom och jag förstår inte hur livet bara ska fortsätta nu...

Han ville plötsligt inte hoppa upp i soffan en dag förra veckan och sen började han gå sämre och sämre. I helgen bar jag runt honom överallt och han gick väldigt vingligt de få metrarna han gick, trots smärtstillande. När vi kom till veterinären hade jag redan bestämt mig för att låta honom somna in och veterinären gjorde bara en kort undersökning på honom och hon trodde att han fått ett diskbråck. Hade han varit kärnfrisk i övrigt hade jag kanske övervägt en operation osv, men han hade en massa sjukdomar så det räckte nu. Att han ens blev över 10 år är helt fantastiskt med tanke på allt han gick igenom i livet. För två veckor sen skuttade han glatt i skogen och det känns fint att ha den tanken med mig, det blev inget utdraget avslut för hans del.

Han somnade in lugnt och stilla på den bästa veterinärkliniken jag känner till. Det var bara vi och en annan patient på kliniken, inget spring/ljud/osv utifrån och veterinären var jättebra i den jobbiga situationen. När jag får hem hans aska ska han få sin sista vila på ett speciellt ställe.

Det sista jag viskade i hans öra var; Tack för allt, jag kommer älska dig för evigt :heart
27574600_1811451152198475_4695886232335417344_n.jpg

Beklagar :( Hade inte koll på att han var såpass gammal.
 
Idag har vi hängt på stranden - det var blött och kallt och snöigt och framförallt sandigt. Svansson var överlycklig och jag var också rätt glad tills jag såg hans svans. Den var INTE rolig att få ordning på när vi kom hem.

Så Svansson presenterar här vårvinterns hetaste trend inom svansmodet - en sk mud dye i en sandgrå nyans. Styla med saltvatten för bästa, lite sträva, effekt och utseende
679BFF91-C6F5-4831-9932-BD1193633A7F.jpeg
 
Idag har vi hängt på stranden - det var blött och kallt och snöigt och framförallt sandigt. Svansson var överlycklig och jag var också rätt glad tills jag såg hans svans. Den var INTE rolig att få ordning på när vi kom hem.

Så Svansson presenterar här vårvinterns hetaste trend inom svansmodet - en sk mud dye i en sandgrå nyans. Styla med saltvatten för bästa, lite sträva, effekt och utseende
Visa bifogad fil 11458
Så blir mina hundars svansar så fort vi går koppelpromenader i plusgrader under vinterhalvåret... Men då med grus och skräp från vägarna istället för sand från stranden. Helt hopplöst!
 
Så blir mina hundars svansar så fort vi går koppelpromenader i plusgrader under vinterhalvåret... Men då med grus och skräp från vägarna istället för sand från stranden. Helt hopplöst!
Det är så himla härligt alltså! :meh:
Vi brukar klara oss rätt bra eftersom någon tror att han är en spets och sällan har svansen hängande på promenader, men det hjälpa ju inte när en sätter sig ner och vispar med svansen i lera/sand/slask :angel:
 
Vi har ju ganska nyligen flyttat och börjar så smått utforska närområdet vad det gäller långpromenader. Igårkväll körde vi ut i skogen för att leta oss fram på småvägarna. 2h och ca milen senare insåg jag att där finns huuur mycket som helst att gå på där :love: och dessutom bara 10min bilfärd hemifrån! :bump:

I helgen ska vi ut på långpromenad i ny skog, i ljuset! För igår var kolsvart så jag såg inte mycket mer än vägen framför mej! :p

Och dagens negativa:här har kommit 1dm snö inatt och mer kommer det :( Jag som såg barmark och spårträning framför mej i helgen :arghh:
 
Vi har ju ganska nyligen flyttat och börjar så smått utforska närområdet vad det gäller långpromenader. Igårkväll körde vi ut i skogen för att leta oss fram på småvägarna. 2h och ca milen senare insåg jag att där finns huuur mycket som helst att gå på där :love: och dessutom bara 10min bilfärd hemifrån! :bump:

I helgen ska vi ut på långpromenad i ny skog, i ljuset! För igår var kolsvart så jag såg inte mycket mer än vägen framför mej! :p

Och dagens negativa:här har kommit 1dm snö inatt och mer kommer det :( Jag som såg barmark och spårträning framför mej i helgen :arghh:
Underbart med så mycket promenadområden! :D

Och när det gäller snön så får du väl utnyttja den till någon typ av sökträning eller annat så att det blir någon form av nos-aktivering iaf :p
 
Underbart med så mycket promenadområden! :D

Och när det gäller snön så får du väl utnyttja den till någon typ av sökträning eller annat så att det blir någon form av nos-aktivering iaf :p

Haft lite ångest över att vi flyttat ifrån mina promenadområden men nu känns det bättre igen :D
Ännu surare över snön nu. Sitter fast i en bilkö på motorvägen :crazy: Fick ringa och boka av min tid för röntgen :arghh:
 
Vi körde en första liten sökövning igår. Kompisarna fick turas om att "gömma sig" typ huka bakom ett träd och sen leka som fan när valpen sprang dit. Hon var väldigt motiverad redan från början men blev i vanlig ordning mer och mer motiverad för varje repetition.
Det roligaste var dock att efter att ha fått springa till kompis 4 gånger, kanske totalt 2 min effektiv tid med spring+lek så sprang hon inte längre fram och tillbaka genom skogen som hon brukar göra när vi är på promenad. Hon gick på stigen och kollade hela tiden noga att ingen skulle försvinna. Superlydig och kontaktsökande.
Hon är så kul den där hunden. Jag försöker lägga upp övningar så att hon inte ska uppfatta det som träning, eftersom hon fortfarande är valp. Men hon fattar ändå att det är träning, det märker man på att det är myyyycket roligare att leka/få godis under träning än bara spontant. Och sen drar hon gärna egna slutsatser, som att det kanske är bättre att kasta sig ner på marken vid "ligg" stället för att bara lägga sig, som att "luuuuugn" kanske betyder backa fem steg och lägg dig ner osv osv. Eller som nu, några sökskick kanske betyder att vi ska vara superlydiga och strunta i allt annat ett tag... =D =D :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 265
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 955
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 569
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 475
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp